Gå til innhold
Arkivverket

[#9652] Søknad om Norsk statsborgerskap på 1800-tallet


Gjest Petter Langeland
 Del

Recommended Posts

Gjest Petter Langeland

Min tipp-tipp oldefar Dietrich Ludvig August Friedrich Bergmann ble født i Hannover, Tyskland i 1834 og ble utdannet snekker. Dietrich kom trolig til Norge mellom 1851 og 1855. På slutten av 1850-tallet var han ' vandregesell', dvs omstreifende snekker. Han giftet seg 27.12 1861 i Østre Fredrikstad med Anette Marie Larsdatter (Hafslund). De bodde senere i Moss. Didrik Fredrik, som han kalte seg ble trolig norsk statsborger. Finnes det noen arkiver over dette? mvh Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Kristoffersen

På Riksarkivet i Oslo har de tilgang til søknader om norsk statsborgerskap. Jeg fant masse interessant der, bl.a attester fra arbeidsgivere, opplysninger om tidligere bopel, fødelsedato og -sted, noe som viste seg ha vært feil i de papirene jeg tidligere hade. Dog hade jeg et statsborgerbrev med et nummer å utgå fra. Vet ikke hvor vanskelig det er å lete uten dette nummeret. MVH Ulla Kristoffersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.