Gå til innhold
Arkivverket

[#9598] Thyrholms Kjelder ved Borkehullet, Kristiania


Gjest Johan Fredrik Bockelie
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan Fredrik Bockelie

Er det noen som kjenner til 'Thyrholms Kjelder' ved Borkehullet i Kristiania? Min tipp oldemor drev et bevertningssted der fra ca. 1819 til 1838. Jeg antar at det var omkring der restaurant Gullfisken lå, men er på jakt etter en mer nøyaktig adresse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Har du sjekket Oslo Byleksikon? På Netscape fant jeg følgende utsagn: Borkehullet, mellom H. Wangs og Rosenkrants sjøboder.--Fiskebryggen i Borkehullet, (det var bortenfor Tolbodbrygga). Kanskje du kan finne mere på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Jørgensen

Ja, noen adresse til 'Thyrholms Kjelder' kan jeg ikke gi, men Borkehullet var altså et salgs 'hull' i gatelegemet i forlengelsen av børshaven (som nå praktisk talt er borte). Sitat fra Oslo byleksikon: 'Borkehullet, et firkantet basseng mellom den tidligere Fiskebryggen og den gamle Langbryggen, gjenfylt 1905 i forbindelse med byggingen av den nåværende Langkaia. Oslo havnelager står her nå'.Din antagelse om 'omkring der Gullfisken lå' er god. På mitt kart fra 1887 framgår det at Borkehullet lå temmelig nøyaktig som et kvadrat mellom dagens Fred. Olsens gate, Rådhusgata, en tenkt forlengelse av Strandgata og en tenkt forlengelse av Revierstredet.Ut fra kartet kan sannsynlig adresse ha vært Store Strandgaten (nåværende Fred.Olsens gt.), Lille Strandgaten (Strandgaten) eller Rådhusgaten.Men som sagt - hvor selve Thyrholms kjelde lå, kan jeg ikke hjelpe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Jørgensen

Hei igjen Johan Fredrik,jeg kunne ikke legge dette helt fra meg og har undersøkt litt nærmere. Det viser seg at din antagelse var særdeles god. Din tipp-oldemors bevertningssted lå nok nettopp i kjelleren til Guldfisken.Jeg siterer fra Henry Røsoch, 'På Vandring i Christiania', Cappelen 1951: 'Skipperhusene var også havnerestauranter ... som holdt til nede på den gamle fiskebrygga ved Sadelmakerhullet. I begynnelsen av 1900-årene ble et av de mest kjente ... revet ... så nå har vi bare Thyrholmgården igjen med restauranten Guldfisken, et spisested med gamle tradisjoner her nede i havna. I 1880-90-årene var det flere spisesteder i gården. Restauranten ble drevet av restauratør E.Pedersen og var et solid matsted, mens enkemadame Egersen drev spiseforretning i kjelleren. 'oppe i byen' kjente de forresten bedre en annen kjellerforretning i gården, ut mot selve fisketorget, nemlig madame Richters anchvoisforretning.'Hvorvidt din tipp-oldemor het Egersen eller Richter kunne jo vært morsomt å få høre. Byleksikonet benevner forøvrig Rådhusgata 2 som Thyrholmgården (med Guldfisken).Forøvrig blandet jeg sammen Borkehullet med Sadelmakerhullet i forrige innlegg. Sadelmakerhullet lå innerst mot børsen, og Borkehullet, som var litt støre, lå utenfor (altså lenger mot syd).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Fredrik Bockelie

Takk til dere alle for bidragene. Jeg har vært klar over at Thyrholmgården inneholdt restaurant Gullfisken. Det jeg ikke var sikker på var om Thyrholms Kjelder lå i den samme gården, fordi Thyrholm også eide andre eiendommer i området. Det som Lars sier om at enkemadame Egersen drev spiseforretning i kjelleren indikerer at dette kan være det stedet jeg leter etter. I tiden omkring 1810-1819 var kjelleren en spiseforretning og til dels overnattingssted drevet av Los Gudmund Hansen. Han giftet seg i 1816 med min tipp oldemor, Ragnhild Halvorsdatter Solberg fra Nesodden (hennes far drev vertshus på Nesodden). Hun drev så stedet for Gudmund når han var ute på jobb, og om vinteren drev de det sammen. Gudmund døde i 1819, og Ragnhild overtok da driften av kjeller lokalet. I 1821 giftet hun seg med styrmann Christen Bockelie, min tipp oldefar. Han døde i 1823, og Ragnhild nå enke for annen gang, fortsatte driften frem til 1828, da hun som enke etter en sjømann fikk dispensasjon til å drive bevertning, men i likhet med mange andre i byen, uten skjenkerettigheter for øl og brennevin. Hun fortsatte driften i kjelleren frem til hun giftet seg med boktrykker Hans Martin Høegh og flyttet til Tromsø sommeren 1838. Ragnhild mor, som var enke, fikk overdratt rettighetene da datteren flyttet. Hvorvidt hun også overtok driften i Thyrholms kjeller vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.