Gå til innhold
Arkivverket

[#9525] Israel Pedersen f. mellom 1826 - 1831 i Vefsen, flyttet til Buksnes


Gjest Inger Krabbestig
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Krabbestig

Jeg forsøker å finne ut mer om denne Israel Pedersen. Ut fra folketellingene ser det ut til at han var gift minst 3 ganger og muligens hadde en datter, Sofie f. 1853 før ekteskapet som er oppgitt i tellingen 1865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Jeg fant denne Israel på Familysearch: Israel Mathias Sex: MEvent(s): Birth: 29 Jan 1828 Place: Christening: 10 Feb 1828 Place: Vefsn, Nordland, NorwayParents: Father: Peder ISRAELSEN Mother: Nelle Maria SIVERTSDRHilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Sofie Bull

Kanskje finner du mer opplysninger i Buksnes Bygdebok Bind II, den er skrevet av Ola Berg og utgitt i 1950?mvh Hege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Kangeruren lå i Hol Sogn, Buksnes. Det er en egen bygdebok for Hol. Jeg skal se i den når jeg kommer hjem. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Sofie Bull

Jeg har Hol Bygdebok her på jobb og på side 129 under Kangeruren står det:'Lensmann Olsen drev ikke gården sin her i Kangeruren selv. I 1865 ser vi at han har bortbygslet en halvdel til Peder Ellingsen og den andre halvdel til Lars Isaksen. På Nedreparten bodde i 1865 to husmenn uten jord. Det var Israel Pedersen, f. 1831 i Vefsn, g.m. 1) Elen Monsdatter f. 1840 i Lødingen, 2) Alette Bjørnsdatter, f. 1843 i Hol. Hans barn var Peder g.m. Elise Frantzdatter fra Bakjord i Valberg, (deres datter er Ferdinanda, g.m. Ingvald Sørensen, Helle), Jakobine, Thea, Emilie, Edvard, Bergitte. Jakobine ble g.m. Karl Johan Hansen. de ble bosatt på Kjærmyr, Helle. Deres sønn Ingvald bor på Svarholt...... I 1875 er Nedreparten delt i to bruk'. (oppramsing av oppsittere og husmenn... og på side 130 finner du Israel igjen, nå på Øverparten som husmann uten jord).'.... Men så er det her to husmenn uten jord. Den ene er den tidligere nevnte Israel Pedersen, Osen. Sannelig har han ikke vært ute å hentet seg ny kone igjen, den gode Israel. Hun heter Ingeborg Mathiasdtr., født 1844 i Stamnes på Helgeland. Hun er Israels tredje kone,hvis vi skal tro våre kilder, folketellingene for 1865, 1875 og 1891. De har en datter Inga'.Håper det har vært til noe hjelp !Hol Bygdebok ble utgitt i Bodø i 1971 og skrevet av Per Berg. mvhHege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Ja, da slapp jo jeg:o) Denne bygdeboka er faktisk også litt artig skrevet, litt mer 'fortellende' stil. ----'Sannelig har han ikke vært ute å hentet seg ny kone igjen, den gode Israel 'Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei. Hvor kan man få kjøpe bygdeboka for Buksnes?Jeg har nemlig min fars slekt også der. mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Sofie Bull

Hei !Tror bygdeboka blir vanskelig å få tak i nå - du kan eventuellt prøve antikvariat eller låne dem på biblioteket ! Har du konkrete spørsmål så kan jeg prøve å hjelpe deg ! Jeg jobber på Vestvågøy Museum og kan kontaktes på vvmuseum@online.no !mvhHege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Krabbestig

Tusen takk for god hjelp ! Jeg leter nå etter bygdeboka for Hol, ved å kikke innom antikvariater på internett. Det hadde vært virkelig gøy å ha den i hylla.Mvh Inger K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei alle gode hjelpere!Her er den slekten fra Buksnes som jeg jeg søker etter mest mulig opplysninger om: Albert Petersen Melbøe, f. 1874 Dverberg, Nordland Han bodde på Buksnæs, og var i år1900 forlovet med Lydia Pedersdatter, datter av Peder Madsen, f.14.5.1870 i Rødøy.Datter Lilly Albertsdatter Melbøe, f. 2 MAY 1902, Buksnes, Nordland Død 1999, på Sotra, Hordaland Partner: Torstein Krogh Pettersen, f. 16 jul 1905, Petersborg, Vågan, Nordland. Død 19 nov 1970, Alder: 65.Ellers så takker jeg for all mulig hjelp. Nå har jeg forresten bestilt de 2 bindene av Bygdeboken for Buksnes, men de var 'folig' dyre!mvh. Bieger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Andersen

Israel Mathias Pedersen f. 29. jan. 1828, døpt 10. feb. 1828 var eldst av 4 søsken. Nr. 2 i rekka var Sivert Mathias Peersen, f. 10. sept.1829, døpt 27.sept.1829. Nr.3 var Anders Mathias Peersen f.28. juni 1838, døpt 15. juli 1838 og nr. 4 var Nicoline Susanna Pedersdatter, f. 3. mars 1843, døpt 17. april 1843. Anders Mathias er en av mine forfedre. De kom i fra gården Andaas i Vefsn. Deres foreldre var Peder Israelsen f. 1803 gift 23. sept. 1827 med Nelle Maria Sivertsdatter, f. 1807, døpt 30. aug. 1807. Vær obs. på at skrivemåten for Sivert like godt kan være Sjur. Peder kan likeens skrives som Per eller Peer. Jeg har nesten komplett alle 2x tippoldeforeldrene til Israel Mathias. Dette blir for omfattende å ramse opp her, så hvis du er interessert i dette mailer jeg dette hvis du oppgir e-mailadr..(2 greiner går tilbake til Ingebrigt Skipper, f. ca. 1540, (Skipperslekta i Vefsn), dette er søkbart på nettet). Ingebrigt Ingebrigtsen er et navn som går igjen i mange av ætteleddene. Du finner også dette under Family search (Family Group Record).Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Krabbestig

Enestående *bredt smil* Jeg tar imot alle opplysninger med åpne armer, mailadressen er ilk@bork.net Jeg er ikke så dyktig på denne forskningen enda, og jeg finner heller lite inne på Family search (det er siden til 'The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints' ?) Israel er min tip-oldefar. Han ser ut til å ha hatt en datter Sofie, født 1853 (enten var han gift med Ellen Mondsatter fra Lødingen allerede da, eller så er Sofie født utenfor eksteskap) Hun er iallefall fostedatter hos Jakob Jakobsen i Harkvaagen ved folketellingen i 1865. I 1875 dukker Sofie opp som tjenestepike hos Hans Hansen på gården Sund (Gløsen) i Hemnes. Kan det tenkes at dette er av Israels folk ? Og er det her hun treffer min oldefar Anders ? I 1900 har i hvertfall Sofie giftet seg med Anders Pedersen fra Nesna og de har to sønner, min bestefar Arnoldus Pedersen og hans bror Edron.Hjertelig takk fra Inger K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.