Gå til innhold
Arkivverket

[#9585] Lia i Jondalen, Kongsberg. I hvilken gårdshistorie?


Gjest Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Gnr. 137 i Sandsvær, Lia i Jondalen, Kongsberg landdistrikt.Meget forvirrende 'adresse'. Denne gården burde vel ha blitt behandlet i gårdshistorien for Sandsvær, men sees ikke der, og nå er denne gårdshistorien avsluttet, etter de opplysninger jeg har. Så hvor hører denne gården hjemme? Noen som vet om den kommer med under Flesberg, eller om den 'faller mellom alle stoler'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Odd K. Stuvstad

Tviler sterkt på at den kommer med under Flesberg. Det ser desverre ut til at den 'faller mellom alle stoler' som du sier. Jeg har hørt noen rykter om en egen gårdshistorie for Jondalen, men ingenting konkret.P.S. Du vet vel ikke tilfeldigvis navnet på kona til den Gudbrand Helgesen Lia som døde i 1740? Og når og hvor de giftet seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Den eneste Gulbrand Helgesen jeg kjenner til fra Lia var han som bodde på plassen Bråten, men han døde i 1727 (tror jeg det var). Hvor kommer 'din' Gulbrand Helgesen inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Arne Helleberg

Jondalen kommer nok ikke med hverken i bygdebokverket for Sandsvær eller for Flesberg. Tor Olaf Aamodt, Storgt 31, 3611 Kongsberg, samler stoff fra bygda, og kan være en å kontakte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd K. Stuvstad

Det var Gudbrand Helgesen Bråten jeg tenkte på. Var det ikke faren, Helge Gudbrandsen, som døde i 1727? Og Gudbrand Helgesen i 1740?Elen Larsdatter Bråten gifter seg i Kongsberg kirke 12-jan-1743 med Kittil Jonsen Lindbu fra Svene. Kirkeboken opplyser at Elen Larsdatter var enke og at den første mannen hennes het Gudbrand Helgesen.Lurer derfor på om den første ektemannen til Elen Larsdatter kan være identisk med den Gudbrand Helgesen som døde i 1740?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Nå er jeg med. Jeg er etterkommer etter Gulbrand Helgesens bror Nils Helgesen som bodde dels på Bråten, dels på Åmot i Svene (1713-65).Det eneste jeg vet om Gulbrand Gelgesen Bråten er at han ble døpt 1710 i Kongsberg, så nå fikk jeg litt mer informasjon av deg. Vet dessverre ikke når han giftet seg eller hvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.