Gå til innhold
Arkivverket

[#9587] Helleg Jonnson Rabben, Tinn i Telemark


Gjest Jarl V. Erichsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarl V. Erichsen

Helleg (Hellek) Jonsson Rabben. Født omkring 1746 [FT 1801 Tind i Telemark (Digitalarkivet)]. I 1801 er Hellek oppført som husmann med jordbruk på plassen Rabben under Weaasen i Attraae sogn i Tind prestegjeld. I 1801 bor barna Jon, Gro og Hølje hos dem. Hellek fikk i 1807 festebrev på Rabben av Cappelen. I Einungs Tinn-soge regner han med at de kom som leilendinger til Veåsen. Gift med Aagot Hansdatter Rabben. Født omkring 1746 [FT 1801 Tind i Telemark(Digitalarkivet)].Barn a) Hans Hellichsen (Rabben). Møbelhandler, snekkermester. Døpt 9/11 1777 i Tinn i Telemark [sA Kongsberg i brev 11/02/2002.]. Død 24/8 1829 [sA Kongsberg i brev 11/02/2002.]. b) Jon (Jahn) Hellichsen Veåsen. Født omkring 1785 i Tinn i Telemark[FT 1801 Tind i Telemark (Digitalarkivet)]. Gift med Jeljorden, Jorån (Jøran) Jansdatter. Død etter 1851 [skiftereg. Øvre Telemark Østfjeldske 1849-1865 (RHD)]. Jorån skrevet 'Jøran' i skifteregisteret 1851 ved Jahns død. c) Gro Helliksdatter Rabben. Født omkring 1792 i Tinn i Telemark [FT 1801 Tind i Telemark (Digitalarkivet)]. d) Hølje Helliksen. snekkermester. Døpt 8/10 1797 i Tinn i Telemark [sA Kongsberg i brev 11/02/2002.]. Gift 23/5 1825 i Strømsø [sA Kongsberg i brev 11/02/2002.] med Syvertsdatter, Ingeborg Marie. Født omkring 1794 [sA Kongsberg i brev 11/02/2002.]. e) Synnau/Sønnau.Er det noen som kan hjelpe meg fremover, bakover eller tiul sidene? Min tilknytning er gjennom sønnen Hølje.Mvh – Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Jeg fant nedenstående på Familysearch.com. Jeg vet ikke hvor riktig det er, men det er jo noe å jobbe ut fra. Lykke til! Hilsen Laila Kornstad.Hellek JONSEN Sex: M Event(s):Birth:1746 Marheimsrud, Tinn, Telemark, Norway Parents: Father: Jon HELLEKSEN Mother: Astrid HOLJESDR Agot HANSDR Sex:F Marriage(s): Spouse: Hellek JONSSON Marriage: 23 Oct 1777 Marum, Tinn, Telemark, Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Hei igjen! Et nytt søk gav disse barna nedenfor. Navnet Astri tyder på at det jeg fant i forrige innlegg er riktig. Jeg tipper på at moren til Ågot het Gro (etter oppkallingsreglene). Hilsen Laila Kornstad.1. Hans HELLEKSSON - International Genealogical Index / NO Gender: M Christening: 9 Nov 1777 Atraa, Tinn, Telemark, Norway2. Astri HELLEKSDR - International Genealogical Index / NO Gender: F Christening: 25 Jun 1779 Atraa, Tinn, Telemark, Norway3. Gro HELLEKSDR - International Genealogical Index / NO Gender: F Christening: 10 Nov 1781 Mals, Tinn, Telemark, Norway4. Helje_ HELLEKSDR - International Genealogical Index / NO Gender: F Christening: 1789 Mals, Tinn, Telemark, Norway5. Gro HELLEKSDR - International Genealogical Index / NO Gender: F Birth: 13 Nov 1791 Mals, Tinn, Telemark, Norway6. John HELLEKSEN - International Genealogical Index / NO Gender: M Christening: 15 Feb 1783 Mols, Tinn, Telemark, Norway7. Tarjer HELLEKSSEN - International Genealogical Index / NO Gender: M Christening: 9 Apr 1786 Mals, Tinn, Telemark, Norway8. Holje HELLEKSSEN - International Genealogical Index / NO Gender: M Birth: 5 Jul 1795 Mals, Tinn, Telemark, Norway9. Holje HELLEKSSEN - International Genealogical Index / NO Gender: M Birth: 8 Oct 1797 Mals, Tinn, Telemark, Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Tor Dale Sv endsen

Hei. Har bare sett veldig fort på dette, men kan i allefall si følgende sikkert. Høljes ene bror, John Helleksson, som bodde på Veåsen, og var gift med, Jorånd Johnsdatter Hjeljorden. De hadde fire barn:1.Aagot,f. 1815, rtA: 1843. 2.Hellek, f. 1818,gm: Tone Hansdatter Kopsland, f. 1815.( Tinnsoga nemner at de rtA, men ifølge A Svalestuen er dette uvist. de hadde en sønn Hans f.1842) 3.Birgit,f.1823,gift 1849 med Hellek Gunnulvsson Lidgard f. 1823. 4.Astrid, f. 1827 gift 1851 med Johannes Knutsson, f. 1826, rtA: 1852. Nr 3, dattera Birgit hadde 6 barn og etter noen sv disse er det etterkommere her i Tinn, så du har nok endel slekt her. skal prøve å kikke litt mer på dette. Og er det noe av dette du vet fra før, så er det jo veldig greit. Mvh. Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.