Gå til innhold
Arkivverket

[#9615] Arent Gunstead i USA-Men hvor ble han av?


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Hei.Jeg har lett etter Arent (Gunderstad) Gunstead, f. ca. 1886, på mange forskjellige plasser men kan ikke finne han.Det jeg vet er at den 20.3.1905 reiste til Iowa, USA og at han skal, iflg. familien, ha satt spor etter seg der. Mange år senere vendte han hjem til Norge og bosatte seg i Stavanger. Kona hette Janne og var norsk, men vet ikke noe pikenavn på henne. Men han hadde også familie i USA. En sønn hette Georg som ble født i USA, som altså er halvbror til barna han fikk i Norge. Georg kom også til Norge og ble boende i Rogaland noen år, men reiste senere tilbake til USA.Er der noen av dere fantastiske gode hjelperne som kan hjelpe meg med å finne han??Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Laila.Takk, Laila, for at du hjelper!Nei, jeg vet ikke hvor mange år Arent ble i USA, men jeg har forstått det slik at han i alle fall var der til etter 1920.Når det gjelder Georg så har jeg ingen peiling på hva tid han ble født. Men jeg skal forsøke å snakke med min svigersønn for å høre om de vet noe om hvor gammel han var når han kom til Norge.mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Aalen

Hei Birger.En telefon til en dame som heter Martha som også du burde huske,hadde følgende opplysninger: Arent Gunstedt død ca 1962 i Stavanger. Han var gift først med en amerikansk kvinne som jeg ikke har navnet på,men de fikk 2 barn sammen: Clarence og Georg .Noen sier at Georg skiftet etternavnet til Mørk men dette er ikke sikkert men verdt å søke videre på. Arent fikk disse barna med Janne: Gloria,Lykke,Lillian,Judith,Racin,Basse,Harald og Albin.Håper dette var til hjelp.Hilsen John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei John. Takk for svar.Ja, jeg har nettopp hatt to telefoner fra min svigersønn, så jeg vet at du hadde ringt til Martha, hans mor.Clarence var litt usikkert, men Georg er korrekt. De andre barna fra Norge er Ok, de hadde jeg, men dette gjelder den amerikanske familien. Georg var nemlig gift i USA, men skilt. Sannsynligvis kom han til Norge før 1917. Georg var i Norge, me reiste tilbake. Han bodde da en plass på Jæren.mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Til John. Jeg overså at du skrev Basse, men Basse er der ingen som heter. Det er bare et kallenavn i familien.Så et spørsmål: Hva mener du med 'som også du burde huske'? Jeg har nemlig ingen problemer med å huske henne, men jeg gjør dette for min svigersønn, med ønske om ikke å plage de andre med telefoner, som jeg vet er syke. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Finner ingen med noen av de foreslåtte navn, så du må nok plage noen Birger. Når ble barna født?Hvorfor skiftet Georg til navnet Mørk, dersom han bodde i USA? Mr. Mork er ikke det mest vanlige, ingen Mork av norsk opprinnelse er å finne i SSDI.Ingen Gunstead... med forskjellige skrivemåter med noen avart av fornavn er å finne!!!Så, du må nok plage noen... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Laila Takk skal du ha for at du forsøker.Jeg kan nok plage noen, men ikke de som jeg vet ikke er frisk, og spesielt ikke når barna ikke ønsker det. Da ber jeg heller de om å spørre.Som jeg sa, så kan ingen foreløbig fortelle meg hva tid barna er født, men nå ser det ut som at Arent utdannet seg til Prest i USA.Det med Mørk-navnet har jeg hørt før da jeg snakket med en annen i familien, men han mente at det var der ikke noe hold i.Jeg finner noen Gunstead, når jeg søkte bare på etternavn, bl. a. en Matilda 'Tillie' Gunstead, men ikke noe fødselsår. Jeg søkte på Anestry.com.Men jeg skal forsøke mer og er fortsatt takknemlig for all mulig hjelp.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg fant 7 Gunstead her. Kanskje noen av disse kommer fra samme familie?mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Har ingen sett denne da?Arnt M. Gunstead, 26 år, ankommer Ellis Island den 28.juni i 1912 med Mauretania fra Liverpool. Han er US citizen bosatt i Boston. Gift, men reiser alene. Kom første gang over i 1905, også i 1911. I 1905 skulle han til 'my own home, 139 School strt.,Quincy, Mass'.Hans far het 'ett eller annet' Gunderstad, og jeg kan ikke klare å lese hvor han bodde. Kanskje noen andre kan (obs. manifestet går over 2 sider).Så vidt jeg forstår kom de andre medreisende på denne siden bl.a fra Egersund og Kleppområdet.Om dette er rette vedkommende kan da 'M.' stå for Mørk??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei. Takk til både Laila og Kjellaug. Jeg har fått oversendt de som ble funnet, og noen kan kanskje være barnebarn - evt. ektefeller til b.b.- til Arent. Men Laila, Georg var altså født i USA.Det jeg i dag har funnet ut er at noen bodde i Minot, Nord Dakota. En familie fra Stavnger var og besøkte noen av dem der for 14 år siden. Da levde Georg, men han var ikke der. De hadde da snakket med han i telefonen, men han var så syk at han ikke kunne komme på besøk i Minot. Men da bodde han i Iowa. Jeg skal nå forsøke å finne ut av hvem disse var og hva disse folkene hette.Men her må jeg gå noen omveier, fordi at vedk. er syk - Alzheimers - og må 'ha dagen'.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

JØSS!! Sjekk denne da. [url="http://gunstead.com/familie/indexn.php>http://gunstead.com/familie/indexn.php 'M' står tydligvis for Matteus og må være rette vedkommende. Da dukker det vel opp et par alternative Gunstead'er i SSDI i Mass. Kanskje vel verdt å sjekke ut?? Det er jo ikke sikkert at han tilbrakte all sin tid i IOWA som du først kanskje antok.For den litt mere freidige, navn med telefonnr.i Mass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Nina. Dine innlegg kom sikkert inn mens jeg holdt på å skrive mitt. Og det siste så jeg ikke da jeg koblet meg opp. Ja, takk skal du ha!Dette er rette personen. Hans bror hadde mellomnavnet Matheus, så jeg vet ikke sikkert om det er det, men kanskje forkortelse for farsnavnet. Men Gunderstad-gården ligger på Bokn. Kan det være det stedet som er nevnt?Skal ta et par telefoner og så kommer jeg tilbake senere.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Het brødrene kanskje Arent og Arnt da? Dro brodern også til Amerika? Men årstallet stemmer både med alder og utreise 1905.Er ikke sikker, men kan det stå 'Bo...Hauges....'? Sjekk selv på linje 8 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

I følge folketellinga for 1900 finnes det en Aanen Gunderstad i Haugesund som må være hans far. Det finnes også en sønn August født i 1889.Både Annen's kone og August ble født på Bokn. Arendt ble født i Rakke LM, og bodde i 1900 tellinga som arbeider i Skipperalmenningen 1, Haugesund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Og i Haugesund telefonkatalogen finnes det i dag flere personer med etternavnet Gunderstad, som kanskje stammer fra samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei og hjertelig takk.Nina, der står Bo.. Haugesund og det stemmer. Den siden du viste til kjenner jeg til, men han gjør ikke noe mer. Han skriver Arnt i stedet for Arent, men det er Arent han hette. Usikkert om også han hette Matheus, for det hette en bror av ham.Nå har jeg fått greie på grunnen til at han dro fra Liverp. i 1911. Han var da sjømann, derfor dro han hjem til sitt andre hjem i USA.Det skal være en dame i Minot som het Elisabeth Hjellestad og hennes mann Cliffort (er litt usikker på skrivemåten), og hun er vistnok tremenning. Christine Gunstead, 1906-1991 er vistnok også enten søskebarn eller tremenning.Hvor i all verden er Rakke? Jeg fant nemlig også dette. Men kjenner ingen plass i Haugesund som heter det.Ellers venter jeg nå en telefon fra en som skulle studere noen bilder hvor der sto noen adresser. Kanskje kan det fortelle oss noe mer.Da kommer jeg selvfølgelig tilbake:Med vennlig hilsen og stor takk! Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Her er et par interessante navn: http://www.rootsweb.com/~iablackh/easthigh.htmlEast Waaterloo Highschool, Iowa, 1918, Clarence Gunstead.Samme sted i 1919 Ella Gunstead. Kan vi konkludere med at familien flyttet til Iowa 'sist'? Fantes det kanskje andre Gunsteadfamilier i Iowa også? Vet ikke om dette var deres første år på highschool. Det skulle kanskje la seg gjøre å regne ut deres alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Om ikke forrige innlegg var en skivebom så ligger Waterloo i Black Hawk County, Iowa. De har også en egen slektsforskerside: [url="http://www.rootsweb.com/~iablackh/>http://www.rootsweb.com/~iablackh/De har også en egen mailingliste for Black Hawk County som ville være midt i blinken for deg:Lenke .Eller en mer generell Iowa liste:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk Nina.Det er nok lite tvil om at denne Clarence Gunstead må være datter til Arent, men hvordan kommer jeg videre? For jeg er ening, nå kan det bare gå en vei.Hvordan får jeg nærmere opplysninger nå om denne Clarence Gunstead?Nå har jeg hatt en telefon med flere opplysninger. I Chicago, ILL, bodde der en mann som er nær slekt. Hans navn var Lorens Gunstead, 13146 Brandon AVE, Chicago 60633 ILL. Kanskje er han død. Men han hadde to sønner, Bill (Billy( og Rene (kanskje det skal være René), som i tilfelle skulle bo på samme adresse.. Jeg må ta all mulig forbehold om skrivemåter siden det er et språk ikke jeg behersker.Er det noen muligheter for en eller annen til å slå opp på denne adressen for å finne ut noe mer?Min svigersønn er nå så tent på dette at han ringer hver halvtime! Ja,vi vet hvordan dette virker.Takk igjen! Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Nå sporer jeg litt av her. Kanskje du vet det, men det ser ut til at Arent hadde en søster som også dro til Iowa. http://chris.simonson.nu/family/d65.html#P4641'Mathilda (Tilla) GUNSTEAD was born on 6 Mar 1875 in Norway. She died on 4 Dec 1910. She was buried in Rockwell City, Calhoun County, Iowa. Tilla was interested in music, voice, choir where she acquired her love of singing. Parents: Aanen Christophersen GUNSTEAD and Lorensa Christine (Stine) LODDEN. Children were: Norma NORBY .She was married to Andrew F. HANSEN on 8 Jan 1903. Children were: Theodore Alan HANSEN Sr., Lora HANSEN, Thelma HANSEN , Elmer HANSEN.''Norma NORBY was born on 10 May 1902. She died on 20 Aug 1946. Parents: _____ NORBY and Mathilda (Tilla) GUNSTEAD.'Altså var hun gift 2 ganger. Kanskje det var noen slags kontakt mellom familiene der borte? Dette gjør forvirringen total, men du skulle ha mange muligheter for å finne frem til en eller annen som kjenner historien du er på jakt etter.Det finnes tom. en e-mailadresse her på denne siden til Christopher D.Simonson som eier dette familietreet: cds2260@yahoo.com Han må på en eller annen måte være i slekt.FAnt forøvrig denne via Alta Vista.Tror jeg sier lykke til videre, for du klarer vel resten nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jøss! I am impressed, Nina! Jeg fikk ikke treff på Gunstead i det hele tatt på Ellis! Hmmmm. Lurer litt. Har også problemer med mitt abonnement på Ancestry via ADSL! Dette smaker av fugl! Vel. Du er herved kronet! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Takk! Forsiktig jeg kan bli innbilsk. Ofte opplever jeg 'formsvikt' i systemene. Noen ganger finner jeg ikke ting jeg har funnet før, men så må man være obs. på variabler som små/store bokstaver, skrivemåte, wildcard etc. MEN dette kan du alt om.Forøvrig er det faktisk forskjell i hva de enkelte søkermotorene klarer å 'grave' frem. Ellis ja, synes den databasen er et kapittel for seg selv med ALLE sine 'skriveleifer'. Hell og oppfinnsomhet må man til tider ha. Det hender at jeg ikke finner navn som jeg fant 'i går' uten at jeg forstår helt hvorfor. Kanskje avhenger det av inngangsportalen jeg bruker?? [url="http://www.kuijsten.net/navigator/usa/usaold.html>http://www.kuijsten.net/navigator/usa/usaold.html http://home.pacbell.net/spmorse/ellis/ellis.html eller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei. Ja, 'I am impressed,' jeg også. Hva er det Laila, har du tapt deg, he,he?Hjertelig tusen takk til dere begge. Dere gjør tross alt en fantastik jobb med å hjelpe oss hjelpeløse gamle 'knøler' som ikke er vokst opp med data.Men det var trøstefullt å høre at det ikke er bare meg som opplever at ting jeg vet jeg har funnet før, ikke lenger er å finne. (Jeg kommer forresten ikke inn på RHD og lurer på om det er feil på linken).For eks. nå har jeg drevet og leitet etter disse navnene i Tysvær kommune. Og jeg vet jeg har funnet de før, men nå er de ikke å finne, og dette er til og med i Norge.Mathilda finner jeg ikke på emmigranter, men Aanen Christophersen Gunderstad finner jeg i FT 1865. Så hvis Mathilda er datter hans må hun være søster til Arent.Og denne mannen som har denne hjemmesiden må vel kunne kjenne til også han? Eller hva tror dere. Jeg må nok få en eller annen til å oversette en forespørsel til han. Kanskje kan det gi resultater.Min svigersønn ville ringe han med engang hvis han bare hadde et telefonnr.. Han er god i engelsk, men kan ikke skrive på grunn av synet. Han er i langt over 100, så han syntes dere var fantastiske!Med vennlig og takksam helsing fra Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.