Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Petter Langeland

[#9652] Søknad om Norsk statsborgerskap på 1800-tallet

Recommended Posts

Gjest Petter Langeland

Min tipp-tipp oldefar Dietrich Ludvig August Friedrich Bergmann ble født i Hannover, Tyskland i 1834 og ble utdannet snekker. Dietrich kom trolig til Norge mellom 1851 og 1855. På slutten av 1850-tallet var han ' vandregesell', dvs omstreifende snekker. Han giftet seg 27.12 1861 i Østre Fredrikstad med Anette Marie Larsdatter (Hafslund). De bodde senere i Moss. Didrik Fredrik, som han kalte seg ble trolig norsk statsborger. Finnes det noen arkiver over dette? mvh Petter

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ulla Kristoffersen

På Riksarkivet i Oslo har de tilgang til søknader om norsk statsborgerskap. Jeg fant masse interessant der, bl.a attester fra arbeidsgivere, opplysninger om tidligere bopel, fødelsedato og -sted, noe som viste seg ha vært feil i de papirene jeg tidligere hade. Dog hade jeg et statsborgerbrev med et nummer å utgå fra. Vet ikke hvor vanskelig det er å lete uten dette nummeret. MVH Ulla Kristoffersen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.