Gå til innhold
Arkivverket

[#9495] Elsebe Greve Rafn (f. 1760? Bergen - d. 1813 Voss) - hvem var hennes foreldre?


Gjest Carsten A Berg
 Del

Recommended Posts

Gjest Carsten A Berg

Det finnes meg bekjent to teorier om hvem som var Elsebe Greve Rafns forfedre. Hun var enten født 1760 (teori B) eller 1763 (teori A), og døde iht begge teoriene i 1813 på Voss.Foreldrene var iht teori:A: kaptein ved Bergenhusiske Infanteriregiment Gerhard Christian Rafn og hustru Anna Johanna Greve (iht Olaf Jæger, 'Oversikt over familierne Jæger', 1917), ellerB: Hans Olsen Ravn og hustru Anne Mortensdatter Buchoff (iht Ingrid Bonde Nielsen i Danmark, basert på diverse litteratur).Underlag står beskrevet på min internettside [url="http://siec.winnem.com/nelsebegreverafn.htm>http://siec.winnem.com/nelsebegreverafn.htm - som er en underside av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Det finnes imidlertid kun en dåp der en person ved navnet Elsebe Greve er døpt, og det er i Korskirken (KK) 16 mars 1760. Foreldrene er oppgitt til Hans Olsen Ravn og Anna Mortensdtr. Buchoff. Videre er Elsebe omtalt med Greve som mellomnavn både ved vielsen i KK med Poul Moltzou Jæger i 1786, i folketellingen 1801 på Voss og ved gravfestelsen 1 januar 1814 ved Vangen. Også alderen passer bra. I folketetellingen i februar 1801 er hun oppgitt til 40 år. (født ca 1760-1761) og ved gravfestelsen 1 januar 1814 er alderen oppgitt til 51 år (født ca 1762). Jeg vil derfor regne det som meget sannsynlig at Mad. Elsebe Greve Jæger, født Ravn som dør på Voss i 1813 er identisk med pikebarnet Elsebe Greve som ble døpt i KK i 1760.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten A Berg

Takk, Kenneth!Dette underbygger opplysningene fra Ingrid Bonde Nielsen på en god måte.Jeg vet jo ikke, men det kan være at genealoger før oss har latt seg forlede av kombinasjonen 'Greve Ravn' og analysert seg frem til at Gerhard Christian Rafn og hustru Anna Johanna Greve var foreldrene.Jæger (1917) angir ingen fødsels- eller dåpsdato i sin bok, men han kan ha basert seg på oppgitt alder ved gravfestelsen når han sier hun er født 1763: 1814-51=1763. At hun er begravet så tidlig på året som 1. januar gjør ditt regnestykke, ca 1762, vel så riktig. Dåpen er dog en sikker angivelse; mars 1760, og den stemmer overens med FT 1801.Jeg tror din analyse er svært så sannsynlig.Et nytt spørsmål:Er det noen som vet hvilken Ravn-slekt Hans Olsen Ravn tilhørte? I Hans Rafnungs artikkelserie «Rafn-ætta fra Trondenes» nevnes fire slekter:Den telemarkske slekten Rafn. Stamfaren het Hans Rafn, og hans sønn Christen Hansen Rafn ble født i 1681 og gift med Anne Sophie Meidel. Til denne slekt hørte Peter Andreas Ravn, prest i Haram, Sunnmøre 1681. (Skal jeg tro at Gerhard Christian Ravn tilhørte denne slekten, all den tid han er nevnt i en bok om Meidell-familien - der det sies at han ikke hadde livsarvinger!?)Slekten Rafn i Sande, Vestfold. Stamfaren het Hans Rafn og var fogd i Voldborg på Sjælland ca 1650. Til denne slekt hørte den lærde professor Carl Christian Rafn, samt justisråd, kammerråd Carl Gottlob Rafn.Den romsdalsk-nordfjordske slekten Rafn. Stamfaren het Mathias Rafn, antagelig skipsfører i Bergen, født ca 1650. Til denne slekt hørte Tollef Lem Ravn, fogd 1854 i Moss og senere i Buskerud.Den nordlandske slekten Rafn, hvis ættegård var gården Røkenes i Trondenes, og hvis stamfar var Hans Rasmussen Rafn (se http://siec.winnem.com)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Michael Moum

Hans Olsen Ravn ca.1721-1788 var sønn til skredder i Bergen Ole Jonsen Ravn d. 1740 og hans 2. hustru Elsebe Rolfsdatter Greve d. 1738Ole Jonsen Ravn hadde 2 barn i 1. ekteskap med Kirsten Jansdatter Haas d. 1713. 1. Jon Olsen Ravn ca.1702-1771 gift 1729 med Regine Margrethe Rolfsdatter Greve 1691-1744 (søster til Elsebe) og 2. Kirstine Marie Olsdatter Ravn ca.1705-1760 gift 1. 1733 med Ole Pedersen Berg og 2. gang 1757 med Hans Maibom.Mvh Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Var så Elsebe Rolfsd. og Regine Magrethe Rolfsd. Greve dötre til Rolf Jansen Greve (1650-1735, trolig sönnesönn til Rolf Greve fra Holland) og Maren Hansdtr Kruse (1663-1754 datter til Hr Hans Pedersen og Anna Jensdtr Loss)?mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

De er døtre av Rolf Jansen Greve og 1. hustru Elsebe Schram (1655-1693). Rolf hadde 11 barn med Elsebe og 4 med Maren.Mvh Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Rettelse det skal være 5 med Maren. De var Hans, Anna, Johanna, Else og Henrich.Disse i 1 ekteskap: gutt, Anders, Jan, Ane Marie, Dorethe, Henrich, Henrich, Walentin, Elsebe, Regine og Marchie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk til Tove og Michael. Tove, begge lenkene var til side 92. Jeg visste ikke at det låg skifter ute på nettet.Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.