Gå til innhold
Arkivverket

[#9609] Digitalisering av nye folketellinger


Gjest Nina Møller Nordby
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Oldervoll

Me digitaliserer 1910-teljinga, men får ikkje lov å leggja den på nettet før i 2010. Teljingane må vera 100 år før dei blir lagt ut. Elles er det ingen samla innsats for å gjera ferdig 1875 og 1891, som er dei einaste andre landsomfattande teljingane på personnivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Det er litt synd da at 1875 ikke blir gjort ferdig. 1891 hvor er deler av den?Vil 1910 ligge på en uavhengig datamaskin? F.eks. tilgjengelig på Riksarkivet? Eller må vi vente 8 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Kanskje noen andre påtar seg å registrere ferdig 1875? Vi får se hva som skjer framover i tid. Digitialarkivets registreringsenheter på Voss og i Stavanger vil ihvertfall være fullt opptatt de neste årene med å registrere 1910-tellingen. Det kan ikke gis innsyn i originaltellingen eller i den elektroniske varianten før materialet er blitt 100 år, først da opphører sperringen. Forskere kan søke særskilt om å benytte seg av materialet, men vi andre må pent vente i 8 år.Søkbare databaser fra 1891-tellingen finner du både i Digitalarkivet og hos RHD. I Digitalarkivet velger du Kjeldetype - Folketeljingar - Andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Mnei, hos RHD tror jeg ikke det finnes noe fra 1891-tellingen søkbart. Mye 1875 dog, hele Nord-Norge og litt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Veit nokon kva slag lover som eventuelt må endrast for at denne uhyrlege 100-årsfristen kan bli forkorta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jeg er spes. ute etter Kristiania.Finnes det ytterligere komplette folketellinger for Kristiania tilgjengelige på nettet?Uansett hva som blir digitalisert håper jeg at det er fullstendige versjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Aase: 100-årsfristen er IKKJE uhyrleg, den er fornuftig og bra. Folk bør få lov å kjenna seg sikre på at det dei gjev opp i slike høve vert mellom dei og Statisisk sentralbyrå, i alle høve i deirea levetid. Kvaliteten på offentleg statistikk er atskillig viktigare enn hobbyen til folk.Nina: det finst nok ikkje andre teljingar for Kristiania på nettet enn dei me har.Og eg er SVÆRT samd i at 1875 burde vore fullført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Her finst til ei kvar tid nokså mange personar over 100 år her i landet - så sjølv med dagens sperrefrist vil der finnast nolevande i ei folketelling som er 100 år gammal. No kjenner eg ikkje innhaldet i 1910-tellinga så godt at eg skal uttale meg for kraftig, men er innhaldet det same som i 1900-tellinga, står eg fast på at 100 år er - skal eg moderere meg og seie 'unødvendig lenge'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Til Morten: Kva som helst format det går an å dela opp personar i felt; database, Excel, eller for den saks skuld tabell i Word.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Jeg har i en annen sammenheng henvist til Valgmanntallene, disse er offentlige, og så vidt jeg vet uten noen sperringer. Problemet er: oppbevares de på kommunearkivene, som vel er den nærmeste plassen, og hvor enkelt er det å få ut opplysninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Heller ikkje desse kan utan vidare leggjast ut. Det er konsesjonsplikting å leggja ut personopplysningar i Norge, dvs. opplysingar om levande personar. Det er datatilsynet som då vil setja opp allmennnytten mot allmennskaden og koma med si avgjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kristian Fjeldsgård

Når jeg nevnte manntallene var det ikke med tanke på digitalisering, men rett og slett å oppsøke byarkivet, f.eks. i Oslo og undersøke der.Forøvrig finnes det vel nyere kommunale folketellinger for Oslo som ikke er rammet av 100-årsgrensen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Bjerke

Det finnes kommunale folketellinger for Oslo i Oslo Byarkiv fra 1899 og lang frem i tid. Det er 60 års sperrefrist på disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.