Gå til innhold
Arkivverket

[#9530] Høgenhoff og Sandberg i Kristiansand S - 1700-tallet


Gjest Carsten A Berg
 Del

Recommended Posts

Gjest Carsten A Berg

Ole Sandberg ble i 1769 gift med Maren Høgenhoff i Kristiansand S, der også deres eldste datter ble født samme år. Senere er ekteparet å finne i Gildeskål i Nordland, hvor Ole Sandberg var lensmann. Hans 93 år gamle mor bodde på gården i Gildeskål i 1801, men det angis ikke fødested for noen av dem. Ole Sandberg var da gift for 2. gang, og Maren Høgenhoff må være død en gang før 1791.Det finnes også en 60 år gammel syerske kalt Karen Høgenhof i Bodø i 1801 - den eneste med det etternavnet i Norge på den tiden. Jeg kjenner ikke hennes eventuelle slektskap med Maren Høgenhoff.Jeg vet kirkebøkene for Kristiansand fra før 1734 er tapt, men er det noen som kjenner til disse familiene - Sandberg og Høgenhoff - i Agder-fylkene? Eller andre steder, for den saks skyld.På mine nettsider http://siec.winnem.com står det mer om dette under stikkord 'Sandberg' i navnelisten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Det ser ut att finnas en Carolina Hogenhoff (möjligen Høgenhoff) som gifter sig 28 Sep 1788 i Stavern, Vestfold fylke. (Källa: Familysearch)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten A Berg

Takk, Olle!Det kan naturligvis være en slektning, og jeg vil tro hun het Høgenhoff. Hun er interessant også fordi hun giftet seg med en Jeremias Berg.Interessen knytter seg til det faktum at Berg oppstår som etternavn i min familie gjennom Ingeborg Severine Sandbergs 2. sønn Tobias Berg Torstensen. Ingeborg var datter av Maren Høgenhoff g.m. Ole Sandberg. Ingeborgs to andre sønner døpes Sandberg til mellomnavn etter sin mor, mens min ane døpes 'bare' Berg og kaller seg det. Det er litt av et mysterium hvorfor dette skjer - men en teoretisk mulighet kan jo ligge i det at han ble oppkalt etter en slektning. Uten at jeg har noe som helst grunnlag for å si at Jeremias Berg og Carlina Høgenhoff i Stavern skulle ha noe med det å gjøre, kan tanken være verdt å notere seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten A Berg

Jeg finner igjen Jeremias Berg og hustru Karoline m/familie i FT 1801. Han er styrmann, og de er bosatt i Staværn. Der bor også Karolines mor, Methe Hogenhoff (med 'o'), 56 og ugift, samt Jeremias' mor, en enke på 78 år. Med andre ord ser det ut til at Karolines mor har vært ugift hele livet - men her har vi i alle fall enda en Hogenhoff - eller Høgenhoff?'van der Hogenhof' finner jeg som etternavn i Nederland, og derfor sikkert også bare Hogenhof - og Høgenhof finnes som stedsnavn i Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten A Berg

Ytterligere et debattinnlegg 'til meg selv': På nettsiden http://home8.inet.tele.dk/sboegh/tarenda2.htm har Søren Bøgh presentert Slægten Bøeg fra Arendal. Her finner vi:'Abraham Andersen Wiborg, db. 18.10.1756 i Arendal, d. ... 1825 i Hjørring. Skipper i Arendal. g. ...1785 i ... med Maren Samuelsdatter Kaastrup, Datter af skipper Samuel Christensen Kaastrup og hustru Ingeborg Christensdatter Høgenhoff. Børn: Ingen børn kendes.'Samtidig ser vi at Stavern-familien som Olle Elm fant for meg har en datter ved navn Ingebor Ane Kostrop (legg merke til Kaastrup over), og min egen ane, datter av Maren Høgenhoff, er også døpt Ingeborg.Her ser vi ut til å være på sporet av noe. Etter tiden å dømme, kan vi tro at Ingeborg Christensdatter Høgenhoff er født omtrent på samme tid som Maren Høgenhoff, og at de kan være søstre? Christen Høgenhoff ser ut til å være verdt en nærmere undersøkelse! Et søk på FS gir bare en Christianus van der Hogenhoff i Nederland på 1800-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Hej Carsten, Det blev intressanta kopplingar i Dina fortsatta sökningar! Inte för att det kanske tillför särskilt mycket, men jag vill bara nämna att det finns en Jens Hogenhoff (möjl. Høgenhoff) i Sønder Galten, Aarhus, Danmark, som får en son Anders 25 Sep 1774. Dessutom får en Just Hoyenhoff (möjl. Høyenhoff) barn juli 1717 i Vaerlose, København, Denmark. Min fråga blir: Kan namnet Høgenhoff vara ett rent norsk namn, eller handlar det om en 'import'. I Sverige finns det vid denna tid exempel på att även tagna namn försöker efterlikna 'fina' tyska namn. Ex vis har jag i domböcker funnit att bonden Bengt Nilsson i Vidingstorp, Kisa sn, hade en son som var frälsefogde och som kallade sig Vidinghoff, varav utgick en större släkt var ursprung länge varit okänt. (Namnet blev väl inte 'sämre' av att det liknade det adliga von Vietinghoff, i Sverige introducerat under namnet Fitinghoff (nr 220). Med vänlig hälsning, Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten A Berg

Hei Olle,Jeg føler meg ganske sikker på at dette må være et dansk navn. Stedsnavnet Høgenhoff er brukt i Danmark, og navnet har i mine ører ingen norsk klang overhodet. Når jeg tror det må være dansk og ikke nederlandsk (Hogenhoff) har det sammenheng med ø'en i Høgenhoff på den ene siden, og med kvinnenavnene vi ser: Karen, Maren, Methe, Ingeborg.Når vi leser formen 'Hogenhoff' i FamilySearch kan det fort bli misvisende overfor det hollandske, men så lenge de transkriberer til det engelske alfabetet vil det fortsette å være slik. Kanskje er Tyskland også en mulighet, uten at jeg har funnet noe så langt. Kvinnenavnene er fortsatt danske (og norske).Men også i Norge er det tydeligvis forvirring, for etter navnene å dømme må det være slektskap mellom familien i Stavern (med datteren Ingebor Ane Kostrop) og Søren Bøghs Ingeborg Christensdatter Høgenhoff gift Kaastrup! Her finner vi Hogenhoff i FT 1801, og Høgenhoff hos Søren Bøgh.Alle Høgenhoff'er i Danmark er interessante - enten de staver det slik eller slik, så takk for disse du trakk frem nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Hej Carsten, Har Du sett att det finns ett forum också i Danmark? Det har länken:[url="http://www.anetavlen.dk/>http://www.anetavlen.dk/ Aktiviteten är inte så hög som hos er eller som i det svenska 'Rötter', men det kan kanske vara värt att efterlysa andra forskare med intresse. F ö kan Du finna en del bra tips om forskning i Danmark i Rötter och med följande ingång:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten A Berg

Jeg takker for rådet, Olle, og har så gjort. Det er kanskje en eller annen moralsk grense for hvor vidt man bør spre sine spørsmål i diskusjonsgrupper, og veien om Sverige for å nå en dansk-norsk slekt litt uvanlig. Men du har rett; jeg vil nå danske slektsforskere gjennom tema Danmark i 'anbytarforum' på http://genealogi.aland.net/discus/, så får vi se hva som skjer.Mvh Carsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.