Gå til innhold
Arkivverket

[#9596] Ewind Ewindsen i Bergen, hvem er han, hva drev han med?


Gjest Tor Hauge
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Hauge

Ved søk i Digitalarkivet dukker ovennevnte person opp: Døde i Bergen 1668 - 1815 person 64130 Johan Jørgen Kalenbach, etternavn Ewins, alder 12,5 Ewin Evindsen Garvers Søn fra 16/44 død o1.11.1806 til Domkirken, videre: person 61639 Cecilia Maria Ewindsdatter 3 3/4 Ewind Ewindsen Garvers datter fra 10/147 død 24,12. 1808 til St videre person 62779 Joh Evinds* 031 Evind Evindsen Tømmermands søn fra 16/44 død 08.04 1812 til St.j Hva er forklaringen? Formidlingssentral !?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Mulig jeg tar feil, men jeg forstår det slik at f.eks. 10-147 og 16-44 er gateadresser, og at fedrenes yrkestittel også står der. Ewind Ewindsen garver og Evin Evindsen tømmermann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Hva er problemet bortsett fra at avskriften er misvisende? Overskriftene er: Førenamn Etternamn Kjønn Alder Merknad Adresse Dødsdato Gravlagt År PrestegjeldDvs at 10/147 er Adresse = Rode/Hus ogDK og StJ er prestegjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Hauge

Er klar over roder, og prestegjeld. Jeg har Johan Jørgen Kalenbach i slekta og prøver å få oversikt. Det virker som om Ewind Ewindsen har 'formidlet' stått for begravelser på forskjellige. Finner ikke foreldrene på Johan Jørgen Kalensbach, Johan Jørgen Calenbach og hustru Kirstine Marie Busch, gift 27 jun 1787 i Bergen, Domkirken Sogn. En yngre bror av sønnen Jørgen, Simon Christian Calmbach født 9 jul 1788 .Ved folketellingen 1801 er Simon Christian benevnt Holback, i skredderlære hos Lars Olsen rode 23, nr. 16,.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Reither

Er ikke helt sikker på om jeg heller forstår problemet, men jeg har slått opp i basen du henviser til og brukt 'etternamn' 'børjar på' og så skrevet inn 'Ewin'.Da får jeg opp følgende:'6768 Henrik Ewindsen, m, med ligp. fra landet (vet ikke hva ligp. står for, men regner med at det har noe med liktransport å gjøre), Apr 10, 1733, St.J.', '2793 Ide Ewindsdotter, k, 17, paa Stølen, Feb 26, 1757, StM', 61639 Cecilia Maria Ewindsd., K, 3 3/4 Ewind Ewindsen Garver's Datter, 10-147, Des 24, Des 31, 1807, StJ' og til slutt 'din' '64130 Johan Jørgen Kalenbach Ewins., M, 12 1/2, Ewin Evindsen Garver's Søn, 16-44, 111, 611, 1806, DK'Dette forsår jeg slik: Henrik Ewindsen, mann, antakelig tranportert inn til byen fra 'landet' ett eller annet sted, begravet 10 april 1733 fra St Jørgen. (St. Jørgen var visst kirke for 'Bergen landsogn'). Ide Ewinsdotter, kvinne, 17 år, bodde på Stølen og ble begravet 26. februar 1757. Hvilken kirke StM er jeg ikke sikker på. Cecilia Maria Ewindsd., kvinne (pike), 3 og 3/4 år, var garveren Ewind Ewindsens dattaer, bodde på rodeadressen 10-147, døde 24. desember og ble begravet 31. desember 1807 fra St. Jørgen og Johan Jørgen Kalenbach Ewins., mann (gutt), 12 år, garver Ewin Evindsens sønn, bodde på rodeadressen 16-44, døde 1. november og ble begravet 6. november 1806 fra Domkirken.Ide og Johan Jørgen er etter alt å dømme søsken, og familien har flyttet etter Johan Jørgen var dør, men før Ide døde.Den Johan Jørgen Kalenbach som gifter seg med Kirstine Marie Busch kan uansett ikke være den samme som denne garversønne, som jo dør 12 år gammel. Han kan imidlertid være en bror eller annen slektning, uten at jeg aner noe om det.Når det gjelder 'Joh Evinds, Evind Evindsen Tømmermanns søn' så kan det jo hende at det er en bror, selv om det virker litt rart at faren Evind har to forskjellige yrker, men det kan jo også være at presten har skrevet feil yrke i kirkeboken. Ikke alle prester var like flinke til å føre bøkene. Noen 'samlet' øyensynlig 'opp' en del kirkelige handlinger før de skrev dem inn. Synes jeg ser det for meg at presten gikk omkring med lommen full av løse lapper der dåper, vielser og begravelser var skrevet ned, og til slutt tok seg sammen og fikk skrevet de inn i kirkeboken! Ikke rart hvis enkelte detaljer kom litt 'på halv åtte' da! Dessuten kjente vel prestene ofte sine sognebarn, slik at de ikke alltid spurte etter detaljer - og viste seg å huske litt feil når ting skulle skrives ned! Prester var bare mennesker - den gang som nå! :o)Men uansett tror jeg du kan se bort fra at Ewind Ewendsen formidlet begravelser - han fulgte nok dessverre sine barn i til graven i tur og orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Johan Jørgen Lenke som dør i 1806 er vel sønnen til det ekteparet som du oppgir selv om han er født i 1791?Simon er dermed en ELDRE bror av Johan. Blander du far og sønn pga likt navn?Etternavn Ewins i oversikten over døde vil jeg tro er en registreringsfeil inntil du evnt får bekreftet at det står i originalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Med unnatak at det neppe var Ide, men Cecilia Maria som var syster til Johan Jørgen, er eg stort sett samd med Else. Når det gjeld likp. står det for likprediken/likpreik/liktale. Kyrkjene du nemner er ikkje heilt rett: StM er fattigkyrkjegarden St. Martini (v/dagens Fløybanestasjon), StJ er St. Jakob fattigkyrkjegard ved/innanfor Statsporten (må ikkje forvekslast med SJ = St. Jørgen.Før kyrkja i Strusshamn kom i 1742, høyrde Askøy = Laksevåg og sør Askøya til Domkyrkja. Folk frå dette området vart ofte omtale i kb som 'frå landet' - og til vanleg gravlagde på fattigkyrkjegarden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Problemet oppstår avdi JJC er fødd etter at faren er død (afg.garver) og at EE vert gift med enka i 1797. Dermed er JJC steson til EE når han døyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Dersom du i 'Døpte ...' søker med Fars enavn børjer på Ke og velger varianter av Kehlenbech så er det mulig at det er en sammenheng med din Johan. Jeg har Henrich i mitt tre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Så blir det spennende å se om han er graver eller garver. Trykkfeil er nærliggende. At Even er svigerfarens svoger er i hvertfall galt.Johan Hendrich kan være en kobling tl Kehlenbeck som jeg antydet. Det er nok ham som er døpt Johan Jørgen i hht alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Reither

Takk til Bjørn - da lærte jeg noe mer om kirkene i Bergen! St. Jacob burde jeg vel ha visst, men at det lå en St. Martini der Fløybanen nå ligger var interssant! Hvilken kirke var det som brukte den? Domkirken? Mariakirken tilhørte jo hanseatene, så den var det neppe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

St. Martini var opphaveleg ei lita tysk kjerke som vart nytta av tyskarane lengst inne på Bryggen. Den brann i 1702. Kyrkjegarden vart sidan nytta som fattigkyrkjegard for Krosskyrkja fram til Fredens Bolig på Stølen tok over kring 1809. Den nørste av Christi Krybbe skular er bygd på kyrkjetomta, den andre på delar av kyrkjegarden, etter det eg veit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Hauge

Takker for alle innspill. Var ikke klar over Kirstine (Sine) Marie Busch`s andre ekteskap, hvor Evend Evendsen kom inn i bildet, skal arbeide litt med det, så skal utfallet komme her. Det er på Busch siden jeg kommer inn i bildet, ikke så svært nært (tippoldebarn av søskenebarn til henne) sier Brothers Keeper, vanskelig å forstå lettere å se under beregnet slektsforhold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Hauge

1. Kirstine Marie Busch også kjent som Christine f. ___ 1773, døpt: 21 apr 1773, Bergen, Domkirken Sogn, (datter av Ole Christian Busch og Cæcillia Marie Lund) g. (1) 27 jun 1787, Bergen, Domkirken Sogn, Johan Jørgen Calenbach, yrke: garver/ afg. garver, d. før 1797, g. (2) 10 sep 1797, Bergen, Domkirken Sogn, Evend Evendsen, også kjent som Even Thorsten Stavangershavn f. ___ 1773, yrke: Garver. Kirstine døde 9 aug 1813, Rode 5, nr. 127 ( Trangesmuget 14 ), gravlagt: 13 aug 1813, Bergen , Korskirken Sogn, Fredens Bolig. garver pige ved første ektskap, 2. ekteskap med Evend Ved f.t 1801 nyttet navnet Stine Maria Busch. De bor Rode 11, nr, 62 hjemme hos/ med faren hennes, Dødsfall også registrert på Stine Marie Busch Johan: Ungkar Ved sønnen Simon Christian`s dåp benevnes faren Johan Jørgen Calmbach, yrke garver. Evend: Hans første ekteskap, unkar tjener. Gift i fro preken Ved dødsfall Stine Marie Busch, han Landevern ved 2. Depot Divisjon (13.08.1813) og navnet er Even Thorsten Stavangershavn, muligens Askvoll iflg ………. Digitalarkivet setter født i Stavanger. Mødte ey til undersøkelses- kommisjonen 27.04.1805, og havde havt ud 2de Gange angl af slag. Barn med Johan Jørgen Calenbach: i Simon Christian Calmbach også kjent som Holback f. 9 jul 1788, døpt: 13 jul 1788, Bergen, Domkirken Sogn, yrke: Skredderlære, bosted: ___ 1801, Rode 23, nr. 16 (Sandvsvei, Ny 1). Ved folketellingen 1801 er Simon Christian benevnt Holback, i skredderlære hos Lars Olsen rode 23, nr. 16 12 år Simen Kalmbach Dom-Kirken 15 år Dreng Bergen SkrædderLære hos Peter Wærnis HR: Rode 3. bogst: n: 0 HR-72 (Examination board 1803-5 - Bergen), (Undersøkelseskommisjonen). ii Johan Jørgen Calenbach f. 7 mai 1791, døpt: 11 mai 1791, Bergen, Domkirken Sogn, d. 1 nov 1806, Rode 16, nr. 44 ( Valckendorffs gate15), gravlagt: 6 nov 1806, Bergen, Domkirken Sogn. I digitalarkivet døde i Bergen 1668 - 1815 person nr. 64130 er det under merknad på Johan Jørgen Kalenbach, oppført Ewin Evindsen Garvers sønn fra rode 16, hus 44. Alder er riktignok oppgitt til 12 1/2 år. Ved f.t 1801 er tatt Johan Hendrich Kalnbach 10 år Muligens Johan Hendrich kan være en kobling til Kehlenbeck som jeg (TA) antydet. Det er nok ham som er døpt Johan Jørgen i hht alder. Barn med Evend Evendsen: iii Eva Barbro Evendsen også kjent som Barbra f. 11 sep 1798, døpt: 19 sep 1798, Bergen, Domkirken Sogn. Faren, Even Evensen er da skomagersven iv Cecilia Maria Ewindsdatter f. ___ 1802, døpt: 14 feb 1802, Bergen, Domkirken Sogn, d. 24 des 1807, Rode 10, nr. 147 ( Kjeldersmuget 19), gravlagt: 31 des 1807, St. Jørgen. Død 3 3/4 år, Faren, Even Evensen er nå graver. Så langt:, jeg har da funnet så noenlunde ut av Kirstine Marie Busch. Finner ikke så mye om hennes 1.ektemann Johan Jørgen Calenbach, og heller ikke om hennes 2. den mann Evend Evendsen/ Even Thorsten Stavangershavn. Det får så være, selv om nysjerigheten m.m. fortsatt pirrer, får se en annen gang, men det var Bush som var målet. Even var Landevern ved 2. Depot Divisjon , kan kanskje finne noen i militær opplysninger. Legger dette inn for å holde mitt løfte om at jeg skulle legge inn utfallet, takker for hjelpen det var ekteskap nummer to som løsnet mitt problem. Takker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Tor Hauge

Gikk tilbake til dette innlegget, husket det var lagt inn opplysninger om kirkene i Bergen. Har nu funnet forkortelse SP, kan det være feilskriving for SK, eller er det noen kirker i Bergen : SP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.