Gå til innhold
Arkivverket

[#9528] Mari Andersdtr Harvei af Wosse prgj. f. ca 1780-85


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

I følge vigde i Fana 1712-1841, ble John Larsson Halleråker fra Bømlo (Finnås) gift med Mari 26.6 1804. De hadde to barn, Anna og Lars sammen. Mari døde (?) og John drog tilbake til Bømlo hvor han giftet seg om igjen.Wosse er vel Voss går jeg ut i fra. Er det noen som har kjennskap til Maris foreldre?mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Det er vel gjerne henne du finner konfirmert i Evanger/Voss i 1802 som Marita (15 år i 1801-tellingen)? Andre Andersbarn fra Horvei konfirmert mellom 1795 og 1817 er Johannes i 1798, Anna i 1795 og Synneva i 1812.Foreldrene var Anders Johannesen Horvei og Agathe Philipsdtr. Horvei, gift 1777. De hadde også sønnen Ole f. ca. 1798 i tillegg til ovennevnte.Anders sine foreldre var Johannes Andersen Horvei (1733-1810) og Maritha Olsdtr. Rørgo. Johannes og Maritha gift 26.6.1752.Verdt å notere seg kan være at det har vært mangt et gifte mellom Horvei og Rasdalen. Blant annet gjelder det Johannes og andre kona Ingebjørg d.y. Dagsdtr. Rasdal f. 1737 i Rasdalen (øvre), Evanger, død 1812 på Horvei. De ble gift i 27.12.1788. Ingebjørgs mor var Ingeborg Andersdtr. Horvei f. 1698, så Johannes og Ingebjørg var nok i slekt...Hele denne familien finner du på Horvei i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hjertelig takk skal du ha, Heidi:-) Dette var en god del info som Steinsbø nok ikke fikk med seg da han skrev at 1. kona til John - og mor til barna hans - 'var ukjend'.mvh Kjellaug R.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

I Evangerboka, band 1 s.157, står dette om Marita Andersdr. f. 1786. Datter av Anders Johanneson Horvei og Agate Filipsdr. Gift 1810 med Knut Brynjulfson Horvei f.1777.MVH Britt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk skal du ha for opplysningen, da er det altså ikke den personen jeg skal ha fatt i for hun var 'pige'da hun giftet seg med Jon/John Larsson Halleråker.Har du bygdebok fra distriktet, er det mulig at du kan se om det er en Mari Andersdtr Horvei født ca 1780?Mvh Kjellaug R.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Jeg har ættebøkene for Evanger på hjemlån. Har sett gjennom Horvei og kan ikke finne noen Mari/Marita som passer. Skal ta en grundig kikk igjen. Mvh. Britt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Nå har jeg gått gjennom Horvei og Horvik og kan ikke se at det finnes noen i ættebøkene som kan passe. Den eneste Anders er han som er nevnt tidligere. Det er jo mulig at ikke alle barna hans er kommet med. Etter Marita f.1786 kommer Synneva f. 1795.Det var vel ikke vanlig med 9 år mellom noen fødsler. Om jeg får anledning kan jeg se i kirkebøkene, døpte, neste gang jeg skal på biblioteket.MVH Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hjertelig takk i allefall.Da de giftet seg ble hun ihvertfall satt opp som jeg har skrevet i subjektlinja. Harvei kan vel ikke være et annet sted der i traktene?mvh Kjellaug R.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

På Hop Indre finner jeg i 1801 folketellinga en Mari Andersdtr 22 år som tjenestepike, det kan være henne ettersom det var her Jon/John traff sin første kone. Det står ikke hvor hun kom fra dessverre.mvh Kjellaug R.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Mari Andersdtr. var litt av en nøtt. Og med god hjelp av Liv Ystaas, en erfaren slektsgransker på Voss, er det bare en kandidat som kan være aktuell.I Evangerboka B.II s. 654 finnes denne familien : '1761 bygslar Ole Monsson halve garden, 18 mk., til Anders Mikkelson Sæterdal for 7 år. Anders Mikkelson Sæterdal g. 1761 m. Ingebjørg Olsdr. Brekke. Barn : a. Mikkel f.1764 b. Marjo f. 1767 c. Ole f.1770 d. Knut f.1770 e. Anna f. 1774 Borna a - d er fødde på Brekke , e på Kaldestad, der foreldra då var husfolk'. Marjo er ca. 38 år i 1801 og det kan være henne som er på gården Østrevold i Fana som pige. Har ikke funnet mer info i Evangerbøkene. De som var fødde ca. 1780, + - , giftet seg på Voss og omegn, eller døde som barn.Håper dette kan være til noe hjelp.Mvh. Britt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellauf Robberstad Petit

Marjo var 38 år i 1801, Mari som var på Hop var 21 år. Dernest ble 'min' Mari gift i 1804 og fikk to barn, en født i 1809. Det var vel denne Marjo litt for gammel til. Takk skal du ha allikevel. Dette forblir et mysterium! Jeg skjønner bare ikke hvordan det kan ha seg.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Sjekket viglser på Voss, og bygdeboka har rett vedr. giftemålet med Knut Brynjulfson Horvei, 1.7.1816. Så det er nok ikke henne...Kanskje var ikke din Mari fra Voss i det hele tatt, men hadde slekt der og tjente på Horvei? Eller kanskje er Mari søster av Marita?Jeg fant henne ikke blant de døde i Fana, men det har sikkert du også sjekket.Bygdeboka for Fana gir heller ikke videre svar: Jon Larsen Hallerager f. ca. 1780 i Finnås, tente på Hop i 1801. G. 1804 med Mari Andersdtr. Horvei f. ca. 1779. Dei budde i Hestatræet (under Hop) 1804-1814. Barn: Anna, Lars.Merkelig at hun skal være så kronglete å finne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

MEN:Med cirkadatoen 1779 for hånden prøvde jeg Familysearch, der står følgende:Mari Andersdtr. f. ca. 1779 på Horvei, Evanger. Død 1811-14 Hop.Datter av Anders Nilson f. 1748 på Flansås, Evanger. Død 1784 på Styve. Gift med Anna Knutsdtr. Horvei f. 1751, død 1809 på Øvre Lid, Evanger.Annas foreldre: Knut Olson Bjørgo f. 1729 (sønn av Ole Knutson Mestad 1695-1782 og Anna Knutsdtr. Bjørgo 1696-1767 g. 1716) og Inga Nilsdtr. Horvei f. 1718 (datter av Nils Larson Nesheim f. 1691 og Brita Nilsdtr. Horvei f. 1698 g. 1717).Anders foreldre: Nils Anderson Flansås 1712-1786 (sønn av Anders Nilson Flansås f. 1670 og Åse Johannesdtr. Hatlestad 1684-1626 g. 1702) og Marjo Simonsdtr. Fosse, Eksingedalen 1713-1750 g. 1743 (datter av Simon Johson Røe ca. 1677-1729 og Ingeborg Endresdtr. Elgje 1675-1723 g. 1708).Det står at Mari giftet seg med John Larson (dato og sted som kjent) og at han døde på Nora Sele, Bømlo 1844 (f. 1780). Sønnen Lars f. 1809 Hop, død 1888 Nora Sele, gift med Heliche Knudsdtr. Nera Nese 1810-1895.Fra DA:Ungkarl Anders Nielsen Flantsaas og Pigen Anna Knudsdatter Horvey. Trol: Cad Feria Vigd: Dom 5te post Trinit. 1777 Evanger annex sogn.Anders død: Evanger Annex Sogn Dom: XXIIda post Trinit: Anders Nielsen Styvesteyen m 36 aar 1784Marjo Andersdtr. døpt 8.2.1778, foreldre Anders Nilsen og Anna Knudsdtr.Konfirmert? 13 Evangers Sogn Dom: 5 a T: Marita Andersdatter Lie f Hr Hount 1799Og da begynner det kanskje å likne noe? Jeg tror jeg gir meg for i kveld... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Helt på tampen:Vigde Evanger: Ungkarl Anders Knudson Øvre Lie og Enke Anna Knudsdatter Horvey Trol. Die Ascension Xti Vigd: 20de Juni 1790 - Evanger Annex Sogn.Dette er vel samme paret som du finner på Indre Hop i 1801 med sønnen Anders på sju, noe annet ville vel vært FOR tilfeldig (selv om det står 'begges første ekteskap')!NÅ gir jeg meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellauf Robberstad Petit

Hjertelig takk skal du ha Heidi, dette var kjemepefint. Jeg tenker vi har henne her. Det vil da si at det var Maris mor som kom til Hop og ble oppigjengift der.Så var det mysteriet løst:-)Jeg hadde lett over alt, men tenkte ikke på Family search.Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Selv med prof. hjelp og kirkebøker går det an å gå feil. I Evangerboka b. II s. 33 står dette :'Anders Nilsson Flansås, f. 1748, g. 1777 m Anna Knutsdtr. Horvei, f. 1751, d. før 1809, var husmannsfolk her. Born : a, Maria , b. Anders, c. Nils, f. 1783, g. 1824 i Korskyrkja i Bergen m. Anna Martine Pedersdr., 34 år. f. i Korskirkens sogn. Far hennar var bordarbeidar Peder Larsson. Anna Knutsdotr. gifte seg oppatt 1790 med Anders Knutson Øvre Lid, f. 1759. Dei budde i Rørbakken. Born: a, Ingebjørg f. 1791, d.1792'. Anders Nilsson Flansås f. 1670, foreldre : Nils Andersson, g. 1669 m. Marita Knutsdotter, d. før 1718. Åse Johannesdr.Hatlestad, f. 1684. Foreldre : Johannes Mattisson, Nedre Skjerven f. 1640, sønn av Mathias Anderson f, ca. 1638 og kona Berete. Gift ca 1675 med Dortea Andersdtr. d. 1721. Ingeborg Endresdtr. Elgje f. 1675 Foreldre : Endre Jonsson f. 1646 d. før 1718 g. 1660 med Torbjørg Gulleiksdotter Brekkhus, f. 1647 d. 1733. Datter av Gulleik Anderson f. ca. 1618 g. ca. 1645 med Ragnhild.Kan komme tilbake med Anna Knutsdr. Horvei senere.MVH Britt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Nok en gang hjertelig takk, det er utrolig så mye hjelp vi får her. Alt taes imot med takknemlighet.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Anna Knutsdtr. f. 1751. Foreldre : Knut Olsson Bjørgo f.1729 og Inga Nilsdtr. Horvei f. 1718.Knuts foreldre: Ole Knutson Mestad f. 1695 og Anna Knutsdr. Bjørgo f. 1696 d. 1767. ( fant ikke hennes foreldre)Oles foreldre : Knut Knutson Mestad f. 1642 d. 1718 g. 1677 m. Guri Knutsdtr.Inga Nilsdtr. Horvei f. 1718. Foreldre : Nils Larsson Nesheim, Vaksdal, f.1691 g.1717 m. Brita Nilsdtr. Horvei f. 1698.Nils foreldre : Lars Monsson f. 1663 d. 1733 g. 1690 m. Brita Gulleiksdtr. Brekkhus f. 1667, d. 1757,yngste datter av tidligere nevnt Gulleik Andersson, Brekkhus, f. 1618.Lars foreldre : Mons Larsson , brukar på Nesheim, Vaksdal, i 1657. ' I 1701 var Mons 73 år , han gjekk omkring og bad seg'.Brita Nilsdtr. Horvei f. 1698. Foreldre : Nils Olsson Horvei f. 1668 g. 1. 1696 m. Ranveig Knutsdtr. Lunde, Voss, d. 1723. ' Nils var truleg son til lensmann Ole Horvei '1709 var Nils ' beskikket til at bistaa Lensmand Johannes Bolstad i hans Bestilling da han nu var blitt gammel og svag '. 1713 konstituerer futen Daniel Rafnsberg Nils Horvei ' som Lendsmand i Vatzværns Thinglaug efter Lensmand Johannes Bolstad som for Alderdom og Svaghet sig samme haver frasagt 'Nils gifte seg oppatt i 1724 m. Guri Knutsdtr. Mestad f. 1686.1750 skøyte frå Guri Knutsdtr. - enkja etter Nils Olsson - til Nils Larsson, g. m. Brita f. 1698 og han vart eigar av 13 1/2 mk i Horvei.Mvh. Britt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kjempetakk!! Detter er supert! Jeg holder på å hjelpe en slektning i Amerika med dette og kom jo til kort da det kom 'framandfolk' inn i bildet. mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.