Gå til innhold
Arkivverket

[#9569] Søren Øvretveit, forsvant i USA på tredvetallet


Gjest Tore Nordvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Nordvik

Min oldefar, Søren Olai Iversen Øvretveit reiste fra Norge 12.3.1908 via Southampton (18.3. fra Southampton) og ankom Ellis Island 27.3.1908. I rullene fra Ellis Island finner jeg han under Soren Olai Ovretvedt og at han skulle til sin onkel, Anders Olsen. Jeg tror det er hans morbror, og han bodde i Fertik eller Fertile nær Hanlon Town, Dakota.Av en eller annen ukjent grunn ble det så som så med kontakten til Norge, og etterhvert forsvinner han. Men noen brev sendte han over, det siste jeg har i hende er fra Minneapolis, datert 1914. Dessuten skal han ha jobbet på en jernbane rundt 1919, men disse opplysningene har jeg ikke fått bekreftet, heller ikke hvor han eventuelt må ha vært ansatt.Nå har det seg slik at de fleste har slektninger i USA, og på midten av nittitallet kom jeg i kontakt med noen fjerne slektninger 'over there.' Det viste seg at de var etterslekt av min oldefar nærmeste naboer, og blant noen eldre fotografi fant jeg også brudebildet av mine oldeforeldre. Jeg spurte om de visste hvem de var, det visste de ikke, men de hadde hatt besøk av en fjern slektning på tredvetallet som bodde hos dem noen dager, og det er stor sannsynlighet for at det har vært Søren.Så spørsmålet mitt blir: Hva skjedde med han, hvor og når døde han? Det siste håndfaste beviset for at han var i live er altså Minneapolis 1914, det andre, trolige er i California, nær San Francisco en gang på tredvetallet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Først begynner jeg med å spørre: Hvor og når ble han født? Og, jeg ønsker også å slippe å bruke tid på å finne ut hvilken havn han reiste fra i Norge. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg greide ikke å lavære å se etter på Ellis da :o)Fertile, Hanlon Town ligger i Worth County i Iowa. Her var det en stor norsk bosetting.Hverken Søren eller onkel Anders bodde i Fertile eller Hanlon i 1910. (Nå lette jeg bare etter varianter av Ols. Ivers. og Øvretvedt.Vet du om det var flere i familien som reiste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Nordvik

Han ble født 3.2.1885 som sønn av Iver Johannesen og Alis Olsdtr. Øvretveit i Sund kommune, Hordaland. Han reiste fra Bergen med Stjerne Linje, hadde billett og grunnen var bedre fortjeneste.Jeg tror at minst en av hans morsøstre også reiste over:1876 386 15/5 Anna Olsdatter Øvre Tvedt 23 1853 f Sund Sund ugift White Star Line TjenestepigeHvor hun bosatte seg er ukjent, og teoretisk kan hun være gift med den Anders Olsen som han reiste til.Hva han kalte seg i USA er det verre med. I alle brev han sendte over skrev han sitt 'norske' navn, men det er jo heller dårlig med ø'er i engelsk, så trolig har han brukt et annet navn der borte, eller en variant uten ø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Het gården Øvre Tvedt eller Øvretvedt? Det var nemlig mange i Fertile som het Tweed med norsk bakgrunn!!! Søren kan like gjerne ha kalt seg Johnson (etter farens navn), f.eks. Everson, Evers, Ovre... masse varianter. Jeg gikk gjennom alle Soren i census 1920 (bladde bare i index), så ingen som umiddelbart ringte noen bjeller. Men, jeg skal se en gang til pe de Tweed'ene! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Nordvik

Gården heter Øvretveit/Øvretvedt (Ysttveit), men jeg har sett i ulike registre at man av og til sorterte den under Tveit/Tvedt, Øvre. At han har kalt seg Tvedt/Tweed er ikke utenkelig.At han har holdt på fornavnet er vel ganske sannsynlig siden Soren er mye brukt i USA. I Norge kalte han seg Iversen, så hva med Soren Iversen eller sogar Soren Iversen Tvedt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

En annen ting, disse fra Tveite, Øvre dro også: FT1900 Både Nils Olai, Ingvald og Mons. Er dette også familie? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Nordvik

Nei, dette er ikke familie, men de bodde jo på samme gård, omtrent 100 meter fra min oldefar sitt hus, så selvsagt kjente de hverandre. Derimot er det ingenting som tyder på at han hadde kontakt med noen andre fra Øvretveit i USA, iallefall ingenting som går fram av brevene han sendte, ei heller av kontakt av de andre hadde med Norge.Jeg tror det var stor uenighet mellom mine oldeforeldre at han reiste. Det medførte at hun ikke skrev tilbake noe som går frem av brevene. Dette ble vel kjent i bygda, og om noen visste noe om han så holdt de vel tett for å ikke gjøre ting enda verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Vel, Søren er ikke så veldig vanlig (Soren), 850 av 67 mill! i SSDI, 211 stk. f. i Norway i 1920...Jeg bladde gjennom 300 døde i California, fant ingen som kunne ligne på din Soren.I disse brevene du snakker om, han nevnte ingen navn da? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Nordvik

Nei, dessverre. Det ser ut til at han for det meste holdt seg for seg selv, iallefall er det hans forhold til kona som er tema i hvert brev, hvorfor hun ikke svarer osv.Nå tror jeg det skal eksistere et par brev til, men de er enten i Norge eller i USA, så det skal jeg sjekke opp når jeg reiser hjem i sommer. To andre personer har prøvd å finne hans skjebne uten resultat, men jeg skal snakke med dem og høre om de kjenner til ytterligere til hvor han befant seg på gitte tidspunkt.Siden du ikke finner noen som kan passe kan jo det tyde på at han allikevel brukte et annet navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Nordvik

Først stor takk til deg Laila for all hjelp hittil.Jeg synes å huske at jeg har lest på et kort han sendte over i 1910 et poststempel, og husker jeg rett var det sendt fra Des Moines i Iowa. Finnes han i folketellingen 1910 i Des Moines?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Des Moines var en kjempestor by, og 1910-censusen er ikke indexert. Så den oppgaven blir nok umulig!Jeg har sett gjennom alle i hele USA 1920 med navnet Soren, ingen av dem ser ut til å være din.Det er litt vanskelig når du ikke har anelse om hva han kalte seg. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.