Gå til innhold
Arkivverket

[#9492] Folketelling ved tugthus


Gjest Gry Vibeke Ertvaag
 Del

Recommended Posts

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Hei! Er det mulig å søke på lister over innsatte ved tugthus? Jeg prøver å finne en person som i FT-1865 er registrert som en 'merknad' på sin kone (manden, 'NN', paa tugthuset) Tellingen er fra Sandsvær, hvilket tugthus snakkes det da om? Det jeg ønsker er å gå inn på selve listen, for om mulig å finne personen som kan ha et annet navn enn i merknaden fra Sandsvær. Mvh. Gry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Personene burde la seg finne i landsomfattende søk. Tukthuslemmene er med. Det er vel rimelig å regne med at man sendte den dømte til nærmeste tukthus, om ikke personen var regnet for spesielt farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Men hvor var tugthusene?(Vet om Bergen og Oslo) Og når man heter Ole Olsen...(Dvs. Ole Olsem i merknaden fra Sandsvær.) På mikrofilm vedr. dåp til hans barn etter han kom ut, stod et uleselig navn etter Ole Olsen. Det er derfor jeg ønsker å kunne gå inn på selve tugthuslistene, for å sammenligne kråketærne. Det er mulig jeg må gå veien om vielseopplysninger for å komme videre i denne saken. Har nemlig ingen fødselsdata etc. på Ole. Ingen vielsedato heller, for den saks skyld... Men hvis man har en kjeltring til tippoldefar, kunne det vært greit å vite hva han hadde gjort...Mvh. Gry Vibeke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Her er eg ikkje sikker, og du kan ikkje rekna med at arkivarane veit det heller, men det var tukthis i Christiania, Christiansand, Bergen og Trondheim. Om det i tillegg var fleire, skal eg ikkje sei for sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg trur det berre var dei fire. Når det gjeld Oslo, er det lett å finne i ft1865. Du søker berre på gatenamn børjar på 's', så finn du Storgaden (Tugthuset) på lista. Eg var inne der nett no og fann:Ole Ols. Rønningen, tømmermand, g, 39 år, frå Henstad i Sandsvær. Kan det vere han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Der var vel et fengsel i Kongensgt Trondheim.Var det det som blei kalla Kalvskinnet? Ved søk på yrke og alle og så stjerne så burde alle skumle yrker komme fram så som straffarbeidsfange osv. Velg så fødested og snipp snapp--. Og husk at i alle skikkelige slekter skal der være minst en brodermorder. Eg har funnet min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

I Trondheim låg tugthuset på Ila, medan der var slaveri på Brattøra og arrest i Rådstukjellaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Hei og tusen takk til alle! Det morsomste jeg vet er å få svar her i dabattforumet! Til Bjørn, det kan godt være rett person! Jeg skal sjekke det opp, jeg tror at jeg må sjekke vielseopplysninger uansett for å bli sikker. Tusen takk, mvh. Gry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Bjørn Davidsen, er du der ute?Du traff spikeren på hodet for et år siden....Har nå fått sjekket en god del mer om Ole og hans familie. Har dermed kunnet fastslå at han het Rønningen. Han ble dømt for tyveri, forøvrig. Mvh. Gry Vibeke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.