Gå til innhold
Arkivverket

[#9615] Arent Gunstead i USA-Men hvor ble han av?


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Møller Nordby

Synes det sto at han var 'over hundre', og da lurte jeg jo på hvor gammel du kunne være .... tror jeg må finne frem lesebrillene mine jeg.Denne hjemmesiden til Simonson inneholder både en snailmailadresse og et telfonnummer.Christopher D. Simonson 15562 91st Ave N Maple Grove, MN 55369-8445763-420-4532Som et 'lite plaster på såret' (he he) lar jeg Laila løse telefongåten. Er det hele nummeret etter MN eller er det kun det siste som er telefonnummeret? Når jeg står opp i morgen har du vel ringt allerede tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei.Enda engang hjertelig takk!Nei, min svigersønn er nok langt fra over hundre. Men vi sier jo at man er i 'hundre' av glede, men han var nok langt over.Han sto klar for å ringe og prøvde det som vi trodde var telefonnummer , men det var feil. Men, unnskyld meg, jeg er litt forvirret akkurat nå: Ligger Maple Grove, MN i Minnesota eller hvilken stat er det. Når jeg søkte på Maple Grove, kom jeg til en side i Canada. Men det er vel ikke der?Jeg prøvde linken og kom til en søkeside. Jeg må liksom vite hva som er nummeret for den staten.Laila har nok for lengst tatt kvelden, tenker jeg. Men vi B-mennesker holder ut!Med vennlig hilsen Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Godmorgon!! Kikk her då:Lenke kanskje dette var interssant? Klikk vidare på namna, særleg Theodore, då får du opp heile obiten(livs-historien hans). Det er ei e-mail addresse til ei av døtrene hans- Sheryl- heilt nede....Lukke til!! Ha ein FIIIN dag!! Helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

God morgen! Tidlig pån, Mariann!Birger, Maple Grove ligger i Hennepin Co. i Minnesota. Blant annet. det finnes også Maple Grove i 15-20 andre stater....Hennepin telefonnr. starter med 612-xxx-xxx, så det er nok helt klart Hennepin-Maple Grove dette handler om.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Den Ancestrylinken var jo bra, der finner du adressen til hans gjenlevende datter Sheryl også. Forøvrig sendte jeg Simonson en mail, og det lå allerede et svar der i morges. Kanskje ikke så oppløftende som jeg kunne håpe på:'Thank you for the email. About all the information I have is on the web page. I would be interested in any additional information you might have. The extra information I may have related to the Gunstead family to which I have not been able to make the exact connection is to the Cutshall family. One of the Cutshall's owns a small series of bookstores here in the Minneapolis/St. Paul area in Minnesota, USA.I think your reference to 'Black' county may be 'Blackhawk' county?No, I am not aware of the American or otherwise siblings and descendants of brother Arent.Thanks again for replying regarding my genealogy web pages.Chris Simonson (in Minnesota, USA)'Jaha, 'zero ground' again?? Hva gjør vi nå? Du kan jo ringe, kanskje du kan få noen verdifulle detaljer ut av ham. Kanksje hans datter vet noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annette Bokneberg

Hei!Jeg har kirkeboka for Bokn og endel av gårdshistorien fra Gunderstad. Arent er født på Bokn og også foreldrene hans. . Siden det også er helgestengt på DA, kan du gjerne sende en mail på royols2@frisurf.no om du vil vite mer....Annette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annette Bokneberg

Iflg. 'Mindebogen for Boknefolket' av Pastor A. Buckneberg 1929 finner jeg følgende fra Gunderstad: (Forfatteren flyttet selv til USA og tok der kontakt med immigranter fra Bokn og deres familier. Det meste av Boknafolk som immigrerte er nevnt der.)Søsken til Arent:Louis Gunderstad - 600 Sumers Street, Waterloo, Iowa (Lars Aanenson Gunderstad), kom til Rolfe, Iowa i aaret 188-. Han var i 1892 og 1893 tilbake til Norge. Nedskriveren og forældre fulgte han til Amerika om vaaren 1893. Louis arbeidet med jernbanearbeide og blev i 1894 gift med Anna Harvig. Deres barn er Lillian, hun er gift, Nora er død, Clarence er gift og arbeider paa et jernbanekontor i Tennesse. Samt Ella, Lawrence og Leonard. Louis begyndte son sektions-arbeider, men blev hurtig forfremmet, og reiste en tid som inspektør og formand for et visst strøk paa Illinois Central banen, og nu bor han i Waterloo, Iowa, har et godt lønnende arbeide og behøver ikke at reise ut.Christ Gunstad (Christoffer) en yngre bror, reiste til Amerika i 1893, og kom 14 aar gammel til Inwood, Iowa. Han blev senere civil engineer. Døde i Seattle, Washington i 1909.Thilda Gunderstad - deres søster, kom til Rolfe, Iowa i 1901 Gift med Carl Norby. De hadde et barn. Thilda blev enke, men gift igjen med Andrew Hanson og hadde 4 barn. Hun døde i 1911. En yngre bror druknet under krigen, da skbet han var med paa, sænkedes av en tysk undervandsbaat. -----------------------------------------Arent er her ikke nevnt.Annette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei alle sammen.Nettopp kommet hjem og jeg er mildt sagt målløs! HJERTELIG; HJERTELIG TAKK TIL ALLE GODE HJELPERE!!!Her er så pass mye at jeg må ta meg litt tid for å lese det hele og så kommer jeg tilbake!mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Oki, da er det vel min tur tenker jeg :o) Har nå sendt 2 stk. censuser til Birger, en med sannsynligvis den Chris Gunstad som ble nevnt, samt den nedenfor nevnte Louis (begge fra 1900)Jeg fant også bevis på at de to som er listet i Highschool-index i Blackhawk ikke er barna av Arent, men av hans bror Lars/Louis.Census 1920, Blackhawk Co. WaterlooTwp.Gunstead, Louis, Head, 50 år, imm. 1880?, nat. 1895, f. i Norge, begge foreldre norske, arbeider (laborer)Anna, hustru, 44 år, f. i Norge, begge foreldre f. i NorgeClarence, søn 19 år, f, i Minnesota, begge foreldre f. i NorgeElla, datter 18 år f. IowaLaurence, sønn 14 år, f. IowaLeonard, sønn 13 år, f. IowaAnna, datter 8 år, f. IowaLes, sønn 6 år, f. Iowa Census tatt opp 19. januar 1920Dette faller fint inn med den censusen jeg sendte deg på mail, Birger.Og, hvorfor han ikke var lett å finne i indexen? GRIMSTEAD!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Her er jeg igjen:Jeg kom til å tenke på at om Digitalarkivet stenger før jeg kommer igjennom dette og noen hadde viktige innspill, så er min mail-adresse: birgerfo@chello.noDu er velkommen til å sende meg mail!Det andre er at står der noe i boken om hvem som er far til Arent?Det tredje er: Arent skrev selv en bok, kjenner noen til den? Jeg lurte på om han skrev noe om slekten? Så vidt jeg har forstått så var han lærer på en skole i USA. I alle fall sier familien det.mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Og her reiser Lars M. Aanensen Gunderstad i 1893, under ham Mandius. Denne er kanskje den Man.... som står under L. M. i den 1900-tellingen jeg sendte deg. (han var boarder hos L.M. Emigrant Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Det er visst ettellerannet som ikke vil i dag... Lars Aanenesen reiste fra Stavanger 29081893.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annette Bokneberg

Iflg. kirkeboka er faren til Arent Martheus f. 10.4.1886: Aanen Christofferson Gunderstad f. 1847 og moren Laurentse Kristine Larsdtr. f. 1848Annette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei. Hjertelig takk til Anette og Laila, og alle andre!Nå fikk jeg bekreftelse på far til Arent, for det har vært reist tvil om at han hette Aanen.Laila. Jeg prøvde linken, men jeg får den ikke til å virke?Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annette Bokneberg

Søsken til Arent:Lars Magnus f. 24.11.1869, utfl. 1893Laura Daarthea f. 1.11.1872, d. 1874Martilde f. 6.3.1875Laura Dorothea f. 22.4.1877Kristofer f. 8.2.1880 August f. 4.11.1889 Om Mandius (onkel til Arent f. 1866) står følgende i 'Mindebogen':Mandius K. Gunderstad - bror av Aanen og Thomas og vort søskendebarn, reiste i 1890 til Inwood, Iowa. Han hadde før været sjømand. Han arbeidet med farming nogen aar. Men da guldgravere reiste i tusindvis til Klondyke, Alaska, blev ogsaa han med for at bli millionær i en hast. Hvor meget guld han fandt har han ikke fortalt mig. Men om et aar eller to var han tilbake i Iowa og blev gift med Jørgine Aukland. Og kom senere ut til McKenzie County, Nord Dakota, hvor han fik fat i land og holder nu paa at grave guld dert. Og det gaar bedre end i Alaska. Han har en pen farm og driver det godt. De har en pike ved navn Kristine, som er engelsk lærerinde. Senere Mandius døde noksaa hastigt i september 1928. Deres adresse var og er enda, Charlson, Nord Dakota.Mandius (døpt Kristoffer Mandius) var altså bror til Aanen. De var 11 søsken, men bare 3 ble voksne. De andre barna døde av meslinger og tæring.So longAnnette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjerttelig takk Annette!Dette er kjempeflott og det vil nok vekke stor jubel hos min svigersønn!Kjempebra med slike utrolig gode hjelpere!Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Iowa, Iowa og atter Iowa ........ Var det forresten ikke slik at veldig mange emigrerte fra Haugesundkanten? Men Birger.....har du kommet så mye nærmere målet?'Stakkars meg' .... alle finner noen, men jeg kan en gang ikke finne min egen oldefar ...(8822) Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Nina. Ja, hvis ikke jeg er kommet nærmere målet så vet ikke jeg. Fra å starte med nesten ingenting, og absolutt ingenting i USA, så har jeg nå fått temmelig mye av familien. Men det er jo denne Arent og hans 1. kone med sønnen Georg som mangler. Og da er det jo å håpe at i alle fall noen av denne Gunderstad-slekten i USA kan vite noe. En annen ting er jo dette at Arent var lærer på en skole og at han gav ut en bok i USA. Skulle tro at skolene i Iowa hadde peiling.Men det som Simonsen svarte deg trenger jeg en oversettelse på. Jeg har, som jeg har nevnt før, ikke lært engelsk. Men kanskje finner jeg noen som kan gjøre det.Jeg håper at du også finner det du leter etter!Hjertelig takk og med en hjertelig hilsen og klem! Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Sorry, klart du er nærmere med masse navn på søsken etc! Tenkte nærmest på Arent jeg da, kan det tenke seg at han også har en datter som heter Clarence, eller er det noen som har mixet søskenes barn sammen?Simonson: har faktisk spurt ham om hva han vet så jeg håper det kommer en ny mail. Faktisk er jeg ikke helt sikker på om han er i slekt, kanskje Gunstead 'bare' er et inngift navn.Egentlig sa han ikke noe av interesse, faktisk så vet han ikke noe om disse andre søsknene og er derfor interessert i det du måtte ha av opplysninger. Jeg har invitert ham til å delta i diskusjonen her, så vi kan bare håpe på at han dukker opp over helgen.Lærer, betyr det at vi kan glemme at han var prest da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Igjen Nina.Det er godt mulig at de blander sammen Clarence med søsken sine barn. Men det skal jeg spørre om. Vel, om Simonsen er i slekt eller ikke, det vet jeg ikke. Men på 1. siden er der en link for hans familie, og der er Gunderstad med.Nå er ikke jeg så sikker på dette ordet 'prest', men han var i alle fall en som var lærer og som også hadde en prestefunksjon, predikant eller noe liknende.Til nå har jeg konsentrert meg om å registrere det jeg vet, men venter på en telefon fra min svigersønn. Og kanskje han da har besøkt noen i dag, slik at han har nye opplysninger.Kommer forresten du inn på den siste linken Laila laget? Jeg kommer ikke inn.Hei, så lenge. Hjerteligst fra Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jeg fikk akkurat en mail fra Simpson. Nå har ikke jeg studert hans familietre, men han er ikke direkte i slekt med Gunstead men gjennom Lodden fra Bokn. Da er det vel snakk om et inngift navn??? HAns oldemor var Anna Marta Lodden.'I saw the Norsk discussion taking place on the website. I can make out some words.I am related on the Lodden side of the family. The Lodden family is from the Bokn island in Rogaland, Norway.I would be happy to contact the Iowa Gunsteads (or others). My parents still farm in Pocahontas County, Iowa on the farm my great-grandparents Andrew Simonson and Anna Martha Lodden homesteaded. I would not be a direct descendant of Tilla herself but of the Lodden and Vaage lineage.I saw my address and phone number in the discussion board but I can give it to you again:Chris Simonson 15562 91st Ave N Maple Grove, MN 55369-8445 USAphone 763-420-4532 email cds2260@yahoo.comSer ikke ut til at han hiver seg på diskusjonen, men jeg skal spørre ham om noen navn, adresser og eventuelt e-mailadresser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annette Bokneberg

Anna Marta Lodden var søster til Laurensa Kristine som igjen var mor til Arent.En del om denne familien står også nevnt med etterkommere etc. i 'Mindebogen'Er noen interessert, kan jeg gjerne sitere senere.Annette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei. Ja, her fortsetter det. Igjen en hjertelig takk. Det var interessant å få vite hvor Lodden kom inn, for det fikk jeg nettopp spørsmål om. Min svigersønn er nå i ferd med å kontakte denne Sherly Hansen pr telefon. Vi får håpe at han finner nye opplysninger der.Det var jo flott at Mr. Simonsen kom på banen, men så er jo spørsmålet om han kan finne ut noe mer:Nå ringte det her, og min svigersønn kommer ikke lenger en til en nødtelefon av alle ting.Si meg, det nummert som er oppgitt her, er det nok å sette 1 foran eller er det andre tall som må til?Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.