Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Laila N. Christiansen

[#9499] Yrke: vægter i 1801-tellingen i Kristiania

Recommended Posts

Hei godtfolk! En tttttipp av meg var i 1801 'vægter' 1801 KristianiaVar dette en sånn flott en i fin uniform, som gikk rundt i byen og sa 'klokken er 9 og alt er vel'-type?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jan Oldervoll

Uniformen kunne nok vera noko slitt, men elles har du rett.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for lynende kjapt svar, Jan! Jeg håpet liksom at det var det :o)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Øystein Stiansen

Hei Laila!I Risør har vi fremdeles en 'vægter' som kler seg opp i sin røde uniform og gir omvisninger til nyskjerrige turister og lokalbefolkning.Det var vekteren som vekket Risørs innbyggere da byen brant ned til grunnen i 1861. Takket være hans innsats omkom ingen personer under brannen.Om vægteren i Risør er ute klokken ni og sier at alt er vel er vel heller noe tvilsomt i disse dager... :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den 'vægteren' har jeg sett, ifbm bryllup holdt han en byvandring i Risør for oss!! Anbefales! Laila

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Sigbjørn Sandsmark

I Stavanger er der vektermuse i Valbergtårnet. Derfra kommer iden til Torbjørn Egners 'Tobias i Tårnet' Og vekteren hette Sandstøl.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Øystein Djuv Stiansen

Laila: hadde 'vægteren' i Risør hørt at han ble nevnt her og husket for sin omvisning, hadde han nok smilt fra øre til øre :)Vi gjorde akkurat det samme i et familiebryllup.. omvisning med vægteren er en klassiker!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.