Gå til innhold
Arkivverket

[#9619] Forbindelse mellom Losna og Loss?


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg har spurt om dette før, men fikk ikke svar da.I Dipmomatarium Norvegicum finner jeg følgende:'b.XX s.48 Sammendrag: Regnskap fra toldopkræverne i Edinburgh, bl. a. om at der til Eindride av Losna, 'en adelsmand fra Norge, kongens tjener', blev betalt 10 /l-pund/.Kilde: General Register House, Edinburgh. Rotuli Scaccarii Regum Scotorum (Exche-quer Rolls). Trykt i The Exchequer Rolls of Scotland IV, 507.b.XX s.49 Nummer: 774.Dato: 23 mars 1429. Sted: Perth.Brevtekst (fra den trykte utgaven): - - - - - - - - Et per solucionem factam Erlando de Loss, nobili de Nor- wagia, servitori regis, ut patet per literas regis de precepto et ipsius Erlandi de recepto ostensas super compotum, x li1.' Hvordan har det seg at Einride av Losna her blir omtalt som de Loss, kan det være at Losna ble nevnt som Loss i det 15. århundre og hva da med Erik Loss som vi er så mange å jakte på? Eller er det bare denne ene gangen at Losna er blitt skrevet Loss ?mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!At 'Losna' i en latinsk tekst er blitt til 'Loss', kan ikke tilegges vekt. Skal du finne opphavet til Erik Loss eller for den saks skyld hvilken som helst annen person, trenger du noe som kan knyttes direkte til den personen du søker. Har du undersøkt noen av de universitetsmatrikler som finnes trykt?mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk for innlegget. Nei, jeg har ikke undersøkt disse universitetsmatriklene - jeg har liten mulighet for det dessverre. Det var nok et skudd i blinde med andre ord. mvh Kjellaug R.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.