Gå til innhold
Arkivverket

[#9614] Katolsk prest - Nils Grimson


Gjest Malin T. Petterson
 Del

Recommended Posts

Gjest Malin T. Petterson

Er det noen som vet noe om Nils Grimson? Han skal visstnok ha vært katolsk prest en gang på 14-1500-tallet. Han skal også ha vært far til en prest Jeronimus Nilsson til Stord.Mvh Malin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg skal liksom stamme fra han dersom det er riktig at han er far til Jeronimus Nilsson Agdestein fra Stord som var sogneprest på Stord 1562-92. Dessverre mistet jeg alle kildene mine da jeg førte over til et nytt program, alt jeg har om Nils Grimson er at han skal ha vært Prest i Bergen stift. REFN: HM (jeg vet ikke hva HM står for lenger!!) Mor til Jeronimus skal ha vært en kvinne kalt Genete (ukjent far). Det skal være noe om Ragnhild Jørgensdtr (barnebarn til Jeronimus) i Tysnes soga I, side 163.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

På Ancestry fant jeg en forekomst hvor det står at Nils er født ca. 1542.Hans sønn Jeronymus Nilsson ble født 1562 i Agdestein, og døde 1592 på Stord. Hvilke kilder som er brukt vet jeg ikke. Et annet sted står det å lese at Nils døde i 1563.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest B Williamsson

Hittade detta under Prosjektet 'Norsk Prestehistorie' med följande web adress om det kan vara till någon hjälp: STORD Nils Skaaning SP 1562 Hieronymus Nilsen SP 1562 1594Lenke Datumen nämnda antar jag har med tiden för när de hade sin position men vad SP står för vet jag inte. Om Nils Grimson är samme som Nils Skaaning har jag ingen aning om, kanske någon annan vet något om detta ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg har ikke fødselsår for han men har dødsår 1563 også.Det er mulig at han kan være nevnt i Berge Veldes bok 'Slektene Velde og Espeland'. Eller i bygdebøker fra Fitjar og Stord.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Nils Schaaning........... hadde ikke vi en diskusjon vedrørende denne presten for en tid tilbake? Eller var det på svenske Røtter mon tro?Det er jeg helt sikker på!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Sorry, husket 'litt' feil jeg. Navnet hans var Schaaning, men en annen person enn Nils. Se diskusjon 8293 Mads Clausen Schanning. Schaaning var nok mer en benevnelse på stedet Skåne hvor han kom fra.Kanskje het han Nils Grimson Schaaning og kom som navnet tilsier fra Skåne. Vet ikke om det finnes noen side for svensk prestehistorie på nettet, ellers kan du jo prøve deg Røtter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malin T. Petterson

Takk for hjelp så langt. Tysnessoga bind 1 s. 162 nemner Ragnhild (som er min gren også) som sønnedatter av hr. Jeronimus til Stord. Noe mer opplysninger bakover finnes ikke i denne boken.Men hun er altså datter av Jørgen Jeronimussen Agdestein, og moren skal visst være en Merete.Når det gjelder Schaaning, og at han muligens er fra Skåne, var en tanke som slo meg også, da jeg så navnet nevnt her (Hvis det da er samme mann). Jeg la også merke til en Oluf Hansen Skaaning som var kapellan på Voss, tidlig på 1600-tallet.Faren til Nils Grimson het altså trolig Grim (?) var dette et navn som var brukt noe i Sverige?Malin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg har kikket rundt på nettet og det eneste jeg fant var mitt eget spørsmål for 3 år siden. Har du noe om mannen til Ragnhild, Nils Hansson Heie (f. ca 1585)? Han er min 8. tipp, jeg vet bare at han kom fra Tysnes.Kanskje vi skulle prøve på soc.nordic med dette spørsmålet om svenske prester?mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malin T. Petterson

Hei Kjellaug.Her er det jeg har om Nils:Br.1 Bergana, Heie, Tysnes: [..Mikkel Heie må ha vore oppsitjaren på dette bruket i 1519. Hans Heie, nemnd 1563, kan ha vore ein son av Mikkel. Nils Heie, nemnd 1591, var truleg son av Hans att. Nils må ha vore gift med Ragnhild Jørgensdtr. Agdestein frå Stord. Etter at han døydde i (byrjinga av) 1590-åra vart Ragnhild gift opp att til Mjøvotna, med enkjemannen Torgeir Jonsson. Etter at ho på nytt vart enkja, i 1618, flytta ho attende til Heie. Ragnhild åtte jordegods på Selle i Bremnes. Av eit skøyte på Selle i 1643 skjøner ein at Mikkel Litlte Brottetveit må ha vore ein son av Nils og Ragnhild. Ekteparet hadde dessutan son eller verson (svigerson) Salomon Vindenes (Vinnes) i Fitjar, f.o. 1586. Salomon var lensmann og ein velstandsmann. Kona heitte Marta Nilsdtr., og det var vel helst ho som kom frå Heie...] (Frå Tysnes Gards- og Ættesoge band 2, side 58)Det var og ein Nils Heie på dette bruket frå 1600, som må ha vore ein slektning av den ovanståande Nils.Born (Nils og Ragnhild): Marta Nilsdtr. (død ca 1668) g.m. Salomon Vindenes Mikkel Nilsson Litle-BrottetveitBorn (Torgeir og Ragnhild): Steinvor Torgeirsdtr. Nordbost Jeronimus Torgeirsson Heie Peder Torgeirsson Heie Jon Torgeirsson Anna Torgeirsdtr. MjøvotnaMvh Malin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Tusen takk skal du ha! jeg stammer fra Marta og videre går det nedover til Vinnes og Vestbøstad, innom Aarskog og Tveita like til Ola Larsson Tveita som er min 2. tipp og ble gift på Bømlo. Det var da artig at Ragnhild eigde jord på Bømlo, jeg har bygdebok fra Bømlo så jeg skal se om det er noen forbindelse med Selle her. Med andre ord er vi fjerne slektninger :-) mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malin T. Petterson

Hei KjellaugDet er vi nok da, ja. Her er det Anna Torgeirsdtr. som er min linje. Ragnhild blir min 8xTipp, og det gjør vel os til 11-menninger eller noe sånt, om det da er noe som heter det. Og min gren bor fremdeles på Tysnes. (Selv om jeg har flyttet derifra..). Jeg tror forresten vi har flere felles aner. Mener å ha sett det i noen av dine innlegg før, men husker ikke i farten hvem de var.Mvh malin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Til Kjellaug:Så at du hadde mistet kildene - send en mail privat kristian.fjeldsgaard@chello.no, med opplysninger om program etc. og ev. backup. Kan gi et tips eller to.Har du sendt Gedcom til noen? du kan få den i retur og restaurere familiefilen din

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Til Malin: Med andre ord, du stammer fra andre ekteskapet til Ragnhild. Det er mye mulig at vi har mer felles ettersom jeg vet at jeg har mer fra Tysnes. Jeg var en del der i mine yngre dager : Flatråker. Ellers er det en god del som kommer fra Stord på den greina av familien som kommer fra Bømlo. Vi kan jo sammenlikne om du vil min e-mail Du kan og ta en titt på min on-line database. Her er det litt av hvert som og hører hjemme i mytologi!! Men det som er etter 1600, skulle være forholdsvist rett. Til Kristian: Takk for tilbudet, men dette er nok litt for sent. Det skjedde for noen år siden da jeg skiftet fra et fransk program til Embla og så fra Embla til Legacy Deluxe. I mellomtiden skiftet jeg og datamaskin. Nå setter jeg alt opp igjen etter som jeg får fatt i det - og har det meste under kontroll. Har og nå backup filer på CD-rom, etc. .. mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.