Gå til innhold
Arkivverket

[#9527] Johanne Johnsen f 11/10 1876 i Kristiania (Oslo) flyttade till USA. Hennes anor?


Gjest Sven-Olle Olsson
 Del

Recommended Posts

Gjest Sven-Olle Olsson

Kan någon hjälpa mig att finna Johanne Johnsen född den 11/10 1876 i Kristiania. Hon gifte sig i Kristiania med målaren Axel Rabenius född 4/4 1866 i Huggenäs i Värmland. Innan de sedermera flyttade till Stockholm fick de följande fyra barn i Kristiania: Anders Victor f 10/4 1894, Alette Marie f 30/10 1897, Axel Georg f 30/10 1897, Einar Johannes f f 10/6 1899.De två förstnämnda syskonen emigrerade år 1920 från Oslo med de norska skeppet Stavangerfjor och ankom New York den 17 februari. Dessa syskons ättlingar, som fortfarande bor i USA söker sina norska rötter och ättlingar. Därför är jag tacksam för all hjälp jag kan få i detta sökande. Jag har inte tidigare arbetat med släktforskning i Norge. Vem är deras föräldrar, syskon, övrig släkt och var bodde och sysslade de med?Hjärtligt tack på förhand! Sven-Olle Olsson, Malmö

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei Sven-Olle! Eg har funne familien i folketeljinga 1900, då budde dei i Thv.Meyersgt.72 B. Der er f.året til Aksel(Axel)oppgjeve til 1834, dvs.at han var ca.40år!!! eldre enn kona....visst det er rett.Det står også at kona(Johanne) har svensk statsborgarskap, er det sikkert at ho var norsk?Eg har også funne Anders og Alette Rabenius i emigrantprotokollane for Kristiania, og også på Ellis Island.(der står det forresten at dei budde i Høgalidsgt.54,St.holm)Men det du eigentleg er på 'jakt' etter, er jo familien til Johanne, og det er ikkje SÅ enkelt, særleg ikkje når det står Sverige i folketeljinga!Men visst nokon kan sjå i kyrkjebøkene for dei aktuelle åra då dei hadde barnedåp. Og sjå kven som var fadrar til borna, kanskje var det foreldra hennar... Eg var visst ikkje til mykje hjelp, men litt var det kanskje....Lukke til vidare! Helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven-Olle Olsson

Bästa Mariann, Enligt mina uppgifter från Stockholm står det att hon är född i Kristiania, men det kan naturligtvis vara fel. Kan man kontrollera om hon finns bland de födda i Kristiania den 11/10 1876? Vad står det i kyrkböckerna om henne? I kyrkböckerna i Stockholm står det att hon är född i Kristiania. Att hon skulle vara svensk medborgare vet jag ingenting om. De reste visserligen tillbaks till Stockholm. Axel var född 1866 och ej 1834! De andra uppgifterna om utvandringen har jag.Tack för hjälpen! Sven-Olle Olsson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei igjen! Det går sikkert an å finna henne(Johanne) men eg vil tru det er mykje arbeid, Kristiania(Oslo) var nok ikkje så liten i 1870 åra heller.Difor tenkte eg at det er lettare å finna familien i forbindelse med barnedåpane til borna. Kvar dei budde står jo i folketeljinga, det blir nesten som å leita etter nåla i høyet, å prøva å finna mora når ho vart døypt.Det stod forresten også at borna var svenske i folketeljinga... Men folketeljingar er visst ikkje alltid(sjeldan?) å lita på!! Helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven-Olle Olsson

Bästa Mariann,Jag skrev i går ett inlägg här till Dig där jag tackade Dig för Dina uppgifter, men tyvärr kom det konstigt nog inte med. Tack för uppgifterna. Emigrationen och uppgiften om adressen i Stockholm har jag, men jag är mycket förvånad över att Du säger att Johanne står skriven som svensk. Enligt kyrkböckerna i Stockholm är hon född i Kristiania. Detta kan naturligtvis vara fel. Jag har inte heller hittat henne som utvandrad från Sverige till Norge så som jag har gjort med Axel Rabenius, vars födelseår är 1866.Hjärtliga hälsningar Sven-Olle Olsson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven-Olle Olsson

Hur var det på den tiden, fick inte hustrun vid giftermålet mannens nationalitet? I så fall är det naturligt att Johanna liksom hennes barn står som svenska medborgare efter giftermålet.Hälsningar Sven-Olle Olsson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei! Det står ikke at Johanne var født i Sverige i FT1900. FT1900 Digitalarkivet Her er den samme tellingen, men på RHD: FT1900 RHDJeg tror også at '34' var feilskrift, dette er nok hans alder, (da er han jo korrekt født i 1866)Thorvald Meyersg. 72b tilhørte i 1899 til Jakob Kirke, og det ville vel være naturlig å se etter lille Einars dåp der.LailaLaila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven-Olle Olsson

Bästa Laila,Kan jag vända mig Jakob kirke, till deras kyrkoherde eller pastorsexpedition, eller skall jag vända mig till något arkiv för att få fram dessa data? I kyrkböckerna bör det väl stå var, i vilken församling, respektive person är född i? Kan Du i så fall ge mig adressen till den lämpliga instansen? Förlåt en okunnig fråga. Har Ni i Norge liksom i Sverige, födelse/dopböcker, död/bravningsböcker samt husförhörslängder? Speciellt husförhörslängderna är mycket praktiska, eftersom där finns alla familjemedlemmarna förtecknade med namn, födelsedata, födelseförsamling och motsvarande för giftermål och död och begravning. Dessutom kan det finnas andra intressanta anteckningar dessutom.Hjärtliga hälsningar Sven-Olle Olsson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Sven-Olle! Vi har ikke husforhør som dere har i Sverige. Vi har bare Folketellingene. Jeg skal se hva jeg har i heimen, og komme tilbake til deg. Vi har kirkebøker som dere har, med fødsler (dåp), vielser og begravelser.Det er også folketellinger årvisst for Oslo. Vet du når familien evt. flyttet til Stockholm? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Iflg. Emigranten 2001 Axel Rabenius, f. 1866 målerarbetare, hemfors. Gtb. domkyrko 15. rote 24c Utv. til Norge 1893-11-17 akt no. 355 drog ensam.Dette vil jo snevre inn dato for giftermålet mellom Axel og Johanne. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har sjekket Paulus, Petrus, Jacob kirker og Rikshospitalet uten å finne Einar Johannes i 1899.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg sjekket også Jacob i går, også etter de andre barna, intet at finne.....Jeg mener bestemt at adressebøkene for Kristiania går årvisst tilbake til 1879. Kanskje de kan gi pekepinn på hvor familien bodde? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven-Olle Olsson

Tack Laila och Berit för Era ansträngningar. Vad vi vet är att: 1. Axel Rabenius kom till Kristiania den 17/11 1893 från Göteborg. Axel var förresten född i Värmland. 2. Första barnet Anders Victor föddes den 10/4 1894 i Kristiania. Alltså bör de troligtvis ha gift sig mellan november 1893 och april 1893. 3. Första barnet, som jag har uppgift på och som föddes i Matteus, Stockholm, var Ingrid Margareta f 30/6 1907. Således bör de ha flyttat till Stockholm någon gång mellan 1899, då Einar Johannes föddes, och 1907. Detta är en alltför lång tidsperiod att söka på så jag skall försöka få fram inflyttningsdata från Stockholm. Det kommer troligtvis att ta lite tid, tyvärr. Det är också troligt att de fått fler barn under denna tid, 1899-1907, men att de kanske dött späda.Om jag förståe Era senast meddelanden rätt har Ni inte hittat något av barnens födelsenotiser i någon Oslo församling, vilket är tråkigt. Bör inte Einar Johannes födelsenotis finnas i Jacobs församling om de bodde inom denna församling? Vi vet var de bodde 1899 och 1900, men var bodde de när de gifte sig? Det finns inga inflyttnings eller utflyttningsnotiser i Era kyrkböcker? Finns det möjligtvis adresskalendrar från 1893-94 där man eventuellt kan finna dem?Hjärtliga hälsningar Sven-Olle Olsson, Malmö

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei igjen! Det finnes adressebøker for Kristiania fra og med 1879 og fremover.Det kan jo være at de var dissentere`? Har det noengang vært tema? Nå er det også mange mange flere kirker å se igjennom..... Adressebøkene er nok første klu. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven-Olle Olsson

Bästa Laila, Vad menar Du med följande två frågon: 'Det kan jo være at de var dissentere`? Har det noengang vært tema?' Som skåning och svensk förstår jag inte alls vad Du menar. Var snäll och förklara. Dissentere ger mig association till skild och skilsmässa, men det ger ingen mening.Hälsningar Sven-Olle Olsson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hehe! Dissentere er medlemmer av andre trosamfunn, eller ikke medlemmer i det hele tatt. Men, du har jo funnet barn i Stockholm senere, så derfor er det nok ikke noe tema....Jeg skal se etter i ett par adressebøker i morgen... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei! Jeg sjekket noen adressebøker i går: 1899: Axel Rabenius bodde i Parkveien 76, hadde firmaadresse i Munkedamsveien 23/23b 1898: Axel Rabenius bodde i Vibesgate 1, hadde firmaadresse i Munkedamsveien 23/23b 1897: Axel Rabenius bodde i Vibesgate 1, hadde firmaadresse i Munkedamsveien 23/23b 1895: Axel Rabenius bodde i Huitfeldtsgate 36b, 1893: Axel var ikke listet.I 1899 var også en Rabenius, V. Skomager, listet i Osterhausg. 23b.Parkveien 76 tilhørte i 1899 Johannes Huitfeldtsg. tilhørte i 1899 Johannes Vibesg. tilhørte i 1899 FagerborgPå 1880-90 tallet var det en del endringer i kirkesogn-grensene,Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven-Olle Olsson

Tack för alla upplysningar. Det verkar bli ett mycket intressant forskningsarbete, som ej synes vara så lätt. Därför har jag försökt sammanfatta det hela sålunda:1. Axel Rabenius född den 4/4 1866 i Huggenäs, Värmland, kom till Kristiania den 17/11 1893 från Göteborg. År 1893 fanns han inte med i Kristianias adressböcker.2. Första barnet Anders Victor föddes den 10/4 1894 i Kristiania. Troligtvis gifte sig Axel med Johanne Johnsen (Johnsson), född 11/10 1876 i Kristiania, mellan november 1893 och april 1894.3. 1895 bodde Axel Rabenius på Huitfeldtsgate 36 b. Tillhörde Johannes kirke.4. 1897 bodde Axel Rabenius på Vibesgate 1, och hade firmadress (målerifirma) på Munkedamsveien 23/23b. Tillhörde Fagerborg kirke. Då föddes den 30/10 1897 dottern Alette Marie och sonen Axel Georg.5. 1898 som ovan.6. 1899 bodde Axel Rabenius på Parkveien 76 och hade firmadress som ovan. Tillhörde Johannes kirke. Då födes sonen Einar Johannes den 10/6 1899.7. 1900, bodde Axel i Thrvald Meyersgt.72 B, som tillhörde Jacobs kirke.8. Efter 1900-, i vilka adressböcker finns de med?9. Första barnet, som jag har uppgift på och som föddes i Matteus, Stockholm, var Ingrid Margareta f 30/6 1907. Således bör de ha flyttat till Stockholm någon gång mellan 1899, då Einar Johannes föddes, och 1907. Detta är en alltför lång tidsperiod att söka på så jag skall försöka få fram inflyttningsdata från Stockholm. Det kommer troligtvis att ta lite tid, tyvärr. Det är också troligt att de fått fler barn under denna tid, 1899-1907, men att de kanske dött späda.10. Skomakaren V Rabenius på Osterhausg 23 B år 1899 känner jag inte alls till. Möjligtvis kan han vara en broder, men det saknar jag belägg för.Hjärtliga hälsningar Sven-Olle Olsson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.