Gå til innhold
Arkivverket

[#9511] Gotzow-familien på vigeland i Sør-Audnedal


Gjest Per Holte Rosenkilde
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Holte Rosenkilde

Presten Hans Jørgen Gotzow kjøpte en av Vigeland-gårdene, og slekten ble der siden. De fire første slektleddene brukte navnet Gotzow, for det meste. De to eldste slektleddene er godt beskrevet av Per Seland i en artikkel i NST, men så begynner det å bli tynnere. Jeg er på jakt etter bakgrunnen til andre kone til tredje ledd, Malene Jacobsdatter eller Jørgensdatter (Seland og Audnedalsboka er ikke enige om navnet her). Hun var gift med lensmann Hans Jørgensen Gotzow. Sønnen hans, Ole Hansen Gotzow eller Wigeland, var gift to ganger, med Apelone Ambjørnsdatter og med Karen Omundsdatter. Jeg vet ikke opphavet til noen av dem, men er særlig interessert i sistnevnte,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Østen

Hei Per Jeg lurer på om du vet om Wibeche Gotzow tilhører denne familie. Hun ble født i Bergen 22 juni 1636 og døde 1695 også i Bergen. Jeg vet ikke hvem hennes foreldre er, men navnet er vel såpass sjelden at hun godt kan tilhøre denne slekt. Vet du noe om henne. Hvis du vet det er jeg takknemlig får svar.mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Jeg vet ikke svaret, men det kan godt være tilfelle at det er samme familien. Jeg har ikke Selands artikkel for hånden, og prøver å presse korttidshukommelsen. Gotzow-familien skal visstnok stamme fra Ribe-trakten, jeg har ikke fulgt opp dette ytterligere ennå. Far til presten, Jørgen Gotzow, var lærer ved katedralskolen i Stavanger, men oppholdt seg (hvis jeg husker Seland riktig) også i Bergen i perioder. Tidsmessig passer han som bestefar til Wibeche, og magefølelsen min sier at hun kan være niese av presten. Men det beste er å sjekke kilden (NST bind 25).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Alf Thynes

Når det gjelder Wibeche kan det jo tenkes at hennes far er Mickell Gotzou, med fødested Wismar, som får borgerskap i Bergen i 1636.mvhAlf Thynes, Bodø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Elias Solsvik

Etter det eg har funne ut er Wibiche Gotzow/Gotzau gift med kjøpmann Edvard Vahl frå Lubeck. Wibiche er dotter av Michel og Lisbeth Steffensdotter. Michel Gotzou fekk borgarskap i Bergen 8/2 1636 og kom frå Wismar i Tyskland. Han betalar garnisonskatt i Bergen i 1637. Han var sannsynlegvis kjøpmann og budde i Flønderborg smug ved Domkirken ved skattemantalet i 1645, i 21. rode i 1657 og 1675. Dei hadde sannsynlegvis desse barna: 1. Trine/ Cathrine gift med Herman Harding 28/1 1683 i Korskirken. Dei budde i 17. rode i 1683 og 1686. 2. Elisabeth gift 3 gonger, har barn med Jakob Nymeyer. Dei bur i 9. rode 1686. 3. Grethe gift 2 gonger og har barn frå ekteskapet med Hr. Phillip. 4. Wibiche fødd 22/7 1636 i Bergen døydde 15/2 1695. Det vart ringe med alle klokkene i Korskirken under gravferdsseremonien. Var gift med Edvard Vahl. Budde i 22. rode i ved skattemantalet i 1657, 1675, 1683, 1686. 5. Henrik fødd? død 1729, gravlagt på St. Jakob fattigkyrkjegard, under Korskirken, seremoni 3. mai, men berre med likpreike. Gift med Guri Jørgensdotter. Dei budde i Korskirkesognet i 1689 og 1707. I 1705 budde dei på Jæren. 6. Maria fødd? død 1705. Ho var gift med Eskell Olsen frå Århus. Han var skreddar og fekk borgarskap 22/4 1697. I 1711 bur han i 17. rode i Bergen. (Det er mogeleg at ein annan Eskel Olsen er den rette. Det er fleire Eskel Olsen i Bergen på den tida). Blichs utdrag av Bergens skifteprotokollar viser denne søskenflokken ved skiftet etter Eskel Olsens hustru i 1705.Mvh Elias Solsvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Thynes

HeiHer var det mange nyttige opplysninger vedr. Michel Gotzows familie. Jeg ser at du har fødselsdato og -år for Wibiche. Er det disse opplysningene som knytter henne direkte til Michel? Mvh Alf Thynes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elias Solsvik

I Kirkebok for presten Korskirken (Bergen) A 10 1688 - 1703 står det skrevet på en side for året 1695: Liig som i Kaars kirke ere begrafne Februaris d 22 febr. Evert Faals Enche Wibiche Gotzow fød her i Bergen anno 1636 d 22 July døde d= 15 febr. begrafven under bogladen i kaarset Ringt med alle Kaars Kirke KlockeSkifte datert 11. november 1705 etter Eskell Olsens kone viser alle søsken til Wibiche og born til søsken. Dette skulle gje ein god indikasjon/ tilknytting mellom alle Gotzow søskena og deira ektefeller.Mvh Elias Solsvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elias Solsvik

Michell Goedzous bur i Flønderborg Smug ved Taksering av hus og eigedommar i Bergen i 1645 og ved hus og formue taksering 9/5 1657 bur Michell Goudzou i 21. rode.Kirkebok for presten Korskirken A1 1674 - 1688 Fødte Døde ViedeLiig som ere begrafue udi Kaars kirchen Anno 1675 Dend= 13 Augusti Er Michel Godtsous quinde Lisbeth Stephensd. begrafuen i kirken alle KlocherDette er den tilknytting eg harMvh Elias Solsvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Angående Gotzow finnes der en del i tema nr. 13666 i innlegg nr. 1 – 145.LenkeMerk spesielt innlegg nr. 57 og 65: ”Hva var grunnlaget for og hva ble eventuelt dommen fra Danmarks Rikes Råd, som Jørgen Gotzow ventet på da han skrev brevet i 1599? Det kan vise seg å være tilfelle at Jørgen 'Gotzow' har vært bosatt i Ribe kapitel en kort tid før han m.familie raskt måtte reise til Stavanger/Bergen, men etter hva som erfares er han nok født i Gützkow (innlegg nr.57).”Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.