Gå til innhold
Arkivverket

[#9556] Loddtrekningsliste for Bergen ca.1850-1875


Gjest Odd Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Iversen

Hva betyr egentlig ordet 'Loddtrekningsliste' i denne sammenheng?Det ser ut til at det er to slike lister som er lagt ut (1850-1875 og 1860-1890). Er dette to forskjellige underlag siden tidsperiodene er overlappende?Tør jeg vennligst 'tigge' om et lite oppslag i disse listene?? Jeg fant nemmelig min oldefar, 1019 Lauritz Martin Iversen, rulle 2 side 272, i Loddtrekningslisten 1850-1875. Det som forbauser meg er at han finnes i disse listene, for han reiste fra Bergen til Nord-Norge før han fylte 18 år, og kom ikke tilbake til Bergen før etter 1890. Derfor kan han neppe ha hatt noen særlig militær karriere i Bergen. Hvorfor er han så ført opp her, og hvilke opplysninger om han skjuler seg i disse listene om han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Etter konfirmasjon ble navnene på guttene sendt til krigskommissariatet, som skulle rulleføre soldater 7-8 år seinere. Det var flere menn tilgjengelig enn de som skulle skrives ut til tjeneste. Ved sesjon ble det vurdert hvem som kunne gjøre militærtjeneste, og blant disse ble det trukket lodd om hvem som skulle utskrives, derfor 'loddtrekningsliste'. Disse listene forteller om unge menn som skulle møte ved sesjon, hvor de bodde på dette tidspunktet, eventuell grunn for ikke å møte ('i Amerika', 'til sjøs', 'emigrasjonstillatelse', osv. enkelte ganger er opplysningene svært detaljerte 'til America med skibet Norden i vår'). Listene følger som regel mannskapet gjennom mange år, og dermed kan vi se hvor vedkommende bodde år for år.For Bergens del er det to serier med loddtrekningsbøker, med hvert sitt register, og det er disse gamle registrene vi har edb-registrert.Oppslaget på 1019 skal vi gjøre når vi har origibalen for hånden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Teksten i Rulle 2-272: Laurits Martin Iversen, født 1847 20de Juni i D.K.S., konfirmeret 5/10 62 i D.K.S., foreldre Vognmand Anders Iversen Christine Juliane Larsdatter, bosatt i 15de Rode 79a i 1863, 68: Nordland, Udgaar som indført i 17 Rode af Ulvø og Kalnæs Lodtrækningsdistrikt (se Liste No 47/68 JNo 308-68). I merknadsfeltet: i 67 i Nordland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.