Gå til innhold
Arkivverket

[#9507] Marthe Gundersdatter f.1731 Drøbak / Hvem giftet hun seg med mon tro?


Gjest May Bjerke
 Del

Recommended Posts

Gjest May Bjerke

Leter etter Marthe Gundersdatter (f.1731 i Drøbak) sin mann.Har funnet hun i 1801 tellingen for Drøbak og da er hun enke. Hun bor sammen med sine barn Laers Tostensen (f.1762 Drøbak) og Kisti Tostensdatter (f.1779).Laers Tostensen har igjen barna Andrea Laersdatter (f.1794 Ås), Ole Laerssen (f.1797), Marthe Maria Laersdatter (f.1800). Laers Tostensen giftet seg 29.04.1820 med Anne Maria Andersdatter (f.1789 Ås). Har funnet noen giftemål til barna til Laers Tostensen i familysearch og dåp/fødsel.Men hvordan finne ut hvem Marthe Gundersdatter giftet seg med, hvem er far til Laers og Kisti?Klarer ikke å finne noen av personene i 1865 tellingen. Håper noen kan hjelpe, kanskje noen har kirkeboka for Drøbak/Ås. - hilsen May

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Robert Christian H. Skogly

Fra hvor har du disse eksakte årstallene, May?Jeg kan ikke gjenfinne Lars døpt i sognet 1761-63. Dessverre mangler dåp i 1779 i materialet (fra Riksarkivet). Jeg gjenfinner ihvertfall ikke Kisti døpt i 1780. Mangler gjør også endel giftermål 1819-20, og du finner nok igjen det aktuelle giftermålet på folio 406 el. 407 i Ås' kirkebøker nr. 3. (Det er mulig at det er en feil i avfotograferingen som er skylden i at denne siden er 'borte'). Jeg tenkte jeg skulle gjenfinne Lars Tostensens far oppgitt ved ekteskapsinngåelsen i 1820. (Var dette ekteskapet forresten et gjengifte, siden han allerede fra 1794 fikk barn?)Andrea Larsdtr. ble i hvert fall døpt 29. mai 1794 i Drøbak kirke (folio 187, nr. 56). Morens navn oppgis ikke ved dåpen. Faddere var Anders Olssen, Christiand Halvordsen, Ingeborg Ols datter, Christine Jacobsdr. Og Elen Frantzdatter.En Lars Tostensen ble 26.1.1793 viet til en Anne Andersdtr. i Ås (folio 579, nr. 6). Opplysninger om foreldre, alder, vitner osv. oppgis ikke. Dette er tilsynelatende den eneste Lars To®stensen som gifter seg i sognet 1791-93.Sønnen Ole Larsen ble døpt 20.8.1797 i Drøbak (folio 236, nr. 98). Faddere var Ole Soelberg, Johan Bernqvist, Kisti Soelberg, Boel Larsdr. Og Anne Frantzdr. Heller ikke d.å. oppgis morens navn.Ved gjennomgang av konfirmerte 1776-1782 er den eneste forekommende Lars Tostensen en kar fra Drøbak på 18 år som ble konf. 5.5.1782 i Drøbak. Dette indikerer et senere fødselsår enn 1762 (folio 478, nr. 24). Jeg kan imidlertid heller ikke gjenfinne Lars Tostensen døpt 1764-66.Kirsti Tostensdtr. ble konf. i Drøbak 8. okt. 1797, 16 år gl. (folio 509, nr. 6). Dette indikerer også en senere fødselsår enn året du (spesifikt) oppgir. Imidlertid kan jeg heller ikke gjenfinne Kirsti døpt 1781-82.To®sten var et nokså uvanlig navn i prestegjeldet på den angjeldende tiden. Ved en rask saumfaring av begravde ca. 1787-1801, finner jeg kun én åpenbar kand.: 76-åringen Tosten Hoff, begr. 24.4.1793 i Drøbak (folio 670, nr. 13).Håper dette kan være til litt hjelp.Med beste hilsener RC (rc@heimr.net)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest May Bjerke

Hei RC og tusen takk! Her var det mye informasjon jeg ikke var klar over. De årstallene jeg har, har jeg ifra familysearch.com, folketellingene samt en i familien som tidligere hadde prøvd å kartlegge sine forfedre. Tusen takk igjen, hilsen May.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.