Gå til innhold
Arkivverket

[#9489] Baumann


Gjest Rune Hårstadsveen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Hårstadsveen

På Stenberg på Toten skal det omkring 1830/40-åra ha vært ansatt en skriver hos amtmann Lauritz Weidemann. Fornavn vites ikke, og det finnes så langt jeg kjenner til kun muntlige overleveringer om denne. Er det noen med greie på Baumann-slekt, som vet hvem denne Baumann kan ha vært (og om det finnes noen overleveringer om hans opphold på Stenberg)?Alle tips og all hjelp mottas med stor takk!M.v.h. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Når ikke fornavnet er kjent, er det ikke så lett å si noe sikkert, men jeg vil tro at dette er Niels Heinrich Gustav BAUMANN som du i FT 1865 finner som fogd i Larvik fogderi. Han var født i Hakedal 8. apr 1808 der faren, August Christian Baumann (1770-1831) var bestyrer av jernverket. Han vokste opp på Kongsberg da faren ble direktør ved Sølvverket i 1816.Jeg vet ikke noe om NHGBs tidlige yrkeskarriere, men han bodde trolig i Christiania i alle fall fra 1843. Da giftet han seg nemlig med kjøpmannsdatteren Johanne Marie GRÜNING (ca.1818-1845). Fra 1846 var han byråsjef i departementet for finanser og toldvæsen og i 1855 ble han fogd i Larvik. Han ble altså tidlig enkemann, men rakk å få ett barn: Johan Albert Grüning BAUMANN (1844-1901).Niels Heinrich Gustav var bror av min tippoldemor og er den eneste i hennes Baumann-familie som kan passe. Nå fantes det noen andre Baumann-familier i Norge på 1800-tallet, så derfor kan vi ikke være sikre på at dette er riktig person. Har du flere opplysninger om denne skriverkarlen, så er jeg interessert i få høre mer. Jeg vet ikke om det er noe etterslekt etter ham i dag, men sønnedatteren Othilia Bamuann giftet seg i Porsgrunn 4. jan 1907 med direktør Nils Andreas NILSEN. Det kan jo tenkes at de fikk barn som lever i dag? Kilde: Norsk Slektskalender, bd. 3. NSF, Oslo 1979

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Takk for et godt tips! Kanskje dette er den rette person, men ikke godt å si... Dessverre mangler jeg mer opplysninger om skriveren, annet enn at han etter sigende hadde et kortvarig kjærlighetsforhold til amtmannens datter Nahyda. Da dette ble oppdaget ble Baumann 'jaget' fra Stenberg... Denne Baumann skulle forøvrig være av god familie, men en kunne anta at karrieren fikk en knekk etter episoden på Toten - hvis overleveringene er sanne da!Håper på fortsatt respons!M.v.h. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Skal kjærlighetsforholdet ha ført til ført til noe barn? Jeg ser at Nahyda bodde som gammel jomfru(?) hos sin mor i 1865. Der er det ikke nevnt noe barn, men det behøver jo ikke bety noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

FT 1865 viser at en skipsfører Theodor Baumann (43 år, ugift) bodde hos fogd Baumann i Brunlanes. Jeg kan ikke finne ham i noen slektsoversikt, så jeg overså ham da jeg lette etter mulige kandidater til den skriverkarlen Rune fortalte om. Yrket som skipsfører var jo hederlig nok, men hvis han hadde ambisjoner om å gå i sin fars eller eldre brødres fotspor, kan man vel kanskje si at karrieren hans fikk en knekk underveis? Haken ved denne kandidaten er vel at han var litt vel ung til å leke Don Juan på Toten allerede på 1840-tallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Noe barn ble det nok ikke av forholdet, så Nahyda var nok jomfru i både i praktisk og titulert forstand til sin død i 1890 (hun var født i 1807). For kuriositetens skyld kan jeg nevne at det i år er 100 år siden Nahyda ble gravlagt, sammen med tre søsken og foreldre - på Stenberg!Forholdet mellom frøken Nahyda og Baumann gikk nok ikke lenger enn at de to satt og snakket sammen litt utenfor gardstunet - men uten anstand tilstede!!! Og det var da dette ble oppdaget at Baumann måtte fordufte! Men sjøl den ganske uskyldige hendelsen mellom Nahyda og Baumann kunne nok ansees som såpass uhørt og alvorlig at Baumann ihvertfall ikke fikk med seg gode attester fra amtmannen!M.v.h. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Amtmann og amtmanninne Weidemann var antakelig ikke særdeles strenge - mer et resultat av sin tid og sin stand! Embetsstanden hadde et ideal som gikk ut på nøkternhet og forsiktighet i det daglige - og et vell av moralske og sosiale normer måtte følges. Slik var det også på Stenberg - det var ikke verdt å prøve å omgås disse normer. Men både Nahyda og hennes to søstre (samt en bror) forble ugifet...M.v.h. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Hauge

Det er masse Baumann i Vadsø/ Varanger området. Den eldste jeg har er Johannes Johanesen Baumann født 1826 på Hov i Nesna, Helgeland, gift med Barbro Susanna Pedersdatter født 1832 på Levang i Nesna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest knut fasting

Er det fortsatt liv her?Til 2: er Sophie Augusta, f. 1804 et av barna i familien til jern-/sølvverksdirektøren ?; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.