Gå til innhold
Arkivverket

[#9606] Arbeidere ved Rjukanbanen


Gjest Øystein Djuv Stiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Øystein Djuv Stiansen

Min oldefar SEVERIN STIANSEN jobbet blant annet som arbeider på jernbanen til Rjukan rundt 1907-1910 (litt usikker på årstallene her).Finnes det et register over arbeiderne på denne jernbanen, evt lønningslister?Mvh Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Hallo Øystein!Det er slett ikke usannsynlig at det eksisterer fortegnelser over ansatte ved Rjukanbanen. Viktig blir det å vite om det dreier seg om anlegget av banen eller den senere driften. Jeg oppfatter ditt innlegg slik at din oldefar var beskjeftiget ved anleggsarbeidet?Jeg vil anbefale en henvendelse direkte til Hydro, kanskje på Rjukan, men muligens helst på Notodden, der jeg tror mye gammelt arkivstoff tas vare på. Siden man p.t. arbeider ganske bredt med Hydros historie med sikte på 100-års jubileet i 2005, er det tenkelig at noen har rimelig god oversikt over hva som finnes av stoff fra 'pionertiden'. Det kan også være en meget god ide med en første henvendelse til pensjonist Per Pynten på Rjukan.(Han finnes i telefonkatalogen! Hils ham fra meg). Pynten har lenge vært meget sterkt interessert i lokalhistorien på Rjukan.Anleggsarbeidene på Rjukanbanen startet 7. august 1907 med 600 mann og banen kunne tas i midlertidig bruk etter halvannet år, altså tidlig i 1909. Anlegget omfattet 30 km bane til Tinnoset, ferger og fergeleier på Tinnoset og Mæl samt Vestfjorddalsbanen, 16km, fra Mæl til Rjukan.Rjukanbanens ansattes fagforening feiret sitt 70-års jubileum høsten 1979. (Det husker jeg spesielt godt, siden det var min første representasjonsoppgave etter at jeg begynte mitt arbeid der oppe i august 1979).Jeg håper å få høre hvorvidt du lykkes i din jakt!MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Djuv Stiansen

Hei Hans!Hjertelig takk for svaret! Dette var en god ide, og jeg skal ta kontakt med Pynten om ikke lenge. Jeg er veldig spent på om han har oversikt over dokumentasjon fra perioden.Du har helt rett i at min oldefar var med på å bygge selve jernbanen. Jeg fant forøvrig et gammelt bilde hjemme av noen jernbaneslusker som sannsynligvis er noen bekjente av min oldefar.Jeg vet at han kun jobbet der noen år, siden han reiste på hvalfangst til Kerguelen i 1910.Hadde jo vært artig om det kom noe informasjon ut av dette søket :)mvh Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Gunn Marit Dalen

Hvor er Severin født? Og hadde han noen søsken? Min tipp-oldemor hadde en bror som het Severin Stiansen, og det hadde vært litt morsomt å vite om det var den samme. MVH Gunn Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein D. Stiansen

Hei Gunn Marit!Severin er født i Risør (dvs egentlig i Søndeled like ved Risør) i 1892. Jeg husker ikke akkurat datoen nå. Jeg har oversikt over hans søsken, som han hadde flere av. Av søstre hadde han Martha Stiansen (født 1887, emigrert til USA i 1910), og Regine Stiansen (født rundt 1898, gift i Larvik, men jeg husker ikke helt navnet på mannen. Det kan jeg finne ut.)Dersom dette er samme person blir jeg svært overrasket :) Hva vet du om 'din' Severin og tippoldermoren din? Hvor var de fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Marit Dalen

Heisann. Min Severin har nok bare bodd i risør, født på Flostad, og er født rundt 1850... Så det er nok feil mann. Ang. Rjukanbanen: Ta kontakt med Rjukanbanens Venner ved Erling Zappfe på Rjukan. Mulig de kan være behjelpelige med opplysninger til deg. Lykke til. mvh Gunn Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Skogli

Hei!Ville bare nevne at jeg under leting etter en jernbanemann (tidlig 1900-tall) fikk utrolig god service fra Jernbanemuseet på Hamar. Til og med kopi av lønningsprotokoll for vedk. fikk jeg tilsendt i posten! Jeg vet om flere som har fått hjelp der.Kilden anbefales på det sterkeste!Mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.