Gå til innhold
Arkivverket

[#9554] Ivar Karlsson Budde & Ahled Michelsdtr von Bodenheusen i Naustdal.


Gjest Reidun Berge Haugs
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidun Berge Haugs

Jeg synes det er helt utrolig og jeg er ufattelig takknemlig for interessen og hjelpen dere gir... Olle:Kan du takke Gudrun for meg og gi henne en kjempeklem, jeg er som sagt veldig takknemlig.Nattakos Reidun..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

Beklagar. Det eg leitte etter på biblioteket, var ikkje relatert til Bugge og hans etterkomarar. Trur eg må ha tenkt på ein artikkel (eller fleire?) i 'Jul i Sunnfjord', det kjenner du vel til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Berge Haugs

Harald jarl: Så snill du var som sjekket opp i om det kunne være noe mer informasjon om Iver og Ahled på biblioteket. Vet du har skrevet tidligere til meg og fortalt at det har stått om Ole olsen, Fossen og Anna Dorthea Zinke i 'Jul i Sunnfjord'. Jeg har prøvd å få tak i denne artikkelen uten å lykkes, så jeg vet ikke så fryktelig mye utenom det jeg har funnet i bygdeboka for Førde. Jeg er veldig interessert i å vite mer.Klem Reidun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Svar til Inger Bjønaas:Du skriver: 'Min' Mathias Melchersen var gift med Pernille Iversdatter, og bodde i Nordland. De hadde en datter, Tonette Mathiasdt. Stensland, f. 15.6. 1841, d. 1918'.Ja, også de jeg nevnte bodde i Nordland. . Mathis og Pernille hadde nok mer enn en datter, og de hadde også en sønn. Jeg har alle disse i mine notater. Men om det er av interesse, så send meg heller en mail: birgerfo@chello. no mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Jeg er tilbake til dit Innlegg (1) hvor du nevner at din 6-tipp oldefar var Ole Larsson Furebøen og Innlegg (14) hvor du ønsker deg adel på din farmors side for å oppheve mindre bra aner på din farfars side.Men hvad skal du med tvilsom adel?Du har jo allerede Ole Larsson Furebøen f kr 1693, hvis far var Lars Rognaldsson Furebøen f kr 1613.Din farfar var Rognald Olsson Furebøen f kr 1649 og farfars far Ole Furebøen nevnt på Furebøen i 1591 og 1603-1626.Dette ifølge Førde Bygdebok II.Så henter vi frem 'Jul i SUnnfjord 1966' hvor vi finner artikkelen 'Anne Andersdatter Huus' av ing. Harald Møllendal, hvorfra siteres:'Anne Andersdatter Huus (som ikke er kildebelagt, men forsøkt sannsynliggjort) var både rik og en ansett kvinne. Hun blev svigermor til to prester, Chrispinus Johanessen og Peder Nilsen, Hun blev mor og mormor til utsendenger til Hyldningen i Oslo i 1590 (Oluf Furebø), i 1610 (Anders Pedersen Berg),i 1648 (Rognald Olsen Furebø, Jon Olsen Buognes, Anders Chrispinusen og Thorleiv Sandnes). Hun blev mormor til tre klokkere, hvorav Jakob klokker på Berg var mest kjent, og likeledes var hun mormor til mist tre lensmenn---------------Anne Andersdatter hørte således hjemme blandt bondearistokratiet i Sunnfjord'Harald Møllendal var ingeniør og drev sit forskingsarbeid for en mannsalder siden på hobbybasis. Det er utrolig hvad han har greid å finne i arkivene. Han har etter beste evne forsøkt å sy dette sammen og sikkert bommet en del.Jeg har min morfars slekt fra Holsen i Førde og har hatt glede av disse artiklene, som må leses med noe skepsisLeiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Hej, Lite nya upplysningar från Gudrun Wallengren i Danmark: 'På Rigsarkivets læsesal findes et håndskrevet værk i mange bind: Fortegnelde over danske og norske Officerer, med flere, fra 1648-1814. Samlet og udarbejdet fra 1888-1907, af Oberstløjtnant J.C.W.Hirsch og Premiereløjnant Kay Hirsch. Det er skrevet med en slags blandings-håndskrift.' .... 'I samme fortegnelse var der også oplysninger om officerer af navnet Budde.' ... 'Hirsch's oplysninger om Iver Carsten Budde - (der står Carsten!) - er identiske med oplysningerne fra Ovenstads Militærbiografier, nævnt i Brukarforumet 5. maj 2002.'Med vänlig hälsning, Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Berge Haugs

Leiv: Tusen takk for opplysningene om Anne Andersdatter Huus. Jeg ble veldig glad. Vet du kanskje hva mannen hennes het også? Det virker som om det står mye gøyt lesestoff i Jul i Sunnfjord, vet du om dette er noe som blir utlånt på biblioteket? Hun het Huus, vet du om hun var fra Førde, er det en gård som het det? (har ikke bygdeboken fra Førde lenger.) Olle:Dette var kjempeinteressant!! Jeg har nevnt tidligere at jeg har sett at mange i Budde-slektene hadde flere navn uten at de hadde navn som viste at de var sønner eller døtre til sine fedre. Tror du at navnet hans er Iver Carsten og at andrenavnet ikke har noe med hans far`s navn å gjøre??? Vet du om det stod noe om hvor han var født? Vet at begge disse navnene er brukt i Norge, vet ikke om de kan være vanlige i Danmark, Sverige eventuellt Tyskland òg..?Klemmer Reidun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Berge Haugs

Har fått mail fra Finn. Han fortalte at Jul i sunnfjord var til utlån på biblioteket her i Bergen.¤R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Hold fast på Ole Furebø. Han er nevnt i 1591 som den ene av Sunnfjords utsendinger til hyldingen av Kristian IV i Oslo. Du finner han også omtalt som opprørsleder i eget kapittel i Førde II side189.: 'Den gamle garden. Opprørsleiaren'Harald Møllendals artikler finner du i 'Jol i Sunnfjord' 1955, 1958 og 1962.Du spørr om hvem Anne Anderdatter Huus var gift med. ' Jeg siterer:' Anne Andersdatter, var gift to ganger, først med en som het Jon eller Johans. I dette ekteskapet blev født to barn som er kjent, nemlig Ole Furebø og hans søster Synneve gift med Simen Holsen (min formodete ane)'Hvis dette hadde vært korrekt, vilde du og jeg ha hatt Ane Anderdatter fra Huus i Jølster som felles stam-mor.Lykke til Reidun med videre forsking i Førde og Jølster, og hold gjerne meg underettet hvis du finner noe som du tror vil interessere megLeiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo (nermo@online.no)

Per B. Lilje (eller andre) :Jeg er interessert i å se linjen mellom Vincent Lunge (1483-1536) og Ide Sophie Vincentsdatter Bild (1640-1667) til Thorsø, d. av Vincent Bild og Else Andersdatter Friis, hvis noen ville være brydd ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo (nermo@online.no)

Terje E Skrolsvik:Jeg har sett Helene (Helle?) Christophersdatter Bye Budde (ca. 1689 - Aug 1774) nevnt som 'mulig' datter av Christopher Jonsen, som i 1716 var bosatt på Leikvik, Senja, og g.m. Kirsten Eriksdatter Bye fra Vefsn, d. av Erik Pedersen Byemand (død Apr 1677) og Karen Jørgensdatter. Erik var Trondhjemsborger med leie på Kulstadsjøen i Vefsn.Helene (Helle) var gm. Anders Larsen (1687-1758) fra Gausvik, Trondenes.Det er kanskje 'like sannsynlig' at hun er datter av kaptein Christopher Bude (av de borgerlige slekt), som var født i Snåsa, men virket fra ca. 1690 i Telemark og Aust-Agder. Han fikk barna Oluf, Christopher og Jonas på 1680/90-tallet, sistemann født i Øyestad ca. 1691.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo (nermo@online.no)

Leiv Skjerve:Et supplement vedr. din 'hypotese' av 12. juni:Oberst Frederik Budde (f. 1589) til Tøllist, gm. Karen Urup hadde datteren Anne Cathrine (g.m. lensherre Peder Wibe) i tillegg til sønnene Mathias, Fredrik Otte, Christopher Henrik og Joachim. FB hadde en navnebror (fetter), Fredrik Godslevsen Budde (1589-1650) til Rodslet, som var gm. Karens søster Anne. Disse hadde barna Helle, Ellen, Margrethe og Anne Margrethe. Ellen (ca.1615-1654) var gift med oberst og friherre Christian Diderich von Zernichow. De andre tre døtrene vet jeg ikke mere om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo (nermo@online.no)

Skrolsvik:Av Simon Ellefsen's Bude-etterslekt på Web ( http://www.nose.dk/Norge/budde.html ) framgår at den Helene som var datter av Christopher Bude (død 1701) og Dorthe Quintler var en ganske annen enn den Helle som døde på Ramstad i Tjeldsund august 1774.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Per Nermo, her er linjen du søker etter:Ide Sophie Vincentsdatter Bildt, datter av Vincents Ottessøn Bildt g.m. Else Andersdatter Friis, sønn av Otte Danielsen Bildt g.m. Inger (Anne) Jespersdatter Vognsen, sønn av Daniel Knudssøn Bildt g.m. Blanceflor Vincentsdatter Lunge-Dyre, datter av Vincens Lunge-Dyre g.m. Margreta Nielsdatter Gyldenløve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

HeiJeg får ikke helt opplysningene til Leif om familien fra Furebøen til å stemme. Jeg har en Rognald Olsson fra Furebøen, død ca. 1649 (Kilde: Førde bygdebok) Han hadde sønnen Lars ca. 1613 - ca. 1697. Denne Lars skal hatt ni barn som jeg har oversikt over.Rognald skal være min 8. tippoldefar.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Per NermoTakk for 'reaksjon' vedrørende Helle Christophersdatter Budde. Jeg har før stillt spørsmål vedrørende 'denne koplingen', da jeg på nettet oppdaget at 'noen' hadde begyndt å kople Helle mot Christopher Bude og Dorthe Quintler.Den koplingen du nevner mot Christopher Jonsen, har jeg ikke sett før. Den er jo litt 'artig'. Skal forfølge den litt da jeg har bygdebøkene for Berg og Torsken. Har kopi av noen sider fra Bygdebok for Mo i Rana hvor jeg før har funnet noen Budder av den adelige slekt. Så takk for innspillet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Lars LøkkebøBeklager trykkfeil imit innlegg nr 55.Rognald Olsson Furebøen skal være d kr 1649, ikke f kr 1649, som anført av meg.Leiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Per Nermo,Christian Arentz ga slektslinjen fra riksråd Vincents Lunge og Margrethe Nielsdatter (Gyldenløve) til Ide Sophie Bildt i innlegget over. Den stemmer overens med mine data.Frederik Otto Buddes aner kan du finne dokumentert i likpredikenen over hans bror Joachim Budde som Tore H. Vigerust har lagt ut på nettet: http://genealogi.no/adel/likpreken_budde1670.html.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Per Nermo Det var ikke så enkelt som jeg først trudde etter ditt innlegg.Jeg finner i Berg og Torsken under Leikvik, Christopher Jonsen som du nevner, men denne er gift med Karen Justdatter fra Leikvik. Hvor finnes linken til Kirsten Eriksdatter Bye fra Vefsn ?? Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo (nermo@online.no)

Skrolsvik:Se Simon Ellefsens Bye/Byemand-side :(http://www.nose.dk/Norge/byemand.html) der det forøvrig ogå refereres til 'Folk og Slekt i Trondenes' som skriver at hun er datter til Kristoffer Olsen og Maren Andersdatter på Ramstad i Tjeldsund. Altså flere meninger om dette.Du nevner at Christopher Jonsen var gm. Karen Justsdatter fra Leikvik. Merk at iflg. Ellefsen het Christophers far Jon Justsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Per Nermo.Jeg fant ut av problemet. Der er to Kristoffer Jonsen. Jeg gikk først på den feile. Takk for hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Svein Rindedal

Det er 2 år siden forrige innlegg,men tar likevel sjansen på denne. Synes det er greit å samle det som finnes om Budde på et sted. I 'Skifteregister for Larvik' her på Digitalarkivet finnes arvingene til Iver Budde ramset opp,under post 331, som gjelder skifte etter Synneve Iversdtr Budde -1729,enke etter Jonas Mikalsen Due -1725 søstrene var Margrete(?) enke etter Ole Larsen,+ Catrine(?),enke etter Ole Rivedal, +Maren enke etter Peder Hansen p.Sunnmøre.Cordt Nicolaisen Alsing var gift med Synneves søsterdtr og bodde i stervbohuset. hilsen Svein Rindedal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

Det har vore ein litt springande debatt, men kanskje nokon vågar seg på ei oppsummering? Ref siste innlegg, nr 72: Kven er dei omtala arvingane på Sunnmøre, Peder Hansen og Cordt Nicolaisen Alsing? Eg har notert fut på Sunnmøre 1747-75, Ole Alsing, men veit ikkje noko om ætt, giftemål eller etterkomarar. OA skal opphaveleg ha vore bondeson frå Meek på Averøya, men veit ikkje kvifor han nett valde namnet Alsing? OIe /Olav Larsson Rivedal / Vie er av Albert Joleik nemnt som korporal, seinare som 'aftachede Schergant'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.