Gå til innhold
Arkivverket

[#9576] Erich Olsen og Hans Andersen Trøgstad


Gjest Petter Langeland
 Del

Recommended Posts

Gjest Petter Langeland

Jeg er på jakt etter foreldrene til Pernille Erichsdatter f.1769 og hennes første mann Anders Hansen Solberg. ( Hun ble gift 2 ganger til, i ca 1794 og i 1797. Alle giftemålene var i Ø.Fredrikstad ). Anders ble døpt i Østre Fredrikstad 27 sept 1761.Både i dåp og bryllup ble Anders kalt Hansen Solberg. Foreldrene hans var soldat Hans Andersen og Anne Larsdatter. På Familysearch finner man Hans Andersen og Anne Larsdatter gift 14 okt 1760 i Trøgstad. I FT 1801 er den mest aktuelle Solberg , Solberg i Trøgstad. På den samme gården bor der flere Erichsen/Erichsdatter, barn til Erich Olsen og Johane Arnesdatter. Foreldre til Pernille? På gården finner man også Anders Hansen gift 2. gang, i sitt 41. år ( altså født i 1761….) Har noen kjenskap til de over nevnte personer og deres eventuelle slektsskap? mvh Petter Langeland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter F. Vennemoe

Nevnte ekteskap i Trøgstad 14.10.1760 er innført som mellom Hans Andersen Mansrud og enke Anne Larsdatter. Sponsores innført som Ole Tohrsen Braate og Alv Andersen Heer.mvh,Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Langeland

Takk for svar Petter,Mansrud og Sponsores navn er for meg ukjente, uten at det dermed er sagt at dette er feil Hans Andersen. Trenger nok noen flere opplysninger og det synes som du har tilgang til kirkebøkene i Trøgstad? 1. Kunne du se om det ble født en Pernille Erichsdatter i 1769-1770 ? (var i sitt 31. år i 1801). 2. Som jeg skrev i 1.innlegg het Pernilles 1. mann Anders Hansen Solberg og i kirkebøkene for Østre Fr.stad finner man hans fødsel 27 sept 1761. I FT 1801 finner man på Solberg også en Anders Hansen med nøyaktig samme alder, gift for 2.gang. Er dette den samme Anders?? (skilt fra Pernille og flyttet til Solberg) eller en annen Anders, da helst født i Trøgstad. Kunne du se om det ble født en Anders Hansen rundt 1761 i Trøgstad? Det skulle være fint om du kunne titte på dette . Med hilsen Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter F. Vennemoe

Hei, ser ikke ut til å finne passende Pernille Eriksdatter eller Anders Hansen i Trøgstad kirkebøker.Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Pernille ERICHSDR gift med Anders HANSEN, den 14. Apr 1790.Østre Fredrikstad. Faren hennes skal jo være ført inn ved hennes giftemål. Har du sjekket kirkebøkene for nevnte dato?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Langeland

Jeg har sett i kirkeboken for Østre Fredrikstad under giftemål. Her finner jeg, datert 29.jan 1790 (i margen står det også noe om 14.april), Ungkarl Anders Hansen Soelberg og Pige Pernille Erichsdatter. I tillegg er der 7 linjers tekst som er pent skrevet, men som jeg dessverre ikke forstår. Jeg har en kopi av siden så hvis noen vil forsøke seg på en tolkning er det bare å sende email-adressen til meg (jplange@online.no)og jeg sender en kopi. mvh Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jeg får faktisk ikke til å åpne denne zip fila. Kanskje noen andre kan hjelpe deg. Du kan ikke sende den som vanlig bildefil da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Nå fikk jeg det til, men dette var da litt av en skrift!! Skjønner godt at du ikke skjønner noe. Har kjørt ut en forminsket utskrift hvilket gjør det noe bedre å tyde. Jeg prøver meg, men blir nok ikke noe særlig klokere enn deg.Linje 1: Anno 1790 29.januar ...... Linje 2: ................ ungkarl Anders Linje 3:Hansen Solberg og Pigen Pernille Linje 4:Erichsdatter at intet givas....... Linje 5:...ækteskab .....etter ækteskabs lov(?) Linje 6: ...til anden, som ................ Linje 7:Ækteskab Linje 8:.............................constituere Linje 9: ...prost xxARNHOLSxS.........i alle Linje 10: ........Datum ut supra. Linje 11:Svend Smith, Hillov(u) GuldbergLinjene i margen: Linje 1: Linje 2: Linje 3:søndag Linje 4: Linje 5:..14.aprilHar du noen innspill selv, har andre prøvd seg på gåten? Kan det se ut som om de ikke fikk inngå giftemål på denne dato?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Langeland

Jeg trodde det var min ringe erfaring som gjorde at jeg ikke forsto noe som helst. Har tenkt at dette var en 'rituell' tekst da personen foran hadde en tilsvarenede lang tekst. Da det ble antydet at foreldrene kanskje var skrevet inn ble min interesse vekket. En annen person har fått oversendt teksten, men jeg har ikke hørt noe om resultetet enda. Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Med fare for feil og mangler våger jeg meg på en transkriering i all hast. Kanskje kan noen andre lese korrektur senere?Anno 1790 den 29de Januarj blev i [usikkert ord.] / Overværelse fæsteviede [usikker på slutten av ordet.] Ungkarl Anders / Hansen Soelberg og Pigen Pernille / Erichsdatter: at intet gives hverken [usikkert ord. Delt over to linjer begynner på h og slutter på de på linjen under.] / de Slægtskab, Svogerskab eller Egteskabs Løf / te til andre, som dette Deres indtrædede [usikker på slutten.] / Egteskab Lovligen kan hindre derfor caverer / Udi undertegnede og holder [usikker på forrige ord.] den constituerede / Sognepræst [usikker forkortelse eller initialer.] Barnholt i alle Maader / angerløs, Datum ut [usikker slutt på linjen.] / Svend Smith Hillov Guldberg // Udlyst / [usikkert ord.] / Søndag og / copulerede / den 14de AprilHåper dette kan være i alle fall til litt hjelp.Mange hilsner Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Jeg kan jo begynne med å korrigere meg selv: TranskriBering. Og dessuten ser jeg nå at Nina jo har forstått saker jeg ikke gjorde. Kanskje begynner det å likne på noe om alt settes sammen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

En vurdering av teksten og helheten gir følgende: Ungkarl Anders Hansen Solberg og pigen Pernille Erichsdatter trolovet seg den 04.11.1789. Den 29.januar 1790 var de begge hos konstituert sogneprest Svend Smith og klokker Hillov Guldberg hvor de i deres vitnepåhør lovet hverandre ekteskap etter ekteskaps lov. Senere gifter de seg den 14. april 1790. M.a.o. Ekteskapsløfte inngått før ekteskapsdato.mvh Knut Fjogstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Langeland

Mange takk for hjelpen til dere alle! Synd det ikke sto noe om deres foreldre eller hvor de kom fra. mvh Petter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.