Gå til innhold
Arkivverket

[#9651] Navneskifte? - Grete Johanne Isaksdtr./Olsdtr. Karlsøy/Lyngen Troms


Gjest Malin T. Petterson
 Del

Recommended Posts

Gjest Malin T. Petterson

Karlsøy/Lyngen, Troms 25.09.1863 gifter ungk. Peder Gover Christiansen fra Rørnæs og Tyttebærvig seg med pige Grethe Johanne Isaksdatter fra Skibotten Bosatt Holmebugt, Sørfj.prgj. Karlsøy (senere Lyngen)Brudgoms far: Christian Pedersen og Brurs far: Isak HenriksenVed FT 1865, kalles Grete J. fremdeles for Isaksdtr., men senere - i 1875 og 1900 - kalles hun Olsdtr.!Min teori er at da det finnes to kvinner ved navn Grete Johanne Isaksdtr. i Lyngen, og de begge er like gamle, kan 'min' Grete Johanne ha skiftet etternavn for å unngå forvirring. (Jeg har vert borti et lignende tilfelle før, med en mann som skiftet fra Henriksen til Larsen).Er det noen som kjenner til dette tilfellet, og som kan avkrefte/bekrefte min teori?Mvh Malin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Jeg kjenner ikke til dette tilfellet, men kan bekrefte at det er endel feilskriving av både navn og alder i folketellingen for Lyngen i 1875 og 1900. Min farmors far het Mikkel mens hun ble kalt Pedersdatter i 1900 tellingen. Årsaken tror jeg, var at eneste mann på garden het Peder og det ble tatt for gitt at det var oldemors (som var enke) ektemann. MVH. Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Her er det noe merkelig. Jeg finner den nevnte Grete Johanne Isaksdatter konfirmert i Lyngen i 1859 (www.rhd.uit.no) med foreldre Isak Henriksen og Helene Pedersdatter. På Skibotten i 1865 finnes en Erik L. Olssen, f. 1822 i Sverige, i samme husstand bor hans mor, Helene Pedersdatter f. 1804 i Sverige. Dette må jo være Grete Johanne Isaksdatters bror og mor, faren Isak Henriksen er tydeligvis død. Det virker altså som om flere av Isak Henriksens barn kaller seg Olsen/Olsd. Da tror jeg en mer sannsynlig forklaring er at dette er barn kona har hatt fra et tidligere ekteskap eller forhold. Men for å finne ut av dette, må du nok ty til kildene i Sverige.Mvh. Andreas Snildal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Jeg tror jeg kan ha funnet løsningen på dette mysteriet. I kirkeboken for Lyngen (www.rhd.uit.no) ser jeg at Erik L. Olssen som bodde på Skibotten i 1865 kalles Johan Erik Olssen Letti/Litti/Littias. I kirkeboken for Hietaniemi i Tornedalen (www.genealogi.se) finner jeg en Helena Persdotter Kallioniemi gift med Olof Isak Henriksson Laakakoski/Littiäinen 30. april 1829. Jeg finner følgende barn til dette paret i kirkeboken for Hietaniemi: Ulrica Olofsd. f. 1830, Anna Margaretha Olofsd. f. 1831 og Isaac Isaacsson f. 1836. Parets barn er altså oppført med patronymikonet Olofd. og Isaksson. Men jeg finner ingen Johan Erik døpt. Kan han ha blitt født i et annet prestegjeld? Jeg skal undersøke saken litt nærmere.Mvh. Andreas Snildal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Fant nettopp en temmelig god bekreftelse på at Olof Isak Henriksson Littiäinen og Helena Persdotter Kallioniemi fra Hietainiemi var foreldre til Johan Erik Olssen Litti og Grete Johanne Isaksd./Olsd. fra Skibotten, i folketellingen 1875, Skibotten, kan følgende leses om Johan Erik Litti: Johan Erik Litti hf g Husmd. med Jord Snedkerarbeide 1832 Hedanemi Sogn Sverige. Men det ser ut til at jeg har funnet et nytt mysterium: hvorfor er ikke Johan Erik nevnt som døpt i kirkeboken for Hietaniemi?Hilsen Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malin T. Petterson

Wow! Skal si du nøster opp her. Tusen takk. Men nå blir jeg litt confused.. Altså:1863, 25de Septbr. Ungk. Peder Gover Christiansen (sønn av Christian Pedersen) vier Pige Grethe Johanne Isaksdatter (datter av Isak Henriksen)1865, Løverdag 19 Aug. Ungkarl Nils Johannes Johannesen (sønn av Johannes Johannesen) vier Pige Grethe Johanne Isaksdtr (datter av Isak Johannessen Letto)Denne andre Grete Johanne er altså også en Isaksdatter, Og denne Isak'en heter Letto, som ligner veldig på Letti/Litti. Men han er jo en Johannesen, da.. Men kanskje nær slekt likevel.Det er ihvertfall to forskjellige Grethe Johanne det er snakk om, for Peder Gover fortsetter å være gift med 'min' Grete J. i lang tid.Malin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malin T. Petterson

Det stemmer forresten at Helene er moren. ved folketellingen 1875 bor hun på gården med Grete J. og Peder:Helene Pedersdatter | Svigermoder | e | 1804 | Madaringe SverigeIsak Isaksen | Tilreisende | ug | Dagarbeider Hugger og kjører Wed | 1824 | Alkala i Finland Der bor også denne Isak Isaksen, som da nok er hennes bror, selv om det ikke er nevnt at det er broren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Jeg har forresten en god del aner til Helena Persdotter Kallioniemi. Er du interessert? Hun var født 28. jan. 1805, og var datter av Per Persson Kallioniemi (f. 1767) og Anna Jöransdotter Tolppi (f. 1767). Aner til Olof Isak Henriksson Laakakoski/Littiäinen skal det være mulig å finne ganske mye av i kirkebøkene for Hietaniemi på http://www.genealogi.se/hietadb.htmHilsen Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malin T. Petterson

Ja, klart jeg er interessert. Dersom du har mer enn det du sa her, kan du godt maile meg det. Det hadde vært kjempefint. Du kan bruke adressen malin@broadpark.noTusen takk for god hjelp også. Men den siden du viser til over - nettleseren min henger seg opp når jeg prøver å komme inn på siden. Men jeg kommer inn på sidene med vielser etc. Det virker som problemet er kun med den ene siden.Mvh Malin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Jeg sender deg en anetavle for Helena Persdotter Kallioniemi privat, det er en god del mer enn det jeg allerede har skrevet. Ja, det kan være litt vanskelig å laste ned sidene med avskrift av kirkeboken for Hietaniemi, det er ren tekst og ikke databaser.Mvh. Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Fikk nettopp et oppslag i husförhörslängden for Hietaniemi 1827-1838. På folio 122 finnes følgende familie: Olof Isak Henriksson Laakakoski, f. 1800 Gift 1829 med Helena Persdotter, f. 1805 Barn: 1. Ulrika f. 1830 d. 1830 2. Anna Margareta f. 1831 d. 1832 3. JOHAN ERIK f. 1832 4. [inget namn!] f. 1833 d. 1834 5. Isak f. 1836Hilsen Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Flere barn til dette paret, disse funnet i kirkebok nr. 4 for Lyngen (1839-1858): Helene Catrine, f. 16. feb. 1839 (fol. 1b), Gretha Johanna, f. 20. jan. 1842 (fol. 15b), Nils Petter, f. 29. jan. 1843 (fol. 31b), Ulrik, f. 29. mai 1850 (fol. 65b)Ved Ulriks dåp kalles faren Isak Henriksen Letti. Alle er født i Skibotten. Isak Henriksen, Skibotten, døde 23. apr. 1858 og ble begravet 24. mai, 59 år. Jeg kan dessuten rapportere om at Johan Erik heller ikke er funnet i orginalen av fødselsboken for Hietaniemi. Laakakoski er en gård i bygda Littiäinen i Hietaniemi. Her er litt mer om barna som ble født i Hietaniemi: Ulrica, f. 4. feb. 1830 d. 5. feb. 1830, Anna Margaretha, f. 11. jan. 1831 d. 1832, Johan Eric, f. 1832, Isaac, f. 10. apr. 1836, d. 21 Mar 1894, gift 7. nov. 1875 med Sussana Sabina Johansdotter Luiru, f. 1840 d. 16. okt 1884.Johan Erik og foreldrene må altså ha flyttet til Norge i 1837, mens Isak må ha blitt satt bort.Hilsen Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malin T. Petterson

Tusen takk for all god hjelp, og for opplysningene per mail. Kjempesnilt av deg.Jeg nevnte en Isak Isaksen litt lenger oppe her, men jeg så jo etterpå at han var fødd så tidlig som i -24, så det var nok ikke denne broren likevel.Malin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Joda, bare hyggelig å hjelpe. Dette var jo et litt spesielt tilfelle, og desto mer interessant. Er du forresten i slekt med disse folkene?Hilsen Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malin T. Petterson

Det er min manns slekt egentlig. Jeg har gravd rundt i min egen slekt lenge, og har nettopp begynt å lete etter hans også. Helena er hans tipp-tipp-oldemor.Malin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.