Gå til innhold
Arkivverket

[#9592] Fam. Lassen/Abel/Leo - Bergen og Trondheim.


Gjest Carl W. Leo
 Del

Recommended Posts

Gjest Carl W. Leo

Innenlands har min familie vært en grei rett linje bakover med bare ett etternavn, uten forstyrrende elementer.Så skjer det. Som en liten rutinekontroll slår jeg opp, finner til min forskrekkelse en ny Leo under Bakklandet, Soer-Troendelag.Her finner jeg en Carl August Herman Leo, 19 år - født 1849 som gifter seg i det Herrens år 1868 / 1/12 - med Mathilde Dorothea Abel, født Bergen 24.aug. 1845.Jeg slår opp for å se på brudens spesifikasjoner, og der lyser navnet til brudens mor - og min tippoldemor opp:Anna Magdalena Dorthea Lassen.Det er slike ting som får oss til å sitte oppe til småfuglenes sang varsler en ny dag. Hva i all verden har skjedd her - uten at jeg er informert?Forklaringen tok litt tid, men reiser et par spørsmål. Jeg går til Bergen, hvor det later til at familien utførte sine stunts.Bruden er døpt i Bergen, far er bagersvend Mathias Abel og mor er fortsatt min tippoldemor oppført som ugift. Den brave bagersvend er født 9.jan.1822 og er sønn av bagermester Hans Gerhard Abel. I 1861 oppført som kjøpmand Mathias Abel.Og bruden - ja, under Lea finner jeg mine tippoldeforeldre hvor bruden er oppført som datter - Bergen 1865 - tre år før ekteskapet.Brudgommen? Det er åpenbart at det her dreier seg om en slektning av familiefaren.Så er spørsmålet - hvor ble de av? De er ikke å finne i folketellingene for 1875 og 1900. Hva gjorde de på Bakklandet?Er det noen som arbeider med familiene Lassen og Abel i Bergen og tar denne på strak arm?I fall ikke, så innebærer dette videre granskning i Tyskland eller USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Hej Carl! Ser at de iallefall fikk en datter: Angelicke Magdaline Carlsdatter Leo Født 18. okt.1868,Trondheim,Sör-Tröndelag. Döpt 1.dec 1868 samme sted.(Kilde Familysearch).Forøvrig kan du jo bare ta deg en tur på Riksarkivet og titte i kirkebøkene. De står sikkert utflyttet der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl W. Leo

Hei Nina og takk for opplysningen - det var sannelig skarpsindig og raskt ekspedert.Dette innebærer at bryllupet fant sted etter at barnet var født. Bra at du fant ut dette så har jeg et sted å starte og totalt 3 personer - det hjelper.Under mitt siste søk i USA startet jeg totalt med 5 personer, hvorav 1 kunne identifiseres som sikker kandidat.Ta kontakt neste gang du er i Nittedal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Være obs på at du bør sjekke alt du finner via datakilder, som f.eks. Familysearch. Kanskje datoene avviker.Kanskje barnet var årsaken til at de flyttet, født for tidlig, og i mor og far i familie med hverandre? Hvor nære familie mon tro? Kanskje saken har blitt tidd i hjel innen familien? Tipper det. Nææææhhh, dette vil jeg vite mer om....Kan de ha skiftet etternavn? Flyttet til Sverige? Eller over dammen? Anbefaler deg igjen å ta en kikk i kirkebøkene.Min e-mail finner du på min hjemmeside: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Noe gikk meg hus forbi, men nå har jeg fattet mysteriet tror jeg. Carl August Herman Leo ble født den 30 Jun 1849. Ved hans gifte står det faktisk at hans far heter Carl Gustaf Leo. Sted er ikke oppgitt. Kan det være Preussen mon tro?C.A.H.Leo's kone, Mathilde Dorothea, var altså et uekte barn 'gift' til Leo gjennom sin mor. Det ville være nokså upassende for henne å hete Leo da hun giftet seg.Kanskje kom denne CAH på besøk, sjøveien, til sin onkel/far(?)1867/8, forelsket seg nokså upassende i sin onkels/fars nye stedatter og sin stekusine/-søster, gjorde henne gravid og de stakk av? Tipper at de etterhvert dro tilbake til det stedet han kom fra.For de kan vel neppe ha dødd?Tipper at svaret ligger i Preussen jeg.Du vet vel også at Carl Wilhelm Heinrich Leo's far het Andreas Leo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl W. Leo

Nina. Ja, Andreas Leo har jeg et maleri av fra 1847.Har også et brev fra Prædikeren Grauert i Neu Ruppin, datert 17.april 1859, hvor det refereres til CWHLs verge, tapetsereren? Krause om penger som ivaretaes av Krause. Det står også :' Din far skal være fortsatt frisk'. Det må bety at CWHL ikke hadde voksne slektninger og at Andreas var annet steds. Dette bekreftes ved undersøkelse i Neu Ruppin, det finnes ingen påviselig nære slektninger av de to innen rimelig tidsrom. Derfor har jeg stoppet ved Andreas, som jeg vet lite om.De to som giftet seg på Bakklandet var enten moderne, rasjonelle mennesker som foretok både barnedåp og bryllup på samme dag, 1.desember 1868, ja, hvorfor ikke gjøre alle viktige ærend når man allikevel var i kirken. Eller det var bestilt time for kirkelige handlinger og kirkebok-føring på Bakklandet.I alle fall, det åpner mulighet for å se nærmere på to personer til:Chr. A. Leo, bosted Bergen, norsk, ankomst Ellis Island 27.feb.1893 med Britannic, White Star Line, fra Liverpool, UK. 21 år.Christian August begynner å rime bra nå. Og i liste over naturalizations, South Dakota; 1907:Henrik Leo, norwegian. Trolig blindspor, men navnet er ikke utenkelig.Tar vel lysår før jeg finner ut av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Fant 3 norske Leo'er + en 'US citizen Leo' på Ellis Island. Kjenner du til de tre andre da?Mikal O.Leo, Stavanger, 1898, 17 år.Ut av manifestet å lese kan det like godt stå Lea.Chr.A. Leo ......, , 1893,21 år. Etter mye leting fant jeg manifestet(!!!) hvor det står at han skulle til Chicago (Rull 603....nr.290). Sier det deg noe?Ole Leo, P.Bergen, Myking, 1909, 18 år.Kan se ut som om han skulle til sin bror Lars Leo (Lee) i Washington.Ernest Leo, 1921,33år,Fra Kristiania, US citizen.Adresse Brooklyn NY.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.