Gå til innhold
Arkivverket

[#9490] Gamle hus i Moss


Gjest Jorunn Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jorunn Olsen

Hei, er det noen som kan fortelle meg hvordan jeg kan finne gamle hus i Moss igjen i dag. Både gatenavn og nummer kan ha forandret seg eller de er revet.MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten A Berg

Jeg vil tro Moss kommune ved et eller annet byarkitektkontor vil være et fornuftig sted å starte. Mvh Carsten Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Tenker du på noen spesielle steder i Moss. Jeg bor i Moss selv og kan prøve å finne ut det du er interessert i. MVH Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Hei Anne LeneJa jeg tenker på noen spesielle hus i Moss. Baggaten, gammelt nr 41. Nytt nr.364. Dette huset ble eid av Christen Hansen Refsnæs i 1841.Nytt nr.364 skriver seg fra den tiden. Når ble huset bygd? Hvor lenge eide Christen huset?. Eksisterer huset i dag?. Ved folketellingen i 1875 bor familien Hans Kristensen og hustru Elen Marie Jensdatter i Braatengaten, nr.ikke oppgit er det mulig å finne vilket hus de bodde i?. Ved folketellingen 1900 bor familien Ferdinand Julius Torbjørnsen i Braatengaten nr.4. Står det huset fremdeles i dag? I 1904 bor samme familie i Smedgata nr.1 Hvor lenge bodde familien Torbjørnsen der? Står huset fremdeles der i dag? Jeg vill reise og fotografere husene om de eksisterer i dag.Min 4 melling i Australia ønsker seg også bilder fra Moss og husene der familiene bodde.Dette blir meget omfattende så om du kan hjelpe meg med et av spørrsmålene blir jeg glad.MVH. JORUNN.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei Jorunn Jeg skal titte litt på dette. Har selv noen Mossebøker jeg kan slå opp i. Hvis ikke jeg finner noe i eget materiell, så kan jeg ta meg en tur på biblioteket. Det får jeg gjort først på mandag. Det skal i alle fall være mulig å finne noe . Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei i gjen Jorunn Litt kan jeg jo prøve meg på nå. Baggaten, må dreie seg om den gaten som het og heter Værlesandens bakgate. I dag har kun et hus nr. 2 adresse til gaten. Gaten ligger i et av de eldste strøkene i Moss, og i et av strøkene som det står mange gamle hus på. Mulighetene er gode for at ditt hus fortsatt står der den dag i dag. Gaten ligger rett ved fergeleiet når du kommer i fra Horten. Bråtengaten ligger på Jeløya. Der er også mange gamle hus og relativt gode muligheter til å finne de aktuelle husene. Jeg kan ta meg en sykkeltur dit, men det blir først på søndag. I morgen har jeg en del å gjøre, så jeg tror ikke jeg rekker det. Kan titte litt og se om jeg kan gjenfinne de husene du lurer på. Det ene huset må man jo først finne nummeret på. I alle fall, det er gode muligheter. MVH Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J Martinsen

Hei JorunnBråtengata nr 4 i dag huser Moss flyttebyrå, Smedgata finnes såvidt meg bekjent ikke idag. Værlesands Bakgata har bare nr 2 idag. Må tillegge at denne veien ligger mellom Moss Jernbanestasjon og fergeleiet ved siden av en kiosk/motell som heter Fergekroa. Her har de også turistkart over Moss. Jeg har et som jeg kan sende til deg. Bare si ifra.Tror Smedgata lå hvor det idag er en del veier, ved en vei som heter Kransen og Fjordveien.Send meg en mail:gitmarti@online.no Hilsen Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J Martinsen

Hei, tok en titt i folketellingen for 1900 Moss. Du nevnte Smedgata. Den gang het den Smedegangen og tellingen begynner på Storgata 1, den ligger i området, ved jernbarneovergangen som fører oss over til Jeløya. I det området er også Østregaten og Gjeløien også nevnt. Da må Smedgata ha ligget i det området jeg tenkte på. Det finnes noen bøker om Moss som har gamle kart. Idag åpnet forresten biblioteket i Moss(ligger i Møllebyen, som også er et av Moss' eldste arbeiderstrøk). Østregaten heter i dag Østre kanalgate. Håper dette var til litt hjelp. Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei i gjen. Har nå vært ute og sett litt. Og jeg tror det skal være mulig for deg å finne de husene du ser etter. Du kan kanskje kontakte meg på ham4@c2i.net, så kan jeg forklare deg hvor gatene ligger, samt gi deg en adresse.Til Gitte, jeg fant Smedgata, en liten gatestump mellom østre kanalgate og sykehusgata, rett bak kiosken Kafruto ved fergen.MVH Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Mange takk til Gitte og Anne Lene.Takk for alt arbeide dere legger ned i og hjelpe meg og Kerrie i Australia.MVH. JORUNN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J Martinsen

Hei.Har og vært og sjekket denne Smedgata og fant den og. Er utflyttet Mossejente og er glad for å være til hjelp. Hilsen Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.