Gå til innhold
Arkivverket

[#9483] Egbert Willem Petrejus, nederlandsk sjøkaptein død 1879, begravet i Oslo. Hvor?


Gjest Carsten A Berg
 Del

Recommended Posts

Gjest Carsten A Berg

Jeg har en nederlandsk bekjent hvis 'grandfather's grandfather' var kaptein på en hollandsk seilskute. På vei fra Estland til Nederland var de innom Oslo, og her døde kapteinen - av lungebetennelse, tror jeg. Opplysningene jeg har om ham er:Petrejus, Egbert Willem; født Groningen 27-12-1843, død Christiana 3-9-1879, kaptein på et nederlandsk seilskip, gift med Trijntje van Sluis.Jeg er blitt fortalt at kapteinens lille sønn kunne huske begravelsen, og at de gikk en 'bakke opp fra havnen' til kirkegården. Det er hans beskrivelse, etter et minne han fikk som tre-åring i 1879.Nå har jeg allerede gått gjennom kirkegårdsbøkene i Oslo for de aktuelle stedene jeg har klart å komme på med god hjelp fra Kirken: Vår Frelser, Gamle Aker, Nordre Gravlund m.m. (noen av disse omfatter flere kirkegårder, og jeg tror jeg har kommet noenlunde rundt...?). Så langt uten å finne noen Egbert Willem Petrejus begravet i september/oktober 1879. Nordstrands arkiver går ikke langt nok tilbake. I det hele tatt: Jeg sitter fast! Noen tips om hvor jeg kan gå videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten A Berg

Ja, jeg har også sjekket Gamlebyen. Beklager at jeg glemte å nevne den spesifikt; Gamlebyen var blant mine store håp fordi den kunne passe så godt til beskrivelsen mht havna osv, men ingen Petrejus var å finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Krist Kirkegård på Hammersborg? Har du vært i kontakt med Gravferdsetaten i Oslo Der har de protokoller for alle kirkegårdene i Oslo Også de som er nedlagt (f.eks.Sofienberg) Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten A Berg

Takk for tipset, Solveig - men jeg er redd den muligheten også er testet. På Østre Gravlund har jeg sett selv alt som ligger under deres kontor, på Nordre Gravlund har de undersøkt for meg og gitt telefonisk tilbakemelding, og på og Vår Frelsers gravlund gikk de inn i bøkene for meg mens jeg ventet i resepsjonen. Tlsammen skal disse gravlundenes samlinger dekke det aktuelle området - er jeg blitt fortalt.Jeg må innrømme at det å stille spørsmålet her på Debattforumet er et siste, desperate skudd i mørket - men er det virkelig slik at det finnes komplette sett over gravlagte i Oslo i 1879?Sagt på en annen måte: Er det bøker som mangler, kan det i seg selv være en (aldri så svak og uvitenskapelig) indikasjon på hvor han ble begravet, dersom alt annet er komplett. Stemmer ting med terrenget fra den lille guttens beskrivelse, kan det endog gi et visst hold - men de fleste kirkegårder i Oslo vil kanskje ligge 'opp en bakke', sett med nederlandske øyne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva McKenna

Oslo Byarkiv har Dødsfallprotokoller fra Kristiania fra 1867-1938. (Minus perioden 01.07.1909 til 30.06.1914, og plus Aker 1915-1947)Det skulle gi deg en annen mulighet til å sjekke alt som finnes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten A Berg

Takk, Eva!Oslo Byarkivs dødsfallsprotokoller er notert med interesse! Jeg skal kontakte arkivet, og melder tilbake her hvordan det går!Mvh Carsten Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Carsten A Berg

Takk for alle gode tips - og Oslo Byarkiv ble til sist redningen!Løsningen: Den nederlandske sjøkapteinen ble gravlagt på Sofienberg kirkegård, som på slutten av 1800-tallet var Kristianias hovedkirkegård. Kirkegården er nå nedlagt, men den lå der vi idag finner Sofienbergparken i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.