Gå til innhold
Arkivverket

[#9588] Jens Jensen Bjørneboe f ca 1671 (Arendalsområdet)


Gjest Jarl V. Erichsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarl V. Erichsen

Jens Jensen Bjørneboe. Født ca 1671. Jens brukte i 1701 1 hud 3ksk i Bjørneboe. Gården tilhørte da Tromøy kirke. Han fikk skjøte på gården i 1725. (Far: Jens (Andersen?) Bjørneboe.) Gårdbruker. Jens var gift med Maren Christensdatter. Skifte 23/3 1743. Ved skiftet var boets brutto 192rd, netto 51rd. De eide 1 1/4 hud i Bjørneboe.Barn a) Jens Jensen Bjørneboe. Født ca 1703. Død 1/11 1771. Gift med Knudsdatter, Inger. b) Christen Jensen Bjørneboe. Født ca 1708. c) Gunder Jensen Bjørneboe. Født ca 1712. d) Kirsten Jensdatter Bjørneboe. e) Sigri Jensdatter Bjørneboe. Gift med Friderichsen, Niels. f) Anne Jensdatter Bjørneboe. Gift med Olsøn, Christen.Er det noen som har mer opplysninger om denne slekten? Min tilknytning er gjennom sønnen Jens. Jeg har en liten følelse av at jeg kan ”tuste litt” med alle Jens’ene…. Mvh – Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg ser at du har informasjonen fra 1743-skiftet. Her er noen data fra skiftet etter sønnen Jens Jenssøn fra 1. november 1771 (som du muligens også har): Arvinger er enka, Inger Knudsdatter (som døde ti år senere), og følgende barn: 1) Jens Jensen 23 år, 2) Anne Jensdtr. 21 år, 3) Maren Jensdtr. 19 år, 5) Maren (?) Jensdtr. 15 år. Far til avlidne: Jens Jenssøn. Formynder: Niels Pederssøn Støle.Selv har jeg felles aner med Jens Bjørneboe langt, langt tilbake i historien knyttet til hans oldemor Helga Nielsdtr. Ytre Longum (f. 1788 og gift 1822 med Jens Jensen Bjørneboe, 1781-1840).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg ser ellers at Jens Bjørneboes nevø, Sven Kærup Bjørneboe, i boken ONKEL JENS tar slektsforbindelsen til biskop Jakob Kjærup i Kristiansand for gitt - under henvisning til bestefaren Ingvald Bjørneboes private papirer.Et par sitater: 'Han (Ingvald Bjørneboe) ble født i Arendal i 1875. Slekten på farssiden var så langt mitt øye når, og kirkebøkene, alle sammen fra distriktet rundt Arendal. Innvandret fra Danmark på 1600-tallet.''Hans far Ole Andreas Bjørnebo (uten 'e'), født i 1832, jobbet seg opp til reder. Han fortsatte å seile, i hovedsak på Frankrike. Giftet seg i Le Havre med Inger Kristine Kærup (f. 1836), datter av en skipshandler sammesteds (dvs. Arendal), som tilhørte en gammel dansk embedsmannsslekt'.'Kærup-grenen på stamtreet interesserte Ingvald. Dels var han vel stolt av å nedstamme på morssiden fra en av Kristiansands historisk kjente personligheter - biskop Jacob Kærup'.'I skrivende stund sitter jeg med en bunke gulnede utklipp med anmerkninger og understrekninger av Ingvald. Kærupstoff. Prestens tale ved morens grav. Brev og opplysninger ad Kærup-slekten, særlig om biskopen'.Alle sitatene fra s. 16-17.Spørsmål: Skjuler 'Kjærup-gåten' seg blant Ingvald Bjørneboes papirer? Eller er dette samme informasjon som du allerede har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Jeg fikk - via arkiv/museum i Le Havre - dokumentasjon på han som var 'skipshandler' i byen. I deres kilder var han 'motehandler', men det er usikkert hvor omfattende/avansert dette var.Jeg har ikke kontakt med Ingvalds etterslekt, annet enn at min oldemor og bestemor hadde, samt at jeg har pratet med Sven K. B. om spørsmålene. Snakket også med gamle fru Bjørneboe en gang. Det virket som om han (SKB) på en måte både stoler på mytene og avliver myter om relasjoner i 'Onkel Jens'.Men for all del, jeg regner forbindelsen til biskopen som sannsynlig. (Men altså ikke påvist/bevist for mine øyne).Jeg har lett i kirkebok for Kr.sand etter biskopens barnebarn. Sønnen Hans Jakob har jeg ikke funnet ekteskap eller etterslekt på i den kilden. Men i notater som min oldemor hadde så virker det som om det skal være gjennom ham.Og da strever jeg med kronologi mtp den skomakeren som het Jens Kierup (mange skrivemåter) som levde i Kolbjørnsvig/Sperreviga i andre halvdel av 1700-tallet. Pusset brå/rask 'degradering' fra biskop til skomaker.Ser også i Kr.sand kirkebok at flere familier oppkaller kjente navn uten at de egentlig er i slekt. Så navnet i seg selv beviser ikke noe.Har du tips eller tanker? (Sitter på en pc uten min slektsliste og langt fra mine mapper, så dette skrives etter hukommelsen).- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

ja, jeg er enig i at SKB ser ut til å ha et ambivalent forhold til familiemytene (minst kritisk ti bestefarsmytene, mest til bestemorsmytene).Ellers vet jeg ikke om jeg har noen nyttige tips for å bringe bevegelse i Kjærup-spørsmålet. Jeg har forresten lagt merke til at stavemåten av navnet er noe ustabil. Det er i og for seg ikke oppsiktsvekkende, men Arendals-Kjærupene har av og til en s- først i navnet - f.eks. her: Lenke . Det er litt underlig - i hvert fall svært 'udansk'. Biskopens navn må ha vært uttalt Kærup (med k-). Skj- kan selvsagt reflektere en (mis-)oppfatning av en lokal uttale av kj-lyden - men det kan jo også tenkes at (S)kjærup/Kjerrup og K(j)ærup er to forskjellige navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det er litt merkelig at Jakob-navnet ikke ser ut til å være videreført hos Arendals-Kjærupene, jf. f.eks. den oversikten over skomakerens barn som du har presentert her: Lenke . Det kan se ut til at Jens har overtatt for Jakob som primært mannsnavn. Det er selvsagt ikke noe bevis for at Jens Kjærup IKKE er etterkommer etter biskopen. Men kan det for eksempel tenkes at det er et 'uægte' ledd her - med oppkalling fra moras slekt? Ren spekulasjon, selvsagt - men det kan i hvert fall ikke utelukkes. En sentral oppgave blir uansett å spore opp skomakerens fødested (noe du sikkert allerede har gjort mange forsøk på) for å finne dåpsinnførselen i kirkeboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Min bestemor formidlet en tradisjon om et barn med ei samejente, og at det var grunnen til skjeve øyne i familien. Jeg har intet grunnlag for å tro at det kaster lys over noe som helst, men har tatt vare på det som en pussighet. Og så kan man jo av og til bli overrasket....Jeg skulle veldig gjerne visst mer om biskopens sønn, som jeg ikke har funnet noen relasjoner til. Hva kan ha skjedd - utenom offisielle rammer, som så evt. blir plassert i en naboby litt lenger øst. (NB! Her er jeg ekstremt spekulativ)Mitt utgangspunkt har vært at her er for mange myter. Jeg vil ikke regne noe for gitt før jeg har funnet det dokumentert eller sannsynliggjort i slektshistoriens tradisjonelle kilder.- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Oddbjørn Johannessen

Litt på siden av dette temaet - men likevel: Digitalarkivet har i forbindelse med sitt 10-årsjubileum lagt ut ei spennende lydfil med Jens Bjørneboes kjente foredrag 'Svikeren'. Opptaket er gjort i Det norske Studentersamfund i 1961: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Oddbjørn Johannessen

Til innlegg 1: Er det noen som har støtt på opplysninger som kan identifisere Maren Christensdtr. og Inger Knutsdtr. nærmere (hhv. konene til Jens Jensen Bjørneboe I og Jens Jensen Bjørneboe II)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.