Gå til innhold
Arkivverket

[#9613] Gesellar i Bergen 1755-1837, hvem ble registrert?


Gjest Øystein Djuv Stiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Øystein Djuv Stiansen

Dette blir vel helst til Frode Ulvund, tenker jeg. Men hvis det er andre som også kan svare setter jeg umåtelig pris på det.En av mine aner, Christian Hannemann Spohn, var i tjeneste hos Kjøpmann Christoffer Brochmann på Tyskebryggen ihvertfall frem til 1788 som gesell. Han nevnes i flere uavhengige kilder som gesell, men likevel kan jeg ikke finne ham i oversikten over geseller i Bergen 1755-1837.Det samme problemet har jeg for hans far, Johan Christian Spohn (sannsynligvis innvandret fra Tyskland, men han er heller ikke oppført som hverken Dreng eller Gesell i listene til Ulvund).Mitt spørsmål blir da om det var noen geseller som ikke ble registrert, slik at de ikke er å finne i oversikten til Ulvund? Og la dette noen bånd på deres mulighet til å arbeide som geseller?Finnes det andre kilder som gir en god opplisting av geseller i Bergen fra ca 1780? Laugsarkivet, kanskje?mvh Øystein Stiansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Tore H Vigerust

Gesellenes konvensjon (laugsartikler), stiftet 1776, ble 1782 tiltrådt ved underskrift:'1782 den 14 October. Christian Hanneman, Spahn, ist ausbezahlt'Tilleggsopplysningen, som er innført i etterkant (f eks i 1790-årene), innebar at han hadde mottatt sin økonomiske godtgjørelse da han forlot tjenesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Han ser derved ut til å ha forlatt tjenesten uten å ha avlagt geselleksamen. Denne eksamen besto av en heldagsprøve, teoretisk som praktisk. Gesellprotokollen inneholder kopier av utstedte geselleksamensbevis, dvs testimonier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det finnes en løsning til: han kan ha tatt geselleksamen et annet sted enn i Bergen. Jeg diskuterte spørsmålet om hanseatiske utdanningsinstitusjoner med en førstearkivar ved Archiv der Hansestadt Rostock i fjor. Arkivarene der var nå helt sikre på at det fantes en slik gesellutdannelse i Rostock, men stedet er ennå ikke lokalisert og arkivet er ikke funnet. Muligens var det slike utdanningsinstitusjoner [som Kontoret i Bergen] ved andre hansebyer også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein D. Stiansen

Hjertelig takk for opplysningen Tore!Dette kan stemme med andre opplysninger jeg sitter med om Spohn. Han fullførte neppe gesellperioden hverken i Bergen eller et annet sted: I 1788 ble han fenglset i Bergen for økonomisk utroskap mot sin prinsipal.Han tapte også retten til 'all handel i de Kongelige Lande', og da er det logisk han ble strøket fra gesellenes konvensjon.Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Har du noen kilde- eller litteraturreferanser i gi vedrørende dommen og fengslingen? Jeg har lyst til å referere til det i et liten bok som jeg skal avslutte nå, om Kontorets personale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jo, en kildehenvisning til dommen kunne hjelpe meg mye. Spahn/Spohn var nemlig ikke den eneste som forlot tjenesten uten papirene iorden, og jeg er på jakt etter materiale som kan belyse dette at folk forlater 'systemet'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein D. Stiansen

Hei Tore,Akkurat nå sitter jeg ikke med alle papirene foran meg, men jeg skal sjekke dette opp så fort jeg kan - jeg har til og med avskrifter av både forhøret og dommene (politimesterens forhør og dom samt ankedommen).Christian Hannemann Spohn ble dømt til å 'Arbeyde ett Aar i Jern udi Bergens Festning' som straff for at han hadde underslått penger fra sin arbeidsgiver. Han hadde samarbeidet med en fisker og nordfarer som het Røche (hehe...), som hadde fått betalt for 70 våger fisk han ikke hadde avlevert (det er snakk om flere tonn).Du finner han forresten i Digitalarkivets oversikt over 'Slaver på Bergenhus Festning'.Jeg skal skaffe referansene så fort jeg kan. Du kan nå meg på epost ods103@soton.ac.ukØystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.