Gå til innhold
Arkivverket

[#9586] Er det vits i å kjøpe databasen fra Familysearch.com?


Gjest Heidi Lyshol
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Lyshol

Mormonerne på www.familysearch.com har lagt ut en svær skandinavisk database til salgs - se Lenke . Har noen kjøpt den, og kan si om det ligger mer der enn det gjør på den vanlige nettsiden deres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Steinar Bergli

Sjekk først http://www.lailas.net/avskrifter.htm og se om områdene du er ute etter er registrert. Etter det jeg vet får du ikke noe mer på disse CD'ene enn det som ligger på web. Fordelen er kanskje søketid og kostnader hvis man har modemoppkobling til internett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Det som ligger på disse CDene er etter det jeg kan se de samme dataene som ligger på Vital Records Index (VRI). CDene ble forøvrig lagt ut for salg en stund før VRI kom på nettet. Idag skulle det ikke være noen grunn, bortsett kanskje fra søketid, til å kjøpe dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Enig med Lars, men, det er faktisk fint å ha cd'ene i hus, fordi sidene til Familysearch ofte er veldig trege. Særlig etter 12-13-tiden på norsk dagtid, for da har am'rikanera stått opp!Men, det er faktisk helt unødvendig å kjøpe cd'ene nå. Med de søkefunksjonene som finnes, så er man dekket. I hvertfall hvis man velger VItal record... på venstre side.Lykke til!! Laila (som laget indexen før det ble lagt på nett, for at folk ikke skulle irritere seg grønngule!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Aalen

Har nylig kjøpt disse cd platene og er ikke særlig imponert.Enkelte steder av landet er det god dekning mens det er veldig dårlig dekning andre steder.Av de kirkene som er reg.i Stavanger,finner en kun St.Petri kirke med et tidsrom på ca 80 år.(fødsler)Så hvis noen er interessert,selger jeg gjerne.Hilsen John.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Det er derfor jeg har laget index til disse, som forteller hvilke sogn m/år som er dekket. LDS har ikke gitt uttrykk for at disse cd'ene er komplette på noen som helst måte. Men de er et fint tillegg til IGI, og er man heldig, finner man noe!I vielser er f.eks. fedrene og ofte fødselsår/alder oppgitt.På cd'ene er det en fin funksjon som forresten ikke er på nett, nemlig hvis en finner et barn døpt, kan man klikke på foreldrenes navn, og får opp evt. de andre dåp med de samme foreldrenavn.Indexen til cd'ene Norge født/døpt + viede og SørSverige samme ligger på mine hjemmesider. Innlegget over fra Rolf Steinar Bergli har link dit. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Og hjemmebrente cd funker ikke for meg! Step 1. Installing the Family history resource File Viewer 4.0 osv---. Kommer bare opp på skjermen :finner ikke ----. Har Mormonerne innlagt noen slags copisperre? Eller er det datostemplinga på undertegnede som er utgått;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Sigbjørn, hjemmebrente cd'er i denne sammenhengen synes jeg faktisk er fysj! Helt unødvendig, og u-fint....Jeg håper virkelig det er en kopisperre... (uten at jeg vet om det er det!) Mormonerne selger sine databaser til selvkost. Etter det jeg vet, har de ikke lov å tjene penger på det de holder på med. F.eks. PAF er gratis, og ett av de mest brukte slekts-programmene i USA!Hva kostet 1880-censusen for hele USA? 400 kroner for 16 cd'er`? husker ikke helt. Men piratkopiering av dette materialet er faktisk dårlig gjort! sukk. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Jørgensen

Vil legge til at på min Win2000 maskin virket ikke installasjonen i det hele tatt. Hjelpen fra FamilySearach var også meget begrenset - de foreslo faktisk at jeg skulle bruke en annen PC! (vil her også legge til at jeg ikke er noen dust på dette, men tar likevel i mot råd fra andre som evt. har hatt tilsvarende problemer)Tror imidlertid ikke de trakk noe fra kontoen min, men gjorde de det så gikk det uansett til en god sak - basene på nettet er også bra (men skulle gjerne ha de klikk-mulighetene Laila beretter om).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Fysj -ja.Men som Laila sier så har vel ikke Mormonerne tapt noe siden dei selger til selvkost. Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Hansen

For de som ikke har internett på PC-en hjemme, som meg selv, kan det være greit å ha disse CD-ene. Har tenkt å kjøpe dem selv, de koster ca. 130,- kr. for 7 CD plater, syns ikke det er så ille pris. Mvh. Per Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Laila- bare et par spørsmål. Jeg trodde at disse CD'ene stort sett inneholdt det samme som på nettet. Men etter min erfaring så er feks Gausdal godt dekket i mormonerbasen (med forbehold som at det av og til står 'døpt i Nykirken, Bergen', når det rette skal være 'Nykirken Gausdal', og denslags feil), men Gausdal står da ikke oppført i indeksen din i det heletatt?? Og hva mener du med at søkemuligheten utifra foreldre bare finnes på CD'en? Den bruker jeg da stort hell på nettet hele tiden?? Her må jeg ha misforstått noe, eller? Ellers enig i at man kan betale for seg når de (usannsynlig nok i USA) bare tar selvkost. De gjør tross alt en kjempejobb med dette, feil eller ikke feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Per Håkon!Det er ikke reg. noe fra Gausdal i Vital Record Index (iflg. både det på nettet og det på cd'n. ). Men, det er kanskje i IGI du søker? (eller i 'All Resources'?) Det er det samme på cd'ene og på nettet i VRI. VRI og IGI er to forskjellige databaser.Den søkemuligheten jeg snakker om, er: (På CD, VRI) Hvis jeg f.eks. søker frem Hans Pedersen fra Asker i Akershus, får jeg 9 treff. Bl.a. en tass med foreldrene Peder Hansen og Johanne Andersdatter. Med ett klikk på fars navn, og med et klikk på en OK knapp, får jeg opp 4 søsken.På nettet må jeg gå tilbake igjen, for så å knotte inn foreldrenes navn.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Jammen er du kjapp! Ja, jeg bruker 'all resources' + sunn fornuft. Og jeg har funnet det fornuftig IKKE å merke av for Norway. Litt for ofte har jeg derved funnet, helt korrekt, fødsler, ekteskap osv i NORTH Virginia, NORTH Carolina etc som egentlig skulle tilhørt NORway, men som må være feilkodet, og som ikke finnes under Norway. En annen ting er at jeg av og til får 25 IDENTISKE forekomster, men det er til å leve med. Takk for oppklaringen. Mormonerbasen er en super ressurs, men må brukes med forstand. (PS: er vi de to eneste som sitter foran PC'en og ikke TV-apparatet akkurat nå, tro?) Ha en god dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hehe. TV er oppskrytt. Dessuten er jeg ikke så glad i foppall heller, selvom jeg bor på Vålerenga..... og det er jo stort sett det det dreier seg om i titteskapet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Reither

Nemlig!!! Skulle forresten ønske TV ville sende noe om vår hobby og om alt det interssante en kan finne her på Digitalarkivet! Da ville kanskje til og med jeg sett mer på TV! En serie om 'Jakten på forfedrene' måtte da være toppen? Kunne fort bli rene 'doku-såpen' med alt det spennende og dramatiske en kan finne i mange slekter! LANGT mer interessant enn fotball, det er ihvertfall sikkert! :o)Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Lyshol

Jo, men litt frustrerende for meg som får inn en masse beskjeder om nye meldinger i debatten jeg startet - midt innimellom en masse jobbrelaterte Excel-ark om kreftdødelighet og det som verre er. Og så må jeg jo se hva dere har sagt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Ånei! Vi er nok flere som ikke sitter foran TV. Ellers så tiltreder også jeg Laila og Else sitt innlegg!Men med det samme: Jeg har latt meg fortelle at disse CD-ene kan kjøpes også i Norge, stemmer det? Eller må de bestilles fra USA? I tilfelle, hvordan betaler man? Ikke oppkrav vel?Selv om jeg kjører bredbånd, kan det kanskje være en fordel å ha disse platene, hvis de ikke koster mer enn 130 kroner. mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hildal

Dei vert seld frå LDS senteret i Göteborg. Norunn Klettum ved LDS familie senteret i Oslo har nok framleis nok framleis adressa (eg mista e-post arkivet mitt + back up'en for 3 veker sidan, då eg skulle legga inn den nye ver. av Netscape) :-(. Kan prøve å ktk henne gjennom DIS, dersom ho ikkje ser dette. Prisen ser ut til å vera den som var oppgjeven, 165 Sv. kr x .85 = 140 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
Gjest Tom Askerøi

Jeg har trålet Family Search sidene i håp om å finne om de har MER av dette tilsalgs - uten å lykkes.Er det ikke mer - eller er det jeg som er blind?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.