Gå til innhold
Arkivverket

[#9510] Sorenskriver Claus Winthers svigerforeldre


Gjest Per Holte Rosenkilde
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Holte Rosenkilde

Claus Winther (1627 - 1694), som var soreskriver i Eiker fra 1664, giftet seg i 1653 i Christiania med Eline Knudsdatter (d. 1691 i Eiker). Bortsett fra at Olav Torgersen ikke var farfar til Claus, er det mye jeg ikke vet om ekteparets aner. Men det skal visstnok ha vært et funn av en gravstein i Oslo over Elines mor og stefar, det var uvisst for min kilde om funnet skjedde i Christiania eller gamle Oslo. Kjenner noen til denne historien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Helberg Roligheten

Hei!Jeg regner med at dette er den samme Claus Winter som er far til Karen(Kari) Clausdatter Winther, gift med presten Jens Pedersen Christianstad i Andebu i Vestfold. I så fall er han 5 ganger tip- oldefar til min mann. Fint å få vite når han var født og hvem han var gift med. Vi har ikke forsket noe bakover på denne grenen. Er dette dine slektninger? Claus Winthers barnebarn, Annechen Jensdatter Anneboe, giftet seg annen gang med Christopher Friedrich Burchardt, byggmester ved Kongsberg sølvverk. Har forsøkt å etterlyse hans slektninger i dette forumet for et par uker siden.Kari Helberg Roligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Annichen som giftet seg med Nils C. Hoen var datter av Claus Winther. Claus ble født 1627 i Øvre Eiker og døde i 1694, hans far het Poul Winther (Pouls bror Anders har også vært sorenskriver i Eiker). Claus var gift med Eline Knudsdatter (fc 1626 og død 1691 i Eiker). Det var spesielt Elines foreldre jeg jaktet på i dette innlegget, med Claus mor og besteforeldre er også hvite flekker på tavla mi. Karen klarer jeg ikke å plassere ut fra hukommelsen, men gi meg en e-mailadresse, så skal jeg ta ut det jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari  Helberg Roligheten

Min Annechen var første gang gift på Scherven i Lardal. Her er det tydeligvis Annechen i to generasjoner.Min E-mail:kahero@online.no Kari.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Næss

Jeg har ikke noe nytt å bidra med når det gjelder de etterlyste, men jeg ble nysjerrig på den bastante opplysningen om at 'Olav Torgersen ihvertfall ikke var farfar til Claus'. Mine aner har forbindelse til Claus Winther gjennom hans sønn Knut, f. 1699. Jeg har ikke hatt tid til å forfølge denne grenen ennå, men fra en annen som har lagt ut felles aner på en hjemmeside er det oppgitt nettopp den forbindelsen som avskrives: Claus' far Poul Olavson (Kane) Winther og farfar Olav Torgeirson Kane. Hvilke(n) kilde har du for din opplysning om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Slekten rundt Olav Torgersen var nylig inngående beskrevet i NST (Christiansen, Per Reidar Bjørnerud, (1968–). 'Ætten fra Liltvet i Hurum og dens forgreninger i bygdene rundt Oslofjorden.' NST 37 (1999): 3-87.) Der er avvisningen av forbindelsen eksplisitt. Påstanden om at Poul og Anders Winter var sønner av Olav i et annet ekteskap ble i første omgang fremsatt av Hans Winter i to artikler i første bind av Norsk Tidsskrift for Genealogi etc. Denne artikkelen skal være full av feil når det gjelder de eldre leddene, jeg tror den er mer pålitelig om Claus Winthers etterkommere. Som en parentes: Niels C. Hoen, som giftet seg med Annichen Winther, er en ættling av Olav Torgersens datter Else. Gjennom Niels mor, Marthe Christensdatter Gram, kommer en raskt til en annen murvegg jeg stanger hodet i: Michel Nielsen, fogd i Lier og toller i Drammen (c 1555 - 1635) og Kiereste(het det vel den gangen) Margrethe Jensdatter. Jeg begynner å helle stadig mer mot at de er oppstått spontant ved kloning, men så avansert var vel ikke den medisinske verden den gangen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Tore Næss:Opplysningen om at Claus Winther's sønn Knut er f. 1699 må være feil dersom det er snakk om Claus Poulsen Winther, som skal ha levd 1627-1694. Er det snakk om en annen Claus ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Næss

Det er nok den samme Claus, men beklager forvirringen jeg skapte med feil årstall. Det var Knuts sønn, Poul Knuts. Winther som skulle være født 1699 (d. 1755). Knut Clausson. er oppgitt til å være født ca 1670, (IGI har ham som 'about 1652'). Dette er opplysninger som jeg har fra hjemmesiden til Ivar Næss, opprinnelig fra Kongsberg og i slekt langt ute:LenkeDessverre kommer ikke referansene fram på hjemmesiden så opplysningene kan ikke kontrolleres så lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Rettelse. Jeg kom i mitt siste innlegg i skade for å kalle forfatteren av den eldste artikkelen for Hans Winther. Det riktige navnet var Otto Winther.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.