Gå til innhold
Arkivverket

[#9562] Styrmann Jeremias Berg - Fredriksvern (Stavern) 1801


Gjest Carsten A Berg
 Del

Recommended Posts

Gjest Carsten A Berg

I FT 1801 for 'Friderichsværn, Staværn' finner vi styrmann Jeremias Berg, 44 år og gift med Karoline Høgenhoff. I huset hos dem bor bl.a. også Jeremias' mor Giøe Amunsdtr, enke på 78 år.Via finurlig tankegang og logikk har jeg en viss grunn til å tro at jeg heter Berg til etternavn på grunn av denne Jeremias. Derfor kan det være interessant å vite hvor opphavet - selve plassen eller gården - til Jeremias' Berg-navn kommer fra. (Hvis det nå henger sammen som jeg tror det kan - se http://siec.winnem.com/nhogento.htm).Giøe/Gjøe (moren) er et navn jeg i FT 1801 finner bare fire ganger i Vestfold, men ellers ser navnet ut til å høre mest hjemme i Sogn og Fjordane. Av 79 totalt bor 54 der, resten er i det store og hele i andre fylker på Vestlandet. Kan det være et spor? Den andre 'konsentrasjonen' er altså i Vestfold, med hele fire stk.!Generelt søk på nettet gir meg ikke noe på 'Jeremias Berg'. Søk på FamilySearch gir en Jeremias Larsen BERG, f 20 oktober 1799, men følger jeg hans slekt så langt jeg kan på FS, finner jeg ingen koblinger (tilbake til farfaren Dyre Larsen fra Bjørge i Sande og fremover via barna hans).Så: Er det noen som kjenner mer til styrmann Jeremias Berg, 44 år i 1801, fra Fredriksvern, sønn av Gjøe Amundsdatter, er jeg glad for all hjelp.Mvh Carsten A Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Du finner også 125 Giøa/Gjøa i FT-1801, men ingen i Vestfold.Jeg har registrert flere ved dette navnet på Tjøme rundt 1700:Giøe Evensdatter Ormelet, begr. 1690 Giøe Nedre Kiære, begr. 1712 Giø/Giøe Torgiersdatter Buerøe, gift 1697 m. Oven JonsønMon tro om Gjøa er en variasjon av det mer vanlige Jøran?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten A Berg

Takk, Ketil - jeg burde vel ha tenkt på varianten med 'a' til slutt, også. Fortsatt er konsentrasjonen rundt Vestlandet stor, selv om 'Giøa' (med 'i' og 'a') også bringer oss litt mer rundt i landet.Med vårt lille knippe Gjøa'er i Vestfold både i 1701 og 1801, spørs det om det ikke er fornuftig å holde seg på de kanter, likevel? Her er det ikke nødvendig å gå over bekken etter vann i første omgang. Å finne Gjøa'er bringer oss ikke direkte til Jeremias Berg, naturligvis - men kanskje til miljøet rundt!Gårdsnavnet Berg ser ut til å være svært så vanlig i Vestfold, og spredt godt rundt om. Jeg skal ikke begi meg ut på noen tanker her før det er mer kjøtt på beinet. Det er tross alt mer enn 18500 som heter Berg her til lands, så det sier seg selv at utvalget av gårder er stort.Foreløpig har vi Fredriksvern hvor Jeremias med familie bodde (1801), de ble forresten gift i Stavern 28. september 1788 - og så har vi altså de tre rundt Tjøme kalt Gjøe rundt 1700.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

I bygdebøker fra Vestlandet har jeg sett Giøe/Gjøe/Giøa/Gjøa/Jøde normalisert til Gyda. I Vestfold kan det selvsagt også være en variant av Jøran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

En rask tur til Larvik bibliotek og bygdebok for Brunlanes gav ikke noe resultat på gården Berg. På gården Bergane i Brunlanes fant jeg en Anun Jenssøn, død 1787, 78 år, men han var vel født for seint til å kunne være morfar til Jeremias (i bygdeboka nevnes ikke alle hans barn).Mh Arnstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pettersen

Hei Carsten! FT 1801 for Fredriksvern er gjengitt i boka Stavern slekter 1700-1900. Her er er mannens mor oppgitt til enke Gine Anundsdatter, og da kan det jo passe godt med Anun Jenssøn som morfar til Jeremias. Sjekk ut orginalen for riktig navn!!Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pettersen

Hei igjen! Bladde litt til i boka og fant flg: Grundleie 1794:Husnr 23 (42 gmt nr.) Jeremias Corneliusen Berg. Et stykke av denne tomt er kjøpt aaav Thor Lodberg, ligger nær tomt nr 38. Grunnleie: 1 rdl. 56 sk. I brannforsikringsprotokoll fra 1808: Søndre side 17. Anund Corneliussen Berg...400 rdl 18. Jeremias Corneliussen.....300 rdlHilsen Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pettersen

Hei! Ekteskap (fra familysearch) JEREMIAS BERG Sex: MMarriage(s): Spouse: CAROLINA HOGENHOFF Marriage: 28 Sep 1788 Stavern, Vestfold, NorwayTerje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten A Berg

Hei Terje,Det var stor innsats på en ettermiddag! Ekteskapet i 1788 visste jeg om - det var opplysningen om dette bryllupet som var den opprinnelige nøkkelen til alt annet jeg har analysert meg frem til. Men så har vi det andre fra deg:Forstår jeg det rett, er det samme Jeremias Berg som i Stavern-slekter 1700-1900 er omtalt med patronymikon Corneliusen. Det rimer, for Jeremias har en sønn døpt Cornelius, vi har ikke funnet noen Cornelius blant Høgenhoff'ene så langt, og nå kan vi etter alt å dømme slå fast at det navnet kommer fra farssiden. Det er bra.Det er broren som heter Anund Corneliusen Berg? Så knyttes også navnet Anund til slekten, og kanskje er det en feil avskrift i FT 1801 når det står 'Amundsdatter'. Dette er vel reelt sett samme navnet - Anund og Amund? - bare i to varianter? Men om Giøe skal være Gine...? Kanskje.Egentlig er ikke det så vesentlig. Det viktige nå er at vi har funnet mer om fars-familien: Jeremias' far heter Cornelius. Skal vi tro Berg-navnet kommer fra den siden, har vi ytterligere en opplysning å basere oss på.Men likevel: Det er slett ikke sikkert etternavnet kommer fra faren. Giøe/Gine Amunds-/Anundsdatter (datter av Anun Jenssøn?) er ikke ute av bildet i den sammenheng, heller!Mvh Carsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten A Berg

For ikke å ha det glemt: Like stor takk til dere alle, både Terje som jeg skrev forrige innlegg til, og til Ketil, Kristian og Arnstein!Mvh Carsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pettersen

Hei igjen! Jeg har ikke funnet familien nevnt i boken jeg har referert til. (har bare skummet igjennom) Var tidligere borti i et tilfelle av avskrift fra FT 1801 for Fredriksvern der Rigelsen var blitt til Ugelsen! Når det gjelder Anun(d) og Jeremias så virker det på meg som om de er brødre! Er dette enken etter Anund: Lenke Det er jo sannsynlig! Ellers er kirkeboka for Fredriksvern leselig på dette tidspunktet! mvh Terje PS min kone og mine barn barn har felles aner med deg!(Harr) Har brukt hjemmesiden din flittig! Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten A Berg

Et lite á propos! Dette er hentet fra Family Search:Cornelius Christening: 26 Jun 1793 Brunlanes, Vestfold, Norway Parents: Father: Jeremias CORNELIUSEN BERG Mother: Caroline EBERHARDTJeg tror det må være feil mor her, for hvis Jeremias Berg g.m. Carolina/Karoline Høgenhoff 1788 (FS) fremdeles er gift med henne i 1801, og de har sønnen Cornelius på 8 i 1801-tellingen, da har vi her et eksempel på feil-oppføring i FS. Eberhardt er feil; det skal være Høgenhoff.Jeg tenkte jeg måtte nevne det, siden andre enn meg sikkert kan komme til å støte på det samme og undre seg, som meg.Dessuten: Her ser vi at Corneliussen er rett patronymikon på Jeremias, jfr. Terjes opplysninger fra Stavern-slekter 1700-1900. Brunlanes er også nevnt.Nærmer vi oss noe?Mvh Carsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pettersen

Hei! Ved søk på familysearch får en ved søk på barn av Jeremias Corneliusen og hustru Caroline 5 barn, men med forskjellige patrinomikon på Caroline: Carl og Bengsdr + Eberhart!! Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pettersen

Hei! Har prøvd å finne litt mer. En Amund Corneliusen gifter seg i 1783 med Inger Jørgensdatter (fam.search). De har flere barn i tidsrommet 1786-1804. de har bl. annet en datter døpt Grøe (FT 1801 i Stavernslekter 1700-1900)(Gioe fam. search). I FT 1801 er de bosatt i hus nr 61, mens Jermias Berg er bosatt i hus nr 63. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten A Berg

Hei Terje,Du var aktiv i sommervarmen i går! Hyggelig, forresten, at dere har glede av nettstedet mitt. Det skjer en omlegging av det (igjen) i disse dager, så i løpet av kort tid får du nye og enklere navigasjonsmuligheter der.Det er i det hele tatt en spennende interesse, slektsforskningen. Nå, for eksempel, lærer jeg ting om Stavern-området jeg aldri i livet ellers hadde lest en linje om. Nyttig? Ikke i det hele tatt, men kultur er evnen til å interessere seg for det komplett unyttige. Det er helt i Oscar Wildes ånd.Til saken: Selv om det er litt uoverensstemmelse mellom kildene mht små detaljer, er vi ganske sikre på at vår Jeremias er sønn av Cornelius. Fordi vi må tro at Anund er Jeremias' bror - som også bor i området, og siden Jeremias gifter seg i Stavern, må vi tro familien i det hele tatt kommer fra de traktene.Vi ser ikke (så langt) at Jeremias og Anunds far kaller seg Berg, mens begge brødrene gjør det. Kan vi finne hvor Cornelius bodde, nærmere stedfestet enn Brunlanes, er vi muligens ved kilden. Siden dette ikke er noe vi har funnet på internett-kilder til nå, er kirkeboken eller andre dokumenter etter alt å dømme neste steg?Stavern-slekter 1700-1900 har ikke noe om faren, Cornelius, har den? I så fall: Kan de være innflyttere likevel? Hvor detaljert er boken?Et lite spørsmål til: Et av sognene i Brunlanes heter Berg, gjør det ikke? Det er vel lite trolig at de har tatt etternavn etter et helt kirkesogn? En gård er og forblir det mest sannsynlige - enten Cornelius eide den, var husmann der eller av andre grunner. Men: La oss ikke glemme muligheten for at Berg-navnet kommer via spinnesiden, fra Jeremias' mors familie!Mvh Carsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten A Berg

Hei Arnstein,Moren var enke i 1801, så det kan knapt være faren Cornelius det siktes til i skiftet. Jeg holder en knapp på sønnen Cornelius som var født i 1793.Mvh Carsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten A Berg

Hei Arnstein,Skiftet etter Cornelus Bergh 1830 ser ut til å være en oppbudsforretning, ikke et dødsfall? Skipperen ser ut til å ha kommet i ulykke.Mvh Carsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pettersen

Hei! Jeg satt ute og bladde, og av og til er det godt med en pause fra sola! De kildene jeg har tilgjenglige er ikke omfattende nok. Stavernboka tar for seg noen slekter godt, mens andre er utelatt. FT 1801 er gjengitt, likeså bramnntakster 1808 og grunnleie 1794. Jeg har ikke funnet noen passende Cornelius. Berg er et sogn i Brunlanes. Jeg tror nok at kirkebøkene er det greieste nå for å hente inn informasjon og bekreftelser! Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

I Larviks Historie I står følgende: ”Jeremias C. Berg, Stavern, var i 1806 skipper på ”Ane Elisabeth” av Larvik (eier Jan J. Wright) 127 lester. Bygget i Sverige. Kom fra London. Ved utgangen av året 1807 lå følgende larviksskibe beslaglagt i engelsk havn: …”Ane Elisabeth”, 127 kom.lester, ført av Jeremias C. Berg, Stavern. Besætning: 1 styrmand, 10 matroser, 2 drenge… I 1812 var ”Ane Elisabeth” med I. Berg som skipper (som er opplyst bodde i Larvik og hadde borgerskap der) i England - kondemneret, i 1814 var samme skip ”Opbragt”.Arnstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten A Berg

Hei Terje, Arnstein og alle dere andre,Det ser ut til at det blir primærkildesøk i kirkebok av dette, men nå vet jeg i alle fall omtrent hva jeg skal se etter og hvor jeg skal lete. Takk for all hjelp så langt. Jeg melder tilbake her når jeg måtte finne noe!Mvh Carsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg ville bare gjøre oppmerksom på at Brunlanesbøken finnes i 2 utgaver. 1 sett for eldre tid og det andre etter ca. 1780.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.