Gå til innhold
Arkivverket

[#9568] Berit Toresdt. Sæther, f. ca. 1818, Aure, Møre og Romsdal


Gjest Inger Bjørnaas
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Bjørnaas

Har noen opplysninger om denne dama. Hun fikk i 1860 en sønn, John Eriksen med ugift karl Erik Ellefsen Gisæt. Selv står hun oppført som g.k. Berith Thoresdt. Stokke, etter hva jeg har fått meg fortalt. I folketellinga i 1865 bor Berit og sønnen John på Sæther i Aure. Tar også imot opplysninger om Erik Ellefsen Giset. I 1865 bor en ved dette navnet på Gisættrø og er 57 år. Denne mannen har imidlertid to barn på 32 og 35 år, så han kunne ikke være ugift i 1860. Var det Berit som var ugift og Erik som var gift i 1860 ? Håper noen kan hjelpe meg med dette.Hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen

Sæter ligger i Valsøyfjorden, nåværende Halsa kommune. Nærmere bestemt i Valsøybotten. Det er skrevet gardshistorie for Valsøyfjorden. I ”Gardtales i Valsøyfjord” av Anders Todal står det under gårdene Seter om Beret på side 304:”Hans Pedersen døydde i 1857, og det gardsbruket han ennå åtte, vart selt på auksjon og kjøpt av Anders Arntson Seter for 301 spd, og kår til enkja Beret Toresdotter.” Mer enn dette fant jeg ikke om henne.Giset står det om i ”Gardtales i Aure, band 1”, men det står lite om Erik Eilivson. Det står bl.a. at han kjøpte husa i Gisettrøa en gang etter 1836, og at han levde i 1875 men at kona hans, Beret Larsdotter, da var død.Statsarkivar Anders Todal skrev 4 bøker om gamle Aure prestegjeld. ”Gardtales i Aure” i 2 band, ”Gardtales i Stemshaug” og ”Gardtales i Valsøyfjord”. Han legger vekt på at han ikke skal skrive slektshistorie, men kun gardshistorie. Bøkene kom ut ca. 1962 og er nok til låns via bibliotekene. Selv har jeg dessverre ikke bøkene, men var innom på biblioteket i Kristiansund før helgen og slo dette opp.Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Hei Tusen takk skal du ha. Får prøve å sjekke med kirkebøkene. Er det noen i dette forum som har tilgang på slike, eller som kjenner noen som har det ? Hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.