Gå til innhold
Arkivverket

[#9533] Hvor sonet Tolleif Torjesen Budal Gyland-Flekkefjord V Agder 1850.


Gjest Sigbjørn Sandsmark
 Del

Recommended Posts

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Kona til Tolleif slo til han med ei møkkagreip og da tok sinnet Tolleif og han kverkte henne. Dette hendte 1850 ca et halvår etter dei giftet seg,han tok henne for pengene hun hadde 200 daler. Sorenskriveren skulle ha uttalte:hun burde jo dø men ikke på denne måten. Han fikken mild straff,etter sagnet 4 år. Hvor sonet Tollef?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annette Bokneberg

HeiHar du bygdeboka for Gyland?, der står endel om dette. Dessverre ikke hvor han sonet, bare at han fikk 4 års straffearbeid. Har du ikke lest dette, gi beskjed så skal jeg sitere fra boka...Annette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Anette. Eg har ikke Gylandsboka,men en del kopier fra den som omhandler Budal.Sakspapirene har min venninde Mari Anne N Hall og hun skriver en artikkel om den slemme kjærring. Og av aktene fremgår det ikke hvor han sonet.Tolleifs forfedre er å finne i Sirdalsboka bind 1 side 342 Handeland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annette Bokneberg

Hei igjen! Det er under Budal jeg har lest, da kan jeg dessverre ikke hjelpe lenger.......Annette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode Ulvund

Om Tolleif fekk fire år og gjorde lovbrotet i Vest-Agder, sona han straffa si i tukthuset i Christiansand. Etterkvart kan han ha søkt om å få sone resten av straffa si i Botsfengslet i Christiania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.