Gå til innhold
Arkivverket

[#9594] Wold`s vognfabrikk i Drammen


Gjest Anne M. Gilhuus
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne M. Gilhuus

Min amerikanske 'kusine' Katy har sendt meg to bilder som er tatt utenfor hennes oldefar Martinius Jørgensen Wold`s vognfabr. i Drammen, men det står ikke hvor i Drammen denne lå, så nå lurer hun på om noen i Drammen vet noe om denne fabrikken. Jeg kan dessverre ikke hjelpe henne der, så nå håper vi på at noen i Drammen el. omegn vet noe :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I 1900 Drammen, Fremgaden 267. Der finner du enken Elise Wold f. 1846, Vognmagerforretning (egen) og hennes barn. Fremgaden mener jeg ligger på Strømsøsiden. Muligens er dette den vognfabr. du ser etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne M. Gilhuus

Takk skal du ha Berit. Katy vet visst at Elise Wold satt der som enke under folket. 1900., men er ikke sikker på om hun vet adressen. Hun ville visst også gjerne vite hvor lenge denne fabrikken var i drift osv. så derfor håper jeg på at noen i Drammen vet noe mer om den :-) mvh Anne M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Næss

Siterer fra Drammen Byleksikon: 'Fra 1866 til 1898 var Fremgaten det offisielle navn på den nåværende Tollbodgaten, tidligere Strømsø Storgate'. Tollbodgaten går ut fra Strømsø Torv nedover langs elven i retning av de gamle havneområdene. Dessverre står det ikke noe om Wolds Vognfabrikk i Drammen Byleksikon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne M. Gilhuus

Takk for opplysningen alikevel Tore, for dette visste ikke jeg...tiltross for at jeg er vokst opp nær Drammen, og gikk på skole der :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Michael Wold

Meg navnet er Michael John Wold JEG er Martinius Wold's stor , stor praktfull og JEG er ser om mere opplysninger på seg og Elise annet slektningene . Jeg håper det du kanne oppfatte denne. Takk og du kanne e - innlevere meg for admin@arnnetworks.comMy name is Michael John Wold I am Martinius Wold's great, great grandson and I am looking for more information about him and Elise and other relatives. I hope you can understand this... Thanks and you can e-mail me at admin@arnnetworks.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne M. Gilhuus

Hi Michael Did you get my mail? I tried that link, but it said that the site could not be found. I `ve got 2 pictures from Katy long time ago. The pic is from Drammen and Wold`s factory...maybe it`s the same pic?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Wold

Yes Anne I did get your e-mail! Thanks. I have already talked with Katy via e-mail and we are indeed related. Thank You....Here is a link that will work....http://arnnetworks.com/drammen_factory_72.jpgI put a period on the last link by mistake. I would love to see the other pictures that you have! Do you live in Norway? Thanks for the information. My father, Arvid, will be here over the christmas holiday and is bringing more pictures that we found when my grandfather, Henry Anton passed two years ago (he was the son of Anton Henry - one of Martinius sons).Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Margrete Gilhuus

I`m not sure which one is Martinius, you have to ask Katy :-) I`ve got that picture from Katy, and another one. Do you want me to send that to you? I belive that the little boy with the black hat to the right is Thorleif Lærum, and his father Otto Lærum is standing beside him. The children to the left.....one of them are Julie Lærum. And yes...I`m living in Norway :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Berit Knudsen

Hei Anne.Jeg har funnet noe om slekta til Martinius i Folk og Fàr av Skoger historielag. Det er en god del og ganske artig. Jeg vet ikke om dette er gammelt nytt eller av interesse. Kan du gi beskjed om du vil jeg skal skrive det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Margrete Gilhuus

Heisan Berit :-) Tar gjerne i mot det du har jeg, så får jeg etter beste evne prøve å oversette det for min amerikanske 'kusine' Hun er veldig ivrig etter å få vite alt hun, og de av hennes slektninger som er etterkommere etter Martinius, kan komme over av opplysninger om ham! Michael har kommet i kontakt med henne, så da blir det nok en til som blir glad for opplysningene du kan frembringe :-) (Får bare håpe at min engelsk er noe bedre enn hans norsk! ;-) Har du scanner kan du jo bare scanne det og sende meg det?! E-mail adr. min er A-M-G47@netcom.no Mvh Anne M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Plass 50-Tørjevollen.Tørjevollen - eller Torgersvollen/Terjevollen som den også er blitt kalt, en en meget gammel boplass der den ligger syd-østvendt i Rønnehueåsen. I dag er plassen nærmest gjengrodd der den lå i en gammel gangvei midtveis mellom Rønnehue og Stallane. Også stien kan i dag være vanskelig å følge, men bruker en derimot skogsbilveien inn til Tørjevollsfråa, der hvor Tryttjerbekken og Raubekk møtes, vil en nok finne konturer etter denne plassen en 3-400m opp i lia av Rønnehueåsen. I bekkestryket nedenfor i sin tid lå en oppgangssag.Men tilbake til selve stedet, Tørjevollen, som lå lyst til i et ellers brattlendt terreng. -Så litt om de første her-.Deretter fulgte Jørn Tørjevollen. Etternavnet har han vel fått etter han kom til stedet omkr. 1843. Han var gift med Anne, som hadde tjent hos Westby på Søndre Imjelt. Hun var forøvrig søster til Jon og Per Stallane, og var fra Landerud i Rollag. Det sies om Anne at når hun skulle flytte til Tørjevollen, hadde hun gått helt fra Rollag. Ikke nok med det, hun hadde gåttt og strikket, og i tillegg bar hun på en primgryte.Om Jørn Tørjevollen ble det sagt at 'han hadde et godt hode', og hadde lært seg selv og sine barn å skrive. Jørn hadde vært formann hos Torkel Westby - også kalt Imjelten, og da var han blitt kalt Jørn 'akkurat', ikke noe dårlig klengenavn. Anne og Jørn hadde følgende barn:1. Olava - som senere kom til Rønnehue, s.d. 2. Martinus - senere Wolls vognfabrikk i Drammen. 3. Johann - gift med Kristen Øya. 4. Anton - reiste til Amerika, men kom hjem igjen senere. 5. Karl - reiste også til Amerika. 6. Maren - hun lå i flere år på Imjeltsetra som seterjente. Senere reiste hun sammen med faren til Amerika og ble der gift med en Lee. Om Maren fortelles det at når faren hennes, Jørn, lå for døden, kom hun hjem dagen før han døde. Maren var glad i sine hjemlige trakter, og var hjemme fra Amerika flere ganger. Da måtte hun inn til Tørjevollen og bl.a. se der hun hadde hatt gulrotseng som barn, og gråt hver gang hun så igjen stedet. Siste gang hun var hjemme var i 1922. Hun døde få år etter. 7. Birgitte - reiste også til Amerika, men kom senere tilbake og giftet seg med Arnt Lundeby. De bodde en tid på Skulkerud og på Rønnehue, til de reiste til Amerika i 1924. 8. Sopie - reiste til Amerika. 9. Herman - reiste også til Amerika.Det å reise til Amerika var liksom alternativet på den tiden, og i 1868 reiste Jørn sammen med barna Maren, Birgitte, Sopie og Herman også dit. Det var seilskutenes tid, og turen over tok hele 7 uker, og det fortelles at de hadde skonrokker som niste. Det var mens Jørn og barna var i Amerika at Anne setret på Vesle-Gravdal, men bodde på Tørjevollen om vinteren. I 1875 reiste Anne etter til Amerika, I 1877-78 kom Jørn hjem igjen, og straks etter også Anne, de bodde nå på Tjørnevollen til Jørn døde i 1892. Slik berettes historien, enn om den virker usannsynlig. Anne flyttet så til datteren Olava, som var kommet til Stubberud. Det var i 1901, senere bodde hun hos Anna stubberud. Den siste som bodde på Tørjevollen var sønnen Anton, som var kommet tilbake fra Amerika. Han skal ha bodd her en tid. Senere forfalt husene og vollen er igjengrodd.Fortsettelse ang. de andre personene følger senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg måtte vike plassen litt for andre.Plass 49 - Rønnehue:Olav var gift med en gjørtler (-en håndverker, fortrinnsvis i messing) - Ole Johansen. De kom fra Rebbansbakken i Drammen, bodde en tid på Vestmannsbråtan på Konnerud, så en tid på Heia, hvor en tror Ole døde. Olava kom til Rønnehue i slutten av 1870-åra. Hun drev seterdrift og hadde leiekrøtter om sommeren, ellers hugg og drog hun og barna trevirke til lastebenker. Det fortelles at Olava var sprek, og det kom godt med.Olava og Ole hadde følgende barn: 1. Anton f. 1866 gift med Johanne Treholdt, søster av Hellik Lie. 2. Johan døde ung på Rønnehue. 3. Inga gift med Karl Skullerud. 4. Jørgen (Dalen). 5. Anne f. 1872, kom til Stubberud. 6. Olaf f. 1888, kom 1914 til Åserud, i 1927 til Langum. 7. Karl døde også forholdsvis ung.I 1905 bodde Birgitte og Arnt Lundeby her en tid før de dro til Amerika.Plass 55 - Skulkerud:karl - gift med Inga Rønnehue. De bodde en tid på Saggravdal, hvor de mener Karl bygde husene. De flyttet senere til Rønnehue, hvor Inga døde. Karl giftet seg igjen med Josefine Gomrud Viksetra. Karl var sønn av Kristian Jensen Skulkerud, 'Skulkeru'n', som var født på stedet i 1816-rundt 1890. Kristian ble gift med Anne Olsdt. fra Hof, f. 1823.Senere kom Per Stallane og datteren Jøran hit og bodde her da Per døde i 1906.Plass 51 - Stallane:Jon Knutsen Stallane, opprinnelig fra Landerud i Rollag, var den neste som kom hit. På en bytur sin bror Per. Per hadde ordnet seg med billett til Amerika, men nå byttet de rolle. Jon overtok Amerikabilltten, mens Per dro til Stallana og overtok der.Om Jons reise til Amerika fortelles at hans kone fødte et barn under turen som tok svært lang tid den gang med seilbåt. Men barnet døde og ble begravet i havet. Dette gikk så hardt inn på moren at hun var ikke frisk etter den tid.Per, også kalt 'Stallin', var gift med Jøran Olsdt. De hadde følgende barn: Even, Knut, Ola, Halvor, Birgitte, Jøran, Margit og Christiane.Det var alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Wold

Anne & Berit, Thanks for the information. I am in the process of translating it to english. Yes, Anne, my Norge is pretty bad ! :-) But I am trying !Thanks !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Wold

Maybe someone can help. When looking at birth places I sometimes see something like 'Skauger Prgd' what does the prgd mean? and where would Skauger be located?Thanks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Prgj/prestegjeld = parish. Skoger/Skouger is in Vestfold, close to the town Drammen.Anne M. Gilhuus said she would try to translate it into english. If you can wait for her help I belive it would be better for you.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Margrete Gilhuus

I had to give up that translation job :-) So Michael....now you can get yourself a good laugh! But my oldest son are going to try, so I have to wait for him to find time to do that. And then I`ll send it to Katy, and you can get it from her. Its a lot of typical norwegian names and words in that article Berit found ......so it`s not easy to translate...but I belive my son will do a much better job than me :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.