Gå til innhold
Arkivverket

[#9629] Hjelp til å finne nålevende personer II


Gjest Harald Bern
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald Bern

I April 2000 finnes innlegget nr. 5433: ”Hjelp til å finne nålevende personer ”''Etter mye strev har jeg klart å lokalisere min bestfars bror's avkomme til Kristiansand. Avkommet (gutten) ble født utenfor ekteskap rundt århundreskiftet (1906 ??) og hans slektsgren ble aldri en del av familien. Han er idag død, men har ganske sikre indikasjoner på at han har en datter som bor i Kristiansand. Problemet er hvordan skal jeg finne henne. Har hennes fulle pikenavn (men ingen fødselsdato) Kan noen hjelpe ? Skulle vært fint om også denne grenen igjenn ble en del av familien.'' Fikk utrolig mye hjelp og tips fra leserne av denne web siden. Lovet å komme tilbake med status på saken hvilket er som følger:Siden Mars 2001 er følgende prøvd for å lokaliser personen:- Det er søkt hos kirkeverger rundt hele sørlandet på jakt etter evnt. gravlagte personer med dette navnet og personer som evnt. steller dette gravstedet. - Avisredaksjonen i Fædrelansvennen er forespurt uten respons. - Folkeregisteret negativt. - Boken ”De Norske Jernbaner og dets Personale” er lest fra perm til perm uten hell. Mao så er jeg neste like langt som da jeg startet ! Noen som har andre ideer eller synspunkter på hvorledes denne saken kan løses ?MvhHarald Bern, Larvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Har du prøvd Frelsesarmeen? Jeg vet at folk har fått mye hjelp fra dem både i innland og utland. mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Gå inn på Bergen avis og videre på skatt, velg fylke søk så på navn-da får du opp fødselsår også. Litt vanskelig blir det når etternavn og fødselår er usikkert,forsøk og se hva som skjer.Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Det kan vel ikke være så enkelt at han har stavet etternavnet med Ch siden han ikke finnest i noe alfabetisk register,detter har du sikkert tenkt på før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Det bor fem Bjørg K. i Vest-Agder, de mest aktuelle er f. 1939, 41, 41 og 46.http://bt.no/skatt Det bor også en Bjarne J. Kristiansen f. 1933 i Kristiansand, kan en sønn ha 'arvet' farsnavnet med mellomnavn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg hadde en del problemer med å finne igjen innlegget ditt på grunn av overskirften du bruker. For din egen skyld burde du vel ha en litt mere forklarende overskrift. Nok om det nå. Jeg har sett i noen av jernbanens: Jernbanekalender 1926, 37 og 39. Der står alle som arbeidet ved jernbanen. (Kalenderne finnes blant annet på Riksarkivet i Oslo). Der fant jeg telegrafist Bjarne Kristiansen f. 8/12 01, ansatt 4/10 1920, adresse Stavanger. Ingen lok.fører med det navnet. I Kristiansand fantes ingen Bjaren Kristiansen som lok.fører eller telegrafist.Er du sikker på at han bodde i Kristiansand hele sitt liv? Han kan jo ha flyttet dit etter 1939 f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Bern

Hei Berit !Her fikk jeg sjekket ut en viktig opplysning. Han flyttet til Kristiansand etter 1945 (en eldre tante påstår 'en eller annen gange på 50-tallet)Skal videre også prøve en henvendelse til Frelsesarmeen.Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det burde vel kanskje finnes flere av disse kalenderne. Kanskje de finnes på Nasjonalbibl.(UB) i Oslo, og om det er så kan du få sjekket om denne personen flyttet til Kristiansand etter ca. 1950. Eller kanskje NSB er mer behjelpelig nå da du har en ansettelsesdato, og hvor han var i 1939.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten J. Rasch

Til opplysning : Bjarne Kristiansen født 08.12.01 er forsatt ansatt i Stavanger i 1957 da som Jernbanefullmektig II. Dette står i boken(Trykk nr. 221) Tjenestemenn ved Statsbanene pr. 31.oktober 1957.Ingen Bjarne Kristiansen nevnt som lokomotivfører i 1957 i følge samme kilde. Hilsen fra en jernbanemann i Jernbanverket Morten J. Rasch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten J. Rasch

Noen tilleggsopplysninger: I Jernbanekalenderen 1943/1944 er det heller ingen Bjarne Kristiansen som lokomotivfører/ lokomotivfyrbøter/lokomotivpudser i hele NSB. Den tidligere nevnte Bjarne Kristiansen er også da i Stavanger.En eldre kollega av meg som er tredje generasjons jernbanemann hadde deler av sin oppvekst i Stavanger fra 1944 til 1954 da hans far var lokomotivfører der i dette tidsrom. Vedkommende kan ikke huske noen Bjarne Kristiansen som lokomotivfører i Stavanger og min kollega har for å si det mildt, en meget god hukommelse. Det var ikke så veldig mange som var ansatt i loktjenesten i Stavanger da slik at at alle kjente alle.Kan vedkommende ha hatt en yrkestittel, eller det den Bjarne Kristiansen som er i Stavanger i 1957 og evnt. flytter til Kristiansand etter dette? Hilsen Morten J. Rasch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten J. Rasch

En liten feil snek seg inn i siste avsnitt i mitt forrige innlegg(det ble vel for sent på kvelden): Spørsmålet skal selvsagt være: Kan vedkommende ha hatt en annen yrkestittel,..........Hilsen Morten J. Rasch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Er der ikke noen som har en telefonkatalog for V Agder årgang ca 60 årene? Min mor har ryddet på loftet slik at eg har bare et par kataloger for Rogaland 1960 og 1961. Og i den fra 61 er der en Bjarne Kristiansen Rogalands gt 42 Stavanger,denne er sikkert ikke den etterlyste. Finnes Bjarne i telefonkatalogen så står jo adressen der også,så kansje der er naboer som husker han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.