Gå til innhold
Arkivverket

[#9574] Stavseth/Leo , Minneapolis


Gjest Carl W Leo
 Del

Recommended Posts

Gjest Carl W Leo

Jeg har funnet frem til etterkommere av min oldefar i Minneapolis, MN - men også de vet lite om paret som emigrerte til USA.Carl Wilhelm Herman Leo, født Bergen 1864 hustru Josefine (Josephine)født Stavseth, født Vardø, 1872, og datter Eleonora, født Vardø 1890, døpt i Bergen 1891Paret bodde i Bergen 1890-1891, i Bedehussmuget (Bedehusstredet) 3, lite hvitt hus, står fremdeles, og emigrerte til USA fra Bergen Havn, White Star Line, oct. 1891.De bodde i Minneapolis, fikk 3 barn i USA, William, som jeg har kontakt med en av døtrene til. Vera, ukjent etternavn som gift, ukjent hvor.Rose, gift Reichow, bodde hele sitt liv i Minneapolis. Har en sønn i FL. som sto oppført i tfn pr 2001, fikk aldri tak i han .Og Eleonora - ukjent etternavn og oppholdssted.Er det noen som sitter på info eller oversikter for nordmenn i Minneapolis og Minnesota?Jeg har sjekket alle Herman og Carl Leo i oversikten over dødsattester i Minnesota frem til ca 1940, ca. 20 ,men får ingen riktig kombinasjon for 'mine' der, de hadde besøk av Herman Stavseth (Vardø) i 1914 og var i live pr. 1925. Nå har imidlertid ikke jeg alle detaljene i dødsattestene. Josephine og søsteren Sophie (Sofie) Alexandra Stavseth (gift Unke, gravlagt i Osseo,MN, død 1958) brukte pikenavnet Hanson.Hansen Stavseth - Bestefaren til jentene tok navnet Stavseth etter gården i / ved Trondheim.To av brødrene til Sophie og Josephine emigrerte senere, bodde trolig hos søstrene eller slekt Berthelsen (Bertelsen)- se emigranter over Trondheim. Disse finner jeg heller ikke, trolig brukt Hanson som etternavn.Jeg har vært i kontakt med Stavseth i MN og NH og disse er av familier fra Trondheim. Sogar to Stavseth i Equador, som også er fra slekten i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl W. Leo

Er det noen som har lett tilgang på death certificates, Minnesota?Denne er nærmeste mulighet for meg:Hanson, Josephine E , død 07/27/1930, Hennepin county (Minneapolis)Dersom E står for Edvarda så er denne også interessant:Leo, Carl død 07/08/1913 ( Blue Earth?)Dersom noen av detaljer nevnt ovenfor faller på plass, er dette riktige personer.Jeg har funnet frem til etterkommere, men vi må av og til innfinne oss med at ikke alle er like opptatt av slekten, og at vi ikke har vært flinke nok til å notere oss ting som var selvfølgeligheter for de eldre generasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei! Jeg fant en familie i 1900-tellinga, som jo ser ut som din,men det er ett par rariteter.Herman Leo, f. i Tyskland februar 1862 av tysk far og norsk mor, immigrerte i 1884 vært gift i 11 år med Bertha, f. i Norge september 1873, født 5 barn 4 var i live i 1900. Imm.år samme som Herman. Her kommer det jeg mener er 'beviset' på at dette allikevel er din familie: Eleanor, datter f. July 1890 i Norge Elvira, datter f. april 1893 i Minnesota William, sønn f. May 1895 i Minnesota Rosa, datter f. August 1897 i Minnesota.Under oppl. om immigration year to US står det altså 1884. men, det står også antall år i US 5 så her er det rare ting.Så¨har du jo og Eleanor f. 1890 i Norge, men Elvira f. 1893 i Minnesota.Familien bodde forresten i St.Paul city, Ramsey Co., i Bates Avenue.Hva tror du? `Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl W. Leo

Laila, tusen takk for at du tok deg tid til å se over dette fra en annen vinkel og bidrar med nyttige opplysninger.Dette dreier seg definitivt om samme familie, Bertha tilskriver jeg Berentine - år for avreise fra Bergen er kryssdokumentert , 1891,- etnisk opprinnelse ble også brukt i norske folke- tellinger, Hermans far var fra Preussen og i minst en folketelling står far og sønn oppført som tysk.Min tante, 86 år, omtaler fremdeles Hermans far som prøysseren - muligens fordi de hadde litt liten variasjon i fornavnene på mann- siden. Datter Elvira, som nok er korrekt variant, er nok 'Vera', som datter av William nevnte til meg.Du oppklarer også en annen ting, min tante og en eldre kvinne av Stavseth-familien nevnte totalt uavhenging av hverandre, h a n mistet en datter. Dette var altså med sin andre kone, Josephine Edvarda Berentine Stavseth.Dette skulle kunne dokumenteres i kirkeboken for Vardø.Herman var forøvrig en fremmelig ung mann, allerede i alder av 16 år fikk han barn med jevnaldrende klassevennine, da elev på real- skolen i Hammerfest. Barnet er min bestefar. De to ble gift, og hun døde noen år senere.Dette var etter datiden en virkelig skandale, og i tillegg en stemor - gjorde at Herman brøt all kontakt med sin familie.Ingen i familien visste om Hermann i det hele tatt hadde emigrert eller oppholdt seg i Bergen. Ingen visste hva hans andre kone het utover at han giftet seg i Vardø.Stavseth-slektene i Vardø og Trondheim er såvidt jeg kan se ikke koplet sammen.Alle Stavseth i US white pages er av trøndersk opprinnelse - også de to i Equador.Dog er muligheten åpen for at brødrene fra Vardø bodde i Trøndelag før de reiste, eller at de kan dukke opp i amerikansk dokumentasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei igjen! Vet ikke om dette kan være av interesse: Leo, H. County: Ramsey Reel: 46 Code: 133 Volume: 24 Page: 74 Operator: CONRA Date: 12 January 1999 Time: 11:52 Document Type: Years: Numbers:Leo, H. County: Ramsey Reel: 10 Code: 33 Volume: 8 Page: 149 Operator: CONRA Date: 30 June 1998 Time: 12:45 Document Type: Years: Numbers:Dette er fra index over naturalization i Minnesota, og jeg synes dette kan se ut som din H. Leo. Papirene kan være en gullgruve! Det kan bestilles her:Iron Range Research Center PO Box 392, Hwy 169 West W. Chisholm, MN 55719-0392 Phone: 218-254-7959 Fax: 218-254-7971 Email: yourroots@ironworld.comFor copies of the actual Naturalization Records and for the Iron Range Research Center Library and Archives Handbook, including order forms, fee schedules, payment options, etc., please submit name and U.S. Mail address to the Iron Range Research Center.Dersom de absolutt skal ha en US-mail adress, si fra til meg, så kan vi ordne det. Du har vel kontakt med familien der borte og, så det burde ikke by på problemer. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.