Gå til innhold
Arkivverket

[#9515] Gudbrandsdøler flyttet til Troms og Nordland


Gjest Ragnhild Simenstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Ragnhild Simenstad

Den 13.mars var det et innlegg hvor det ble spurt om navneliste over utflyttere fra Gudbrandsdalen. Her er et tips: Gå inn på RHD enkel søking, skriv f.eks. Vågå i feltet for hjemsted, merk av f.eks. Troms og søk på år.(Feil på Hovudløkkja, derfor kan jeg ikke få lagt dette inn som et svar på nr.8319)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Johansen

Hei !Takk for tipset og interessen ! Jeg har funnet Cesilie Birgitte Mortensdatter i 1865 og 1875 tellingen for Lebesby i Finnmark.I 1865 tellingen var hun 40 år og i 1875 var hun født 1826 og fra Gausdal.Så Inger, det er altså denne damen det gjelder..Det som er vanskelig med henne, er at jeg ikke har funnet noen i Gausdal som stemmer med navnet. Derimot er det ei Sissel Mortensdatter som er født 30 september 1825 som kommer fra Gausdal. Hun er datter av Jøran Hågensdatter og Morten Olsen Brudal.I forrige debattrunde kom vi fram til at det var 'vanlig' at Sissel kunne endres til Cesilie. Jeg tror derfor at Sissel kan være er min Cesilie... Hvis det hadde vært en liste over utflyttede, ville det vært oppklarende om det er en riktig tanke man er inne på.Altså, -flyttet Sissel Mortensdatter nordover ?Cesilie giftet seg 21 april 1861 med Hans Andreas Hansen fra Troms. De giftet seg i Tana i Finnmark.Jeg er jubler hvis noen kan bekrefte at disse to damene er en dame..Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.