Gå til innhold
Arkivverket

[#9504] Citanten og hans huustrue


Gjest Malin T. Petterson
 Del

Recommended Posts

Gjest Malin T. Petterson

'fordie at hand næstleden Vinter strax efter Juulen kom i Citantens huus og nedbrudte 2de Døre og overfaldt Citanten og huustrue paa deris Sæng med hug og slag og det om natten imellem Klocken 11 og 12, samt for arrige skields og ubeqvemsord'Hva betyr Citanten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malin T. Petterson

Aha..! takk. Jeg lurer på så mye idag. Mange rare ord jeg finner..vet du tilfeldigvis hva en Høkkerborger er også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Det veit eg vel. Det må vel vera ein høker; som er ein småhandlar (i motsetning til ein grosserar). No har eg rett nok aldri sett høker (eller høkker) i kombinasjon med borgar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malin T. Petterson

Nei, ikke jeg heller. Kombinasjonen finner jeg i Tysnes Gards- og Ættesoge av Ernst B. Drange, men han har helt sikkert plukket det fra et utflyttingsregister e.l. Men du har sikkert rett i betydningen. Takk igjen.(Forresten skulle vi hatt en egen kategori her inne for betydningen av gamle ord og uttrykk... Noen som er enig?)Malin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Det finst allereide. Sjå ordlista, som du finn lenke til nede på sida. Der finn du også høker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.