Gå til innhold
Arkivverket

[#9571] Slektsbok og MOMS - fritak


Gjest Torbjørn Falldalen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torbjørn Falldalen

Som hobbyslekter er jeg i ferd med å skrive en slektsbok. Har fått råd om å søke fylkesmannen om momsfritak på boka.Er det noen som har erfaring med dette? Hva bør jeg begrunne fritaket med?Hilsen Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Som Jan seier er det,men og det er et stort MEN-Trykkeriene krever inn MVA og den kan vistnok refunderes på visse vilkår,dette må skatteetaten kunne svare eksakt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Ta kontakt med fylkesskattekontoret. Det finst ei rad forskriftar knytt til lova. M.a. er nr. 16 om gjennomføringa av avgiftsfritaket for tidsskrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Uten å kunne svare på det opprinnelige spørsmålet synes jeg at jeg må korrigere Jan Oldervoll.Bøker er like momsbelagt som 'alt annet' her i landet - UNNTATT I SISTE LEDDET. Dvs at alle andre enn den endelige kjøper må betale moms underveis.Men, så lenge de er registrert som moms-pliktige, betyr det ingenting (netto) for dem fordi de får refundert sin utlagt moms.Problemer blir det først for en privat forlegger som IKKE er moms-registrert. Han / hun må betale all moms underveis og får ikke noe refundert - uten etter søknad.Det er bl a derfor ideelle organisasjoner som Røde Kors o.l. fortvilte over den siste momsreformen. De er ikke moms-registrerte og har ingen fradrag for utlagt moms for porto, tjenester osv. og fikk derved kraftig økning i sine kostnader...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Falldalen

Det er MVA fritak til Trykkeriet som jeg vil forsøke å slippe. Fylkesskatteetaten viser bare til noen paragrafer og ikke til konkret hva som skal stå i søknaden.Er det noe som har råd om hva som bør stå i søknaden?Har noen fått slikt fritak og vil dele erfaringene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Turøy

For snart et år siden søkte jeg om momsfritak for to bøker og det gikk bra.Hvis du oppgir e-mailadressen din, eller sender meg en mail til adressa tturoey@c2i.net så kan jeg sende deg søknaden som jeg skrev. (Jeg har ikke lyst til å legge den ut her.) Kanskje det kan være til litt hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingjerd van Bruggen

Hei Torbjørn!Min slektsbok var ferdig i januar, og jeg søkte om momsfritak i fjor sommer. Det er slik som det blir sagt, at alt som går på trykkeriregning og andre ting, må du betale moms på. Men bøkene du skal selge, skal ikke være momsbelagt.Jeg sendte bare et brev til fylkesskattekontoret, og fikk svar en god stund etterpå. Men jeg syns du skal ringe til ditt lokale fylkesskattekontor, og forhøre deg om hva de mener om saken. Hos oss fikk jeg snakke med to personer (jeg var ikke fornøyd med det første svaret, så jeg prøvde igjen noen dager senere.....:-)), hvor den første var meget negativ mot å gi momsfritak, og den andre ikke.Jeg mener, at hvis en må registrere seg som selvstendig næringsdrivende (visstnok må du det hvis det blir en omsetning på over 30.000 kroner på et år) så får du jo momsen tilbake uansett. Og da kan de vel like gjerne gi deg fritak først som sist. Resultatet blir det samme.Jeg måtte også skrive i min søknad noe om at dette var på ren hobbybasis, og at jeg ikke i nær framtid skulle skrive en bok til, og bla bla bla. Men som sagt, sjekk med ditt fylkesskattekontor.Når du får moms-fritak, så skal trykkeriet ha godkjennelsen, så de kan legge det ved i deres regnskap.Hilsen Ingjerd :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.