Gå til innhold
Arkivverket

[#9570] 'Gåpenger' for å utvandre til Norge ?


Gjest Randi Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Randi Johansen

Jeg har hørt at på slutten av 1800 utlovte svenske myndigheter 2 kroner og 50 øre for hver dag personer brukte på å gå til Norge. Stemmer det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Johansen

Hei Åse !Min oldefar utvandret fra Õvertorneå. På spm om grunnen var det nevnt at staten utlovte denne summen, for å få folk til å reise fra de trange kårene det var blitt i nord Sveige. Om det er noe i det, -ja det vet jeg ikke..Mvh. Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Killingrød

2 kr. og 50 øre var mye penger på den tiden. Dette høres intressant ut, skal snuse litt rundt.....Åse K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Killingröd

Nå har jeg undersøkt litt om hva som er skrevet om arbeidsvandringer, men finner ingenting om tyder på at Staten betalte for å få de over grensa til Norge.mvh. Åse K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Det er fortalt at Fattigvesenet i Norge betalte Amerikabilett,men dette kan jeg ikke vise til noe eksempel.Derimot var det vanlig at dømte fikk marsjpenger for å gå (eskortert av millitærpersonell) til fengsel/slaveri.Kjenner et tilfelle og har marsjruten fra Kristiansand til Fredrikstad. Det hørest utrolig ut at den Svenske stat betalte folk for å marsjere ut av landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.