Gå til innhold
Arkivverket

[#9548] skomakerslekten Holmer i Bergen


Gjest per helge seglsten
 Del

Recommended Posts

Gjest per helge seglsten

Tittelen er en antagelse, men med to skomakerlærlinger og en skomakermester tar jeg sjansen. Jeg er på jakt etter opphavet til skomakerlærlingene Elling og Hans Danielsen Syndal. Elling blir også kalt Holmer i dåpsprotokollene for Bergen. Brødreparets foreldre er Daniel Hansen og Ahlis Samsondatter, som også bodde i Bergen. Om de kom derfra opprinnelig er imidlertid mer usikkert. Jeg tror svaret skjuler seg i historien til Holmer-navnet. I Bergens kirkebøker finnes det flere med etternavn Holmer. Jørgen Holmer var skomakermester da han giftet seg i 1747, og var fremdeles skomaker da han døde i 1759. Det finnes også en skomaker Jan Holmer, som dør i 1738. Andre Holmer-ere dukker også opp, men uten yrkesangivelser, eller fornavn/patronymer som tyder på at de er i nær slekt med Elling, Hans og Daniel. Elling og Hans giftet seg forresten med hver sin søster Kiempe Rasmusdatter (henholdsvis Dorte og Malene) Foreldrene til Brudene var Rasmus Knudsen Kiempe og Berthe Pedersdatter. Heller ikke deres opphav kjenner jeg, og alle tips tas i mot med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Jørgen Holmer gifta seg som enkjemann i 1747. Han hadde mange born i første ekteskap. Du finn han om du søkjer han som far under døypte. Der er òg ein Bjørn Holmer som tek borgarskap som skomakar sist på 1720-talet. Eg trur det kan vere den same som sidan vart skriven som Jørgen. For eg finn ikkje noko meir på BH, medan der er mykje på JH.At Elling har fått Holmer-namnet i dåpen, treng ikke tyde noko anna enn at ein Holmer er kalla opp - kan hende var han faddar eller meister for Elling sin far.Dersom Bjørn og Jørgen er den same, er han fødd i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Men hva med Syndal-navnet da? Det tyder jo på en bygdetilknytning heller enn en bytilknytning, eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Ja, for du finn vel ikkje DH og AS gifte i Bergen. Akkurat kor Syndal er, veit eg ikkje. Men det er det kan hende andre som veit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Kan Syndal være en omskriving (dialektisk) av Sundal? På denne siden: Lenke var skrevet Syndal/Sunndal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

At Syndal kan være Sundal har jeg også tenkt en del på, men jeg har ennå ikke klart å finne noen mennesker på Sunndal-gårder eller -distrikter i Rogaland og Sogn og Fjordane, som kan passe. Så jeg famler i blinde. Jeg har tenkt som så at Syndal-navnet enten må komme av distriktet Sunndal, eller en nærliggende gård ved navn Sun(n)dal/Syndal. Gårdsnavnet ville vel ikke følge noen over så lange avstander på tidlig på 1700-tallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.