Gå til innhold
Arkivverket

[#9554] Ivar Karlsson Budde & Ahled Michelsdtr von Bodenheusen i Naustdal.


Gjest Reidun Berge Haugs
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidun Berge Haugs

Min 6-tipp oldefar het Ole Larsson og var fra Furebøen i Førde. Han var født i 1645 og var klokker. Kona ukjend.I Førde bygdebok står det at de i bygdeboknemndas arkiv finn opplyst at kona var datter til løytnant Ivar Karlson Budde og Ahled Michelsdotter von Bodenheusen.I naustdal bygdebok finner jeg dette under Naustdal: Ivar Karlsson Budde f. Kr. 1640, d. 1725. Gift med Alet Mikalsdotter Bodenheufen. De opprettet gjensidig testamente i 1710. Ivar var løytnant, utskrevet til Den store Nordiske krig i 1709 men ble dimittert alt i januar 1710. I følge sorenskriver Steen var han svigerfar til Ole Larsson Furebøen. Ivar Budde skal ha vært gravlagt under korgulvet i Naustdal kyrkje. Da kirken ble revet i 1890, ble liket funnet. Vi kjenner til disse barna: Katrine f. Kr. 1664, trolig død 1760, gift med Ola Rifdal, bst. Via, Førde. David f. Kr. 1672, bodde på Flokeneset i 1701, var da løytnant.Tror etternavnet til Ahled må være Bodenhausen med a istedet for e, for når jeg søkte på etternavn på familysearch fikk jeg ingenting opp før jeg stavet det på denne måten. Men jeg finner ikke ut noe om hvor Ivar og Ahled kommer fra, navnene høres for meg litt utenlandske ut.Hvis noen vil prøve å hjelpe meg blir jeg veldig glad.Med vennlig hilsen Reidun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

Har du prøvt å kikke i ein militærbibleografi? Ellest er eg interressert i kva du måtte finne ut. Helsing HJR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

HeiDu kan prøve å søke på f.eks. Katharina Budde på google (søkemotor). Da kommer det opp flere slektssider, kanskje det kan være noe der. (Prøv også bare Budde). Dessuten har Leiv Skjerve en Katarina Budde i sin slektsoversikt. Du kan kontakte Leiv Skjerve på e-mailadressen: leskjerv@online.no eller besøke hjemmesida hans: home.online.no/~leskjerv/Hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Hej Reidun, Som Du förmodligen redan sett i Ditt eget material, är väl det mest sannolika att löjtnanten Ivar Karlsson Budde f. Kr. 1640, d. 1725, verkligen var gift med en 'Alet Mikalsdotter Bodenheufen' som levde 1710. Några tankar och frågor: Att man skriver Bodenheufen beror möjligen på en felläsning av 'ß'´- ett mycket vanligt läsfel .. Att angivelserna varieran med von Bodenhausen och Bodenhausen är vanligt - i alla fall i svenska primärkällor - under aktuell tid. Är det möjligt att i - som Harald skriver ovan - militärhistoriska källor belägga var Ivar Karlsson Budde varit aktiv som militär? Kan han ha träffat sin fru i annat land - en för svenska officerare inte helt ovanlig situation - ex vis att man gifter sig med någon dotter eller syster till en värvad tysk regementskamrat. Förekommer namnet Ahled, Alet i den norska namnfloran, eller är detta ett tyskt namn? Mvh, Olle Elm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

När det gäller min sista fråga kan jag möjligen ge ett svar själv. Ahled Hansdatter Blix, med föräldrar Hans Lauritssøn Blix (1596 - 1666) och Ingeborg Svendsdatter (1603 - 1688) förekommer på en norsk hemsida. När jag ser namnet Alet förknippar jag det med Aletta som förekommer i Sverige redan 1661, och som är en yngre form av det under medeltiden brukade Aleta, senare Åleta, av lågtyskans Al(h)et (=Adelheid). (Källa: Otterbjörk; Svenska förnamn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei. I Lensmannsboken finner jeg dette: Lisbet Veiteberg L184, Død 1686 0322, Ole Larssens qv.Men der står ikke noe om hans yrke. mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Berge Haugs

Nå er barna i seng, skal inn å søke på google, har ikke brukt den søkemotoren før, men først vil jeg takke dere alle sammen for svarene jeg har fått. Klemmer til dere alle!! I morgen skal jeg ta meg en tur på biblioteket for å se om jeg finner en militærbibleografi og se om de har Norsk Slekthistorisk Tidsskrift. Jeg var inne på siden du anbefalte Olle, der så jeg at det faktisk var mange Budde`r som var omtalt i forskjellige nummer, tusen takk. Ang. navnet Alet så finner jeg dette skrevet i Naustdal bygdebok: Tidligere var skrivemåten av fornavn svært vaklende. En person kunne vært ført opp med flere former av egentlig det samme navnet. Vi kan derfor finne Ales, Alet, Alette om samme personen. I bygdeboka er derfor fornavna normaliserte før ca. 1880. I de fleste tilfellene er det valgt ei navneform som ligger nærmest opp til bygdemålsvarianten av navnet.. Etter 1880 er brukte navneformer slik familiene har opplyst... Jeg har sett Alet-navnet brukt flere ganger i bøker,tror ikke det er et navn som er i bruk idag, Ahled igjen var nytt for meg.Med vennlig hilsen Reidun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

I Ovenstads Militærbiografier finnes:Budde, Iffuer (Iver) Carlsen f ca 1637. Sersjant ved Bergenh. nasj.inf.reg 1660-1675.- Lnt. ved samme regiments Hardanger- Vossiske komp. 1676 til 30/9 1679, da Gyldenløwefeiden sluttet. og Budde vistnok blev avtakket..Var med ved Marstrands erobring i juli 1677.- Var i 1678 og 79 kom. dert med sin bataljon, som soldateske på flåten.Blev igjen prltn. ved samme regiments Søndfjordske kompani fra 12/7 1683.Søkte i mars 1710 om avskjed, da han hadde men efter et fall. Var da 73 år gml. Avskjed 11/3 1710 med 4 rdl. månedlig pensjon.Jeg finner også enBudde, Carl Iffuersen (Blev også skrevet Bude) Grenader, Garnisonsskriver i Fredrikstad 25/9 til 20/11 1694---------------------------Pr.ltn ved Livgarden til fots i Kjøbenhavn 3/4 1703. Avgått 1706Personalhistorisk Tidsskrift 1. Rekke, 5. BindDen Borgerlige Familje Budde side 150-168Jeg kan ikke her finne noen spor til IverNST XVIII Bude-ætta fra Jemtland.Jeg kan heller ikke her finne noe spor til Iver.En Jonas Budde f 1644, kaptein g m Alhed Nilsdatter Viborg.Han hadde en søster ved navn Karen Budde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Er ikke Budde en temmelig stor og kjent dansk adelsfamilie med forgreninger til Norge på 1600-tallet? Jeg tror slekten spores tilbake til Ösel (øya Saaremaa på kysten av Estland). Se Dansk Adels Aarbog, regner jeg med. Mest kjent i Norge er vel generalmajor Vincent Budde (31/12-1660 til 13/4-1729) som ledet forsvaret av det nordenfjellske mot Karl XII i 1718? Han var sønn av oberst og kommandant i Halden, Frederik Otto Budde (1616-1679) og dennes hustru Ide Sophie Bildt (1640-1667). Du finner sikker mer stoff om Frederik Otto Budde i f.eks. Ovenstad. Om Vincent Budde står det vel i alle vanlige og biografiske leksika?? Din Iver har tydeligvis en Carl som far, og han kan da ikke være bror eller sønn av oberst Frederik Otto Budde, da jeg tror Frederik Ottos far het Frederik. Men en slektning kan han ha vært. Ide Sophie Bildt var forresten bl.a. direkte etterkommer etter Vincent Lunge og dennes hustru Margrethe Nielsdatter som igjen var datter til 'fru Inger til Austråt' og dermed med avstamning direkte fra den norske middelalderske høyadelen og kongefamilien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Hej, Vad gäller Bodenhausen/von Bodenhausen glömde jag ovan att nämna att namnet inte finns med i varken Elgenstierna, Den introducerade svenska adelns ättartavlor (med tillägg och rättelser), Band I-IX, varken som inroducerad eller som ingift. Namnet finns ej heller med i samtliga årgångar av Släkt och Hävd, och ej i Leijonhufvud, Ny svensk släktbok. Så var dessa möjliga att utesluta - namnet finns troligen ej belagt i svensk genealogisk litteratur. Reidun, jag gör en efterlysning i diskussionsgruppen 'G:gruppen' där jag är medlem, så skall vi se vad den ger. Här är hemsidan som är mycket omfattande: http://www.g-gruppen.net/ Skulle vara intressant att veta om von Bodenheusen finns med i danska adelsböcker. Om dessa är jag helt okunnig. Mvh, Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Berge Haugs

Jeg er så utrolig takknemlig for at dere er så snille å hjelpe meg. Tusen takk for informasjonen fra Ovenstads Militærbiografi, dette var til stor nytte. Jeg var på biblioteket i dag og hadde med meg minstemann på 6 mnd. Da jeg spørte etter militærbiografier fikk jeg opplyst at de ikke var til hjemlån. Min lille håpefulle var ikke samarbeidsvillig i det hele tatt, så da måtte jeg bare gå. Var kjempeskuffet, så gjett om jeg ble glad nå da jeg så at du hadde skrevet ned alt dette til meg! Tusen takk. Jeg er ikke så fryktelig flink på militære forkortelser, hadde du (eller noen andre) kunne hjelpt meg med hva forkortelsene betyr? Det jeg lurer på er: Bergenh. nasj.inf.reg + kom. dert + prltn... Tenk om 'min' Iver kommer fra en adelsfamilie! På min farfars side (dette er min farmor`s) er det bare folk som havner i retten for stygge saker, og gårdsmenn som driver skogene sine så vettlaust at de havner i retten og folk som har slått naboene i fylla, så da hadde det vært morsomt (og betryggende-smiler)om jeg stammet fra noe sånt også.. håpe-håpe-håpe..*S* Olle:Puss & kram! Du er fantastisk. Er veldig spent om det blir respons. Tusen takk. Ellers har jeg lånt med meg 5-6 bøker av Norsk Slektshistorisk Tidsskrift, har bare hatt tid til å titte såvidt på de, men jeg har ikke funnet noe om Iver der enda.¤Reidun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Bergenh. nasj.inf.reg = Bergenhusiske nasjonale infanteriregimentkom. dert = kommandertprltn = premierløytnant (i dag [og før ca. 1700] løytnant; det som i dag (og før ca. 1700) heter fenrik het ca. 1700 - 1920 sekondløytnant [med et par modifikasjoner som blir for lange å forklare her])lnt.= løytnantkomp. = kompaniDet er tydelig at det er flere Budde-slekter i Norge på 1600/1700-tallet, og de fleste borgelige, bare noen av Buddene i Norge tilhørte den danske høyadelige Budde-slekten som er beskrevet i detalj i Dansk Adels Aarbog 1890 (Bd. VII)Christian Scheel nevner på sin hjemmeside følgende litteratur om andre Budde-slekter: Ellefsen, Simon: Efterslægt til kapellan i Brønnflo Jon Nilsson. Internett: http://www.nose.dk/Norge/budde.htmlHuitfeldt-Kaas, H.J.: Den borgerlige Familie Budde (Bude), med en Tavle. 1-V-1884 s. 150-68. Personalhistorisk Tidsskrift.Huitfeldt-Kaas, Henrik Jørgen: Den borgelige familie Budde (egentlig Bude). 1884. [db].Klitgaard, C.: Slægten Budde fra Hindsels og Lengsholm. 10-I-1934 s. 194-200. Personalhistorisk Tidsskrift.NN: s. 246, 247, 251. Norsk Slektshistorisk Tidsskrift v. 18. [A].Skulle din Budde-slekt virkelig være fra den danske adelige Budde-slekten er vel mye av slektsforskningen din på den grenen allerede gjort av andre, da det meste av fintfolk i Danmark og Norge på 1400-, 1500- og 1600-tallet utgjorde forfedrene.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Iver Carlsen f ca 1637.Carl Iversen f ca 1660 er sansynligvis hans sønn.Jeg underslo følgende (uten grund) fra Ovenstad:'Satt samme år (1697) arrestert for overfall på en kaptein des. armes. og flyktet til Strømstad i Sverige i 1702. Fikk leide til Norge for å føre sin sak 26/9 1702. Premierløytnant ved Livgarden til fots i Kjøbenhavn 1703. Avgått 1706'Det ser ut til at dette har vært et 'hederlig' slagsmål og at han fikk full oppreisning etterpå.Leiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Hej Reidun och andra intresserade, Först en fråga till Dig Reidun: Läser Du tyska? Jag börjar få in en del material ang von Bodenhausen, men det mesta är på tyska. Ingen Michel ännu....Ett namn som finns i von Bodenhausen-släkten är Melchior. Kan Michel vara en felläsning, eller står det verkligen så i källan? Eller är namnet Melchior så ovanligt i Norge att skrivaren använde namnet Michel i stället? Mvh, Olle Elm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Här kommer också ett meddelande från 'gamle' Gustaf Eichbaum som skriver på sin charmiga 'svenska':'Hej Olle, har tittat in i Stammbuch der althessischen Ritterschaft Bodenhausen - Michael finns aldrig - kein Deutscher Michel - men i stället MELCHIOR von Bodenhausen auf Arnstein und Witzenhausen född 1660 [måste vara 1560,OE), dog 25.1.1625 gift med Metta von Hahn, på Seeburg första barnet Kuno v.B. föddes 1593 så han hade tid nok att vistas i Norge litet, men i en stamtavla finns ingenting om detta sista barnet Bodo v.B. f. 2.4.1603, + 2.12.1636 kursächsischer Oberstleutnant Jag vet ej hur man stavar Kaspar, Melchior und Balthasar på Svenska eller Norsk (heliga tre konungar eller de tre vise männen).Med vänliga hälsningarGustaf EWappen: 3 schwarze Halbmonde in weiß (vilket beyder; Vapen[bild] Tre svarta halvmånar i vitt (dvs på vit bakgrund)Som ni ser är detta i vilket fall en för tidig fader för 'Ahled Michelsdotter von Bodenheusen'. Jag skulle vilja upprepa min fråga om det möjligen står något i danska källor om von Bodenhausen. Kanske borde en fråga också läggas in på http://www.anetavlen.dk och där under 'Adel og Kongehus samt Kendte danske personers slægt', 'Adel og Kongehus'. Med vänlig hälsning, Olle Elm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Det er tidligere nevnt at jeg har Katarina Budde med i min slektsoversikt.Kilde har vært en artikkel 'Huldre-sylvet' av Nils Husetuft som levde 1871-1962. Hvilket blad og tidspunkt for artikkelen har jeg ikke notert meg.'Sist i 1500-åra nemnast Anders på Vie, gift med Katrina Budde frå Naustdal. Ho vart tidleg enkje og gifter seg med Ole Refdal frå Holmedal, som var militær. Ola Refdal var som en bank i bygda. Han nevnes ofte som kreditor i skifter. Katarina døyr barnlaus, men har ein stedson, Anders. Det må vera Anders Andersson Kjeldsnes'Denne Anders er en av min aner med svært usikker bakgrund.Husetufts kilde er Harald Møllendals mange artikler i 'Jol i Sunnfjord' på 50 og 60 tallet.Yngve Nedrebø sier om mine referanser.' Det meste her er desverre fri diktning. Det er bygd på en del ytterst luftige skriverier i 'Jul i Sundfjord' på 1950-talet og tidlig på 1960-talet'. Jeg har disse artiklene.Dette var en advarselLeiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Berge Haugs

Olle:Jeg er ikke så veldig flink i tysk...Men jeg skjønner litt. Hadde tysk på skolen i to år, men jeg burde hørt på min mor da hun sa til meg at jeg aldri kunne vite når språkkunnskapene ble viktige. Jeg svarte henne at jeg ikke hadde tenkt å gifte meg med en tysker og jeg hadde heller ikke planer om å flytte dit så hvorfor var det så viktig med tysk da?! Nå angrer jeg.... Men jeg er veldig interessert i det du får tilsendt, kanskje du vil sende det?E-mail adressen min er: reidunberge@hotmail.comMelchior er et helt uvanlig navn her i Norge, aldri hørt det før. Det er godt mulig at Michel er en feilskriving/lesing for Melchior! Synes dette høres veldig interessant ut, nå har vi i allefall en v.Bodenhausen som begynner på M. Jeg kan ikke få sagt hvor takknemlig jeg er for hjelpen du gir. Leiv:Stod det noe om Iver og Ahled i skrivene du har lest? Selv om det er mye fri dikting hadde det vært spennende å lese. Måtte smile da jeg leste om Carl Iversen og historien der. Sikkert i familie med mine aner..*S* Per:Tusen takk for hjelpen.Klemmer Reidun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Hej Reidun, Har Du läst tyska i 2 år är sannolikt inte läsningen av biografiska uppgifter något överstigligt problem. Jag frågade då det inte alls är självklart att någon lärt tyska. Tänkte också på att jag möjligen 'inleder Dig i frestelse', när jag för ett resonemang om Melchior och Michel. Här gäller att vara källkritisk och inte dra några slutsatser föränn man studerat originalkällan. Sänder Dig ytterligare ett meddelande jag fått: 'Deutsches Biographisches Adelsrepertorium med URL http://home.foni.net/~adelsforschung/dbar10.htm redovisar 22 personer 'von Bodenhausen' från olika tider och med skiftande titlar. Dock ingen Michel/Michael.' Mvh, Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skerve

Tampen brenner.jeg fant frem Ovenstad for å sansynligjøre avstand til den adelige familie Budde.Fant snart et adelig navn Alexander, som virket kjendt.Lengre nede: Axel Georg Budde, av den adelige slekt f 16/12 1662. Karierebeskrivning og til slutt Død 14/3 1698.Gift med........Badenhaupt.Leiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skerve

Jeg finner også hans foreldre og besteforeldre.Men nå må jeg se å komme meg ut. Min Engelsksetter sitter og ser bebreidende på meg.Leiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Hej, Den Axel George Budde som Leiv funnit ovan verkar ha gift sig omkring 1691 i Friedrichshald med NN Badenhaupt. Det är väl sannolikt att den senare tillhör samma släkt som Anna Catharina von Badenhaupt, död 1701, dotter till Johan von Badenhaupt. Anna Catharina var gift 1654 i Kristiansund med Diterich Johanson von Mühlenport født 1622, i Sachsen, Tyskland, död 1686. 'Han kom till Norge omkring 1660 og ble da beskikket til tollforvalter over Nordmøre og Romsdal tollsteder. Han er nevnt som toller i Fosna i perioden 1162 - 1680. Før han kom til Norge var han Rittmester i Hertugen av Sachsen's tjeneste.' (Källa: 'Nätet' - olika hemsidor) Här är alltså ett exempel på en 'tysk' som direkt efter tjänst i hemlandet hamnar i Norge. Mvh, Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Om vi återgår till von Bodenhausen kanske det är intressant att det vapen Gustaf E. nämner i sitt meddelande ovan ingår i ortsvapnet för Ballenhausen, vilket ligger invid 'den Bodenhausener Forst'. Ballenhausen ligger syd Göttingen i Niedersachsen. Att vapnet ingår i ortsvapnet får vi förklaring på i följande text: 'Das Wappen von Ballenhausen ist ein gespaltenes Schild, (...) Rechts oben befinden sich in Silber drei rote Monde in zunehmender Form und unten in Rot ein goldener Schenkkrug. Hierbei handelt es sich um die Wappen der Herren von Bodenhausen und der Herren von Rusteberg. Diese beiden Familien lösten in Ballenhausen die Familie von Ballenhausen ab und waren hier Gutsherrren. Die Familie von Bodenhausen hat heute noch einen ansehnlichen Waldbesitz und das Patronat in Ballenhausen.' Här är länken http://www.friedland.de/Pages/Orte/Ballenh.htm Det kan väl tilläggas att von Ballenhausen inte förekommer vid en sökning i google med alternativet språk/danska. Mvh, Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Hej igen, Genom en dansk kontakt har jag nu fått fram att ätten von Bodenhausen EJ är upptagen i Danmarks Adels Årsbok (DAÅ), men att namnet möjligtvis kan finnas bland ingifta. Troligen är det bäst att studera det namnregister som tydligen finns i den senaste upplagan av årsboken (vilken utkommet sedan 1890). Nu vet jag inte Reidun hur omfattande bibliotek ni har i Bergen. Här i Sverige fordras det nog ett universitetsbibliotek för att ha DAÅ - tror jag i alla fall. Kanske någon av de duktiga forskarna som är med i diskussionen skulle kunna kontrollera DAÅ för Dig. Mvh, Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.