Gå til innhold
Arkivverket

[#9589] Kjenner noen til slektene Laumand eller Brunov??


Gjest David Widerberg Howden
 Del

Recommended Posts

Gjest David Widerberg Howden

Hei kjennernoen til forfedrene til Jacob Jenssen Laumand(1679-1741)og hans kone Birgitte Nielsdtr Brunov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Det var en prest i Trøgstad som het Niels Pedersen Brunov. Han var født 1635, men jeg vet ikke om han var far til Birgitte. Brunov var et navn han tok i stedet for Braanaas, som var navnet på gården der han vokste opp. (I Skedsmo.) Jeg kjenner bare to av Niels Brunovs barn: Maren Nielsdatter, som var gift med Even Nielsen Romedal,sogneprest i Askim, og Idal Nielsen, som kalte seg Brunov da han tok teologisk eks. i København i 1709. (NST XVIII, 4, s. 298.) Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Hei igjen!Også her treffer jeg på egne aner, idet Birgitte Nilsdatter Brunov er min 5-tipp-oldemor. Hun er datter av prest i Trøgstad Nils Pedersen Brunov, f. 1635 i Fet og d. 1694 i Trøgstad, og hans annen hustru Christence Nielsdatter Hofer. Nils's og Christences foreldre var henholdsvis Peder Christophersen Jølsen (d. 1690) og Maren Nielsdatter, og Niels Christensen Hofer (d. 1665) og Ingeborg Evensdatter. Den sistnevnte var datter av Even Andersen og Marthe Hansdatter..MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Lyshol

Jeg har noen Brunow'er i Bergensområdet - omkring 1650 eller så, med opprinnelse i Danmark. Mye prester!Kan dette være dine folk? Skal se etter navnene dine i kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Tusen takk alle sammen, noen av de hørteskjente ut,men en god del visste jeg ikke,finnes det noen ledetråer enda lenger tilbake?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter F. Vennemoe

Trøgstadpresten Brunovs familie omtales i Norsk Tidskrift for Genealogi bind 1. Niels Pedersen Brunov var bosatt som kappelan på Graf i Trøgstad 1664, med tjenestedreng Peder Lassesen. Navnet Brunov eller Brun kan iflg. artikkelen i NTfG være tatt etter Hans Pedersen Brunov, teologisk kandidat og skolelærer for barna til Trøgstadpresten Niels Muus, som døde i Trøgstad 25.04,1666, '26 år' gammel. Denne kom sansynligvis fra Varde i Danmark, og var trolig sønn av sogneprest til Torkildstrup Peder Hansen Brun. Niels bekostet ifølge Fet bygdebok 6 Riksdaler til Likklede til sin fars kiste i 1690. Nevnt i leiermåls sak på Grav i Trøgstad 23.02.1665, hvor hans hjelper Peder Pedersen ble anklaget for å ha satt barn på en Johanne Andersdatter.En annen mulig kilde til navnet Brunov ville være at Niels Pedersen Brunov sin mor Maren Nielsdatter var barn av Sogneprest til Hvaler 1625-51 Niels Christensen Brun, visse forhold kunne tyde på denne mulighet. Det er også noen mulige knytninger fra denne Maren Nielsdatter til to skifter på Wold i Bærum i 1646 og 1684.Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Dette var veldig interessant!. Jeg har også vært inne på tanken om en mulig forbindelse gjennom MAREN!. Men jeg synes og det hørtes meget spennende ut det om at de kan ha tatt navnet etter Hans Brunov-HVORFOR AKKURAT HAM?. Forresten var Margrethe Elisabeth Laumand`s sønnesønn Jacob Peder Meyer gift inn i samme slekt som denne Niels Muus!. HILSEN. DA.WID.HOW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Det fantes en Andreas Brunow fra Jylland som var rådmann og viseborgermester i Fredrikshald (Halden). Han var g. med Marie Borchmann ('Madam Brunow') (1721-ca.1798), datter av regimentskvartermester Borchmann og Inger Marie Winge fra Christiania. Marie hadde søsteren Birgitte Marie (1729-1795), som var gm. tollinspektør i Fredrikshald, Albert Justsen Treschow (1720-1783) fra Moss.Noen som kjenner fornavnet på Brochmann-søstrenes far ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei. Ser du etterlyser Laumand slekt også. Det er flere som har forsket på glassblåserfamilien Laumann fra Fåberg Lillehammer? Vet du noe mere om din Laumand familie? Liv Marit Haakenstad har mye opplysninger om Laumannslekten. Hun er i Usa noen dager nå. Hilsen MONA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

JEG HAR OGSÅ VÆRT INNE PÅ TANKEN OM AT BRUNOV FAMILIEN OPPRINNELIG KOMMER FRA DANMARK(Og her får jeg bekreftet at det finnes en dansk gren,takk for det!) LAUMAND SLEKTA KAN JO OGSÅ STAMME FRA DANMARK: Nei,den siste jeg vet om er Jacob Jensen Laumand(Laumann), Ifølge mine opplysninger var han klokker i Trøgstad,Siden det ikke har vært spor av noen laumand`er i dette området!. Så vil jeg si at det så absolutt er en mulighet!. HILSEN. DA.WID.HOW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.