Gå til innhold
Arkivverket

[#9591] Hans Edisen, Buksnes-hvor kom han fra?


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

I Buksnes Bygdebok, bind II, side 132, sier Berg følgende: '1813 kommer der en ny jordmann til Horn, Hans Edisen'. Nesten nederst på samme siden sier han: 'I 1865 sitter Christen Hansen som gbr. på løpenr. 6. Hans far, Hans Edisen, satt før på denne gårdspart. Det har ikke lykkes oss å finne frem til Hans Edisens fødested eller hans foreldre, heller ikke kan vi meddele navnet på hans hustru, men hans barn kjenner vi....'I FT 1801 finner jeg på gården Rise Store en Hans Ediesen, 35 år, og hans hustru Ane Rebekka Hansdatter, 48 år.Mitt 1. Sp. Er dette far til denne Christen Hansen som er nevnt før eller er dette en sønnesønn? Markus Hansen, gift med Elen Rolandsdatr. er den slektsgreina vi kommer inn i.Sp. 2. Hvis det er den Hans Edisen, som han ikke kjenner hustruens navn til, er der noen som vet hvor han og hans hustru kom fra, og evt. hvem deres foreldre var?Jeg er takknemlig for all mulig hjelp!Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Denne lå i arkivet (gjesetboka 1999) for slektsbiblioteket: 'Slektene våre løper sammen på Reppe / Utakleiv i Buksnes: Jens Pedersen/Peder Jensen/Edis Pedersen/Anders Edisen m.fl; Abelona Jacobsdtr/Jacob Hansen m. fl'Vet ikke om det er relevante opplysninger for deg, eller hvilken tidsepoke det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malin T. Petterson

Jeg vet ikke om det er faren til Christen, men her er iallefall en Hans Ediesen:år 1782, født 11.aug, døpt 25.aug, Navn: Hans, gård: Uttakleiv, Far: Eidis Hansen, mor: Marithe Sivertsdtr., Sogn: BuxnesMvh M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei. Takk for svarene!Til Mailin: Det kan godt være den rette, men skal kikke litt på hva jeg finner under Uttakleiv. Iflg Bygdeboken skal kona til den Edis Hansen som bor på Hor i 1865 være Hanna Johannesdtr. fra Holand.Til Nina: Vet du hvilken dato dette sto i Gjesteboka? Foreløbig har jeg ingen av disse navnene, men noterer meg dem for å undersøke nærmere.Igjen hjertelig takk til dere begge for resspons! mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Den Hans Ediesen som Malin nevnte, døde trolig som liten. Foreldrene hans, Eidis Hansen og Marithe Sivertsdtr. fikk imidlertid flere barn, og den 6. mai 1787 døpte de en ny sønn for Hans (født 28. apr.). Han burde være en god kandidat til å være far til Christen Eidissen på Horn for han hadde en bror som het Christen. Denne Christen Eidisen ble født 27. mai 1785 og det er vel han vi finner boende hos moren i Gravdal i 1801? Kirkeboka viser at Edias og Marithe flyttet til Gravdal i 1792/93.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Takk skal dere ha for at dere forsøker å hjelpe!Den kanditaten som du Knut nevner , vet noen om han hadde en sønn som hette Markus?Han er i alle fall, så langt som jeg kan se en god kandidat.mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.