Gå til innhold
Arkivverket

[#9595] Tore Knutsdatter, f. ca. 1763 i Enebakk???


Gjest Heidi Økern
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Økern

Kan noen hjelpe meg med mer info om henne? Hun var gift med Aslak Olsen (1753-1831) og de bodde bl.a. på Søndre Råken under Vik i Enebakk. Kjenner til fem barn: Ole, Marte, Anders, Johanne og Knut. Vet noen HVOR og NÅR hun er født og hvem som er foreldrene hennes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I Familysearch fant jeg en Tore Knudsdatter dpt. 15/5 1763 Enebakk, far Knud Petersen. Om dette er rette person vet jeg jo ikke. Om du ikke har det fra før så fant jeg også ekteskapet: 18/10 1781 Enebakk Aslak Olsen og Tore Knudsdatter. Kanskje finnes det bygdebok for Enebakk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Jo, det finnes gode bygdebøker for Enebakk (unntatt Enebakkneset), men de sier ikke noe om foreldrene til Tore ifølge min avskrift. Jeg har sønnen Ole i et aneregister jeg har satt for en svensk bekjent.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Økern

Ja, Ole er min 2*tippoldefar. Jeg har bind III av bygdeboken for Enebakk, men har heller ikke funnet noen spor etter Tore's forfedre der (uten at jeg kan si at jeg har gransket den grundig). Takk skal dere ha så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Hei! Jeg har samlet noen opplysninger om Tore Knutsdatter. Riktignok er ikke Tore nevnt som datter av Knut Pedersen på Buer i Enebakkboka, men det er mange opplysninger som tyder på det. Jeg tror at Knut var sønn av Peter Persen i Rausjø, og at han som voksen kom til Søndre By og så til Buer, men det er ikke sikkert. Hilsen Laila Kornstad.Døpte 1763 15. mai: Knud Petersen Bye PB. Tore. Fad. fra Krogstad og Næs.Konfirmert 1778: Tore Knudsd. BuerGifte:1754: 5. d. 13de Mart: Knud Pedersen Røsiøe med Johanne Ottosdatter Egebergdalen. Enebakk bygdebok III s. 759: HUSMENN OG ANDRE i Rausjø PETER PERSEN er nevnt her fra 1732 til 1750-åra. Han var g m Kirsti Knutsd., som det var skifte etter i januar 1740 (Sk. 6-36). Barn: Per f ca. 1717, Dorte, g m Per Persen Østenbøl, Inger f ca. 1720, Tosten f ca. l725, Mari f ca. 1727, Knut f 1732, g 1754 m Johanne Ottersd. fra Eikebergdalen, Gunner f 1735, Ola f 1737. Peter Persen ble g 2.g. 1743 m Dorte Persd. Barn: Kirsti f 1745, Kirsti f 1753.Enebakk bygdebok II s. 630: BUER KNUT PERSEN fra Søndre By ca. 1730-18?, g m Johanne Ottesd. fra Ubberud? ca. 1728-18? Barn: Ole, br. av Huserud, Hans f 1754, g 1782 m Dorte Jensd. fra Krokstad, br. der 1797-1802, av Tukkebøl 1802-05, av Huserud for hennes fetter Jon Toresen Randum 1805-15, kjøpte fedregarden Nedre Buer, dvs. Øvre Buer (bnr. 2), i 1812, se nedafor, Kirsti ca. 1757-1802, g 1784 m Ola Akselsen Jevik, bodde først på Ødeby på Enebakkneset, så på Torshov (der Ola døde i 1789 og Kirsti i 1802), g 2. g. m Kristian Pettersen, Gunner, Anne, g m Nils Jonsen Glenne.1801 Vik i Enebakk: Aslach Olsen Mand 51 Begge i 1.egt.Huusmand med jord M Thore Knudsdtr Hans kone 38 Begge i 1. egt. K Ole Deres børn 18 Ugift Arbeider med foreldreneM Marthe Deres børn 15 Ugift Arbeider med foreldrene K Anders Deres børn 10 M Johanne Deres børn 7 K1781: Enebakk kirkebok nr. 3, trolovede og copulerede 1781, Trolovede Juni 23. Dragon Aslak Olsen WestbyE. Pigen Tore Knudsd. Buer. C: Holm Buer, Ole ib. D. 18 Octbr. Copul.Døpte i Enebakk 1782: Octbr. d. 27: Aslac Raakens DB. Ole. Faddere: Peder Bierkland, Sven Sætra, Kirsti Bierkl., Mari Knudsd. Næs.Døpte i Enebakk 1786: Jan.? d. 8: Aslach Raakens PB. Marthe. Faddere: Aase Myra, Kirsti Bjerkeland, Svend Sætra, Amund Myra, Ole Buer.Døpte i Enebakk 1791: d. 26 Junii: Aslac Raakens DB. Anders. Faddere: Kirsti Bierkld, Ane? Do., Siri Tang., Nils ib. Sven Raken.Døpte i Enebakk 1793: Dcbr. 26: Aslach Rokens PB. Johane. Faddere: Kirsti Bierkld., Siri Jahr?, Ane Myra, Peter Nygd., Ole Tangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.