Gå til innhold
Arkivverket

[#9656] Emigranter før 1874 over Bergen havn


Gjest Tor Kvien
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Kvien

Finnes det skriftlige kilder for emigrasjon før 1874 over Bergen havn eller andre havner på Vestlandet? Personlig er jeg interessert i emigrasjon fra Sogn og Fjordane, og i så fall, er det planer om å digitalisere disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det har vært ført emigrantprotokoller for Bergen fra 1867 av, men tross iherdig leiting har vi aldri funnet protokollene som dekker årene 1867-1873. For å kompensere for dette har vi fått tak i kopier av skipslistene fra National Archives i Canada og USA, og har lagt ut databaser basert på disse for Bergen-Quebec 1865-1873 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=n&filnamn=arkivverket/Quebec65&spraak=FFF&eigar=Digitalarkivet>Lenke og for Bergen-New York 1871-1873 LenkeI tillegg til dette materialet finnes det opplysninger om emigranter i kirkebøkenes lister over utflyttede. Dette materialet er for en god del registrert og tilgjengelig gjennom det materialet vi har fått legge ut fra Fylkesarkivet i Sogn og Fjordane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Ein privat gjennomgang av kyrkjebøkene for Gloppen for nokre år sidan, avslørte at mange av dei som registrerte seg hos presten, likevel ikkje reiste, og somme av dei berre til Bergen e.l. Eg hugsar ikkje talet, men finst det tilsvarande undersøkingar andre stader?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Takk for fyldig svar fra Yngve Nedrebø. Som Aase er inne på, er det spesielt utvandring fra Gloppen/Breim området som jeg er interessert i, og hvor det ser ut som det var utvandring allerede tidlig på 1860-tallet. Så langt har jeg ikke funnet noe om disse (bl.a. fra Rasmusbruket på Støyva) i de lenkene du henviser til og som jeg har sjekket tidligere. Kanskje Nordfjordingenes historie i Amerika og lignende litteratur kunne kompensere for noe av det materialet som antakelig har gått tapt? Jeg har fått 'tusket' til meg kopier av enkelte sider fra denne, og årbøker som ble utgitt i USA. Dette ville på sikt kunne være interessant stoff å legge ut, også fordi disse publikasjonene inneholder mye kulturhistorie om de første immigrantene fra distriktet. mvh. Tor Kvien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

'Nordfjordingernes historie i Amerika' veit eg John Follesdal planla å legge ut på nettet, (copyright'en var ute) men eg kan ikkje sjå at han har gjort det enno.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.