Gå til innhold
Arkivverket

[#9575] Et lite hjertesukk-bredden på tekst!???


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Hei.Jeg undres på hvorfor det i enkelte av innleggene så blir teksten langt ut mot høyre? For eks. er det tilfelle i 9562?Selv kjører jeg med 17 tommers skjerm, men når man skal lese mange innlegg blir det trøttsamt å scrolle fram og tilbake på hver eneste linje.Kan dere i Digitalarkivet eller Brukerforumet begrense dette eller det det brukeren som forårsaker det hele?Jeg regner med at jeg ikke er den eneste som opplever det slik, men om så er tilfelle, da får jeg vel leve med det og la være å lese disse 'langlinje-innleggene'.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Du har presentert dette problemet før. og svaret er det same no: Slik er det berre hos deg. Det er ingenting i innlegget du refererer til som skulle tilseia at dette skulle oppføra seg slik du seier det gjer hos deg. Feilen er ikkje hos den som har lagt inn innlegget og heller ikkje hos oss. Problemet er hos deg, så vidt eg kan sjå. Og då lyt du nok også løysa det sjølv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei.Takk for at du i det minste svarte. Men når du så kategorisk hevder at problemet ligger hos meg, hvorfor er det da bare i enkelte av innleggene som resultatet blir slik og ikke i alle?Såkalte 'eksperter' jeg har kontaktet sier at problemet ligger utenfor min maskin. Men det hender jo ofte at de såkalte 'eksperter' tar feil og opplever at de også må lære!mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Olav Egner

Hei. Jeg finner samme problem med min noe gamle bærbare Mac. Søndag kveld kan jeg sjekke om forholdet er det samme med en nyere iMac.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Olav Egner

Hei Hei Jeg skiftet over til Netscape og problemet var borte. Et forhold som jeg legger merke til er at fontstørrelsen virker å være vesentlig mindre i Netscape. Nå er jeg ikke noen ekspert, men dette kan ha sammenheng med forskjeller i oppsett. Configuration Manager (i Netscape)tillater en endring av fontstørrelse. Men med mindre fontstørrelse enn Medium må nok jeg finne fram sterkere briller. Andre løsninger??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei.Jeg har kjørt også Netscape 6.2 og kjørt igjennom samme, men der er problemet akkurat det samme. Jeg kjørte også Hårfagre med sine 231 innlegg, men alle ligger med linjene innenfor. Kjører jeg 9562, så må jeg scrolle.Men jeg skal ikke lage noe problem for noen. Jeg bøyer meg for experisen, for jeg er bare en amatør av 33-årgang. mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg ser kva som er problemet. terje Pettersen har lagt inn ein svært lang URL. Denne vert oppfatta noko forskejllig av forskjellige nettlesaren. Men hovudpoeng er at dei vil oppfatta URL-en som eitt eller to ord, det siste i tilfelle 109 bokstavar langt, og prøva å få det inn på ei linje. Med smal skjerm (t.d. ein bærbar maskin), eller skjerm med låg oppløysing (store bokstavar) går det dårleg. Sjølsagt også om ein ikkje nyttar heile skjermen; har DA ope i eit lite vindauge.men no har eg prøvt gjera noko med det. Når programmet kjenner att ein URL set det inn ordet klikk og gjer det klikkbart med den URLen det finn. Men dette kan gå galt i den forstand at det ikkje fungerer. Ein pris er det å betala uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Den koden eg freista sette inn der (mindre enn + p) ville den ikkje leggje på plass, sikker med god grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei.Jeg kom akkurat hjem og finner en hel del mail-meldinger om nye innlegg.Jeg leser innleggene, men forsto lite av dei. Så fant jeg ut at jeg skulle gå å se på 9562, og hva finner jeg? Jo, at nå er det innenfor skjermen!Jeg bøyer meg dypt og takker så hjertelig, og håper at jeg ikke har skapt alt for store problemer med mitt spørsmål.Men, kan jeg spørre en eller annen av dere om dere kan forklare meg enkelt hva som egentlig var galt og hva som skjedde?I alle fall: Hjertelig takk skal dere ha!Med vennlig hilsen og God Natt! Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg skal prøva: Nokon har lagt inn ei svært lang internettadresse i innlegget sitt; på over 100 teikn. I ei Internett-adresse er det sjølsagt ingen ordmellomrom. Dermed oppfatta lesaren din dette som eit svært langt ord. Lesaren kan ikkje dela ord og insisterte difor på å skriva heile adressa (ordet) på ei linje. Om dette gjekk bra eller ikkje var avhengig av skjermen. På skjermar med plass til mykje tekst gjekk det bra, på andre ikkje. Og dette har ikkje berre med storleiken på skjermen å gjera. Det har med punkt eigare har sagt at det skal vera tversover. Dei fleste brukar no 1068, skulle eg tru, mange 800 og nokon 600. Dette talet avgjer kor meange teikn ein skriva tversover skjermen; kor lange linjer ein kan ha. Dei med 1068 ville ikkje få problem, truleg heller ikkje dei med 800, men sikkert dei med 600. men så kan ein sjølsagt også velja å bruka heile skjermstorleiken til nettlesaren, eller berre ein del. Mange gjer det siste og kan då få for lite vindauga til å visa det lange ordet. Men då hjelper det å klikka i den blue linja heilt øvst i vindauga.Men no har eg prøvt å løyst dette for alle. Eg har prøvt automatisk å gjera alle Internett-adresser klikkbare ved å seja inn ei lenke med teksten Klikk og gjera dette klikkbar. Dermed slepp ein slike lange adresser teksten, dei skjuler seg bak Klikk i staden. Men det kan då henda at programmet mitt går i surr og ikkje klarer å laga ei skikkeleg klikkbar adresse. Men om så skjer kan de melda frå her, så skal eg retta på ein eller annan måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Jan.Hva tid sover du? Hjertelig takk skal du ha for både hjelpen og forklaringa! Det vil nok være litt overdrivelse hvis jeg sa at jeg forsto alt, men jeg forsto det vesentlige og da er jeg fornøyd. Og du har igjen vist deg som en god hjelper! Det samme til Bjørn!Men nå tar jeg natta! God natt! Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg går ut frå at Jan - som oss andre - finn høve til nok svevn anten det er seint eller tidleg.Etter nokre timar med andre gjeremål, har eg no registrert at den lenka eg nemnde tidlegare, 'funkar' som ho skal. Med andre ord: Jan har gjort godt arbeid som fortener god kvile!God natt/morgon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

God morgen!Ja, det er rart med det å få sove. Nå har jeg hatt min nattesøvn. Det ble ikke så mange timene, men er nok hvis man kan ta seg en middagskvil. Men det er nokså skjelden at jeg gjør. Og det er ingen tvil hos meg om at både du og Jan, og alle andre gode hjelpere 'fortener god kvile'!Men jeg har vel en mistanke om at noen av oss er typiske 'B-mennesker' - og da så -:mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Birger sin melding 9546 har det samme problemet, fordi linken er alt for lang.Det hadde vært bra om alle visste hvordan de skulle sette opp klikkbare linker, da hadde ikke dette problemet oppstått.Men det er vel kanskje ikke Digitalarkivets oppgave å lære folk HTML:-)mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Nei. Og grunnen er først og fremst at det vil oppfordra folk til å leggja inn lenker. Og vår erfaring er at ein stor del av dei vert feil i alle høve. Mellom anna Birger sin, der det er eit ordmellomrom inne i adressa, som gjer at det aldri vil fungera. Eg trur det er enklara for oss å retta der me ser det går galt, som eg no skal gjera med Birger si lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Jan.Kan du være så snill å forklare meg hva du mener med 'der det er eit ordmellomrom inne i adressa, som gjer at det aldri vil fungera'?Er det noe jeg gjør galt?mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.